הבדלים בין גרסאות בדף "הכשרים למול"

נוספו 1,051 בתים ,  00:29, 5 בינואר 2023
אין תקציר עריכה
שורה 23: שורה 23:


בטעם המחלוקת בין ר' יהודה לר' יוסי לגבי מילה שלא לשמה, מסביר רב חסדא שר' יהודה לומר מן הפסוק "לה' המול" ומשם הוא דורש מילה לשמה, ואילו ר' יוסי לומד מן הפסוק "המול ימול" שמרבה אפילו מילה שלא לשמה.
בטעם המחלוקת בין ר' יהודה לר' יוסי לגבי מילה שלא לשמה, מסביר רב חסדא שר' יהודה לומר מן הפסוק "לה' המול" ומשם הוא דורש מילה לשמה, ואילו ר' יוסי לומד מן הפסוק "המול ימול" שמרבה אפילו מילה שלא לשמה.
=== גירסת רבנו חננאל ===
'''רבנו חננאל''' מסביר שדברי הגמרא שמעמידה כר' יהודה הנשיא לא מוסבים על הברייתא השניה שאוסרת מילת גוי בלבד, אלא על התוספתא שאוסרת מילת כותי. ולפי זה צריך לומר שר' חננאל לא גרס בתוספתא שר' יהודה מתיר מילת גוי, וכן הוא אומר במפורש שמילת כותי אסורה מהפסוק 'ואתה את בריתי תשמור' - אתה ולא כותי, '''וכל שכן מילת גוי'''. ומוסיף שגם הפסוק שהביא ר' יהודה 'לה' המול' מתייחס גם למילת גוי לאיסורא (וצ"ע האם מילת גוי נחשבת למילה שלא לשמה לדבריו).
נמצא לשיטתו שדעת ר' יהודה ור' יהודה הנשיא אחת הן, שגם כותי וגם גוי אסורים, ולמעשה אין תנא שמתיר מילת גוי, אלא ר' מאיר שמתיר ברופא מומחה בלבד. 


=== מחלוקת האמוראים ===
=== מחלוקת האמוראים ===