הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הדלקת נרות שבת"

הוסר בית אחד ,  14:37, 6 בינואר 2016
שורה 27: שורה 27:


בטעם מחלוקת הראשונים יש לבאר דהמחייבים לברך ס"ל דיש מצוה בההדלקה עצמה, ואילו הפוטרים מברכה סוברים שהמצווה היא שיהיה נר דלוק בבית, ולא ההדלקה עצמה. וכן נראה מדברי התוס' שם, שכתב בשמם שאם יש לו נר דלוק אינו צריך לכבות ולחזור ולהדליק, ומבואר מזה דליכא מצוה כלל בהדלקה עצמה, אלא רק במה שיש אור בבית. וכן במרדכי הנ"ל בשם ר' משולם, משמע שליכא מצוה בהדלקה, שכתב שגמר מלאכת המצוה אינו בהדלקה, אלא המצוה היא במה שסועד לאור הנר ובזה הוא מענג את השבת, וכ"כ לבאר בשו"ת '''ציץ אליעזר'''  
בטעם מחלוקת הראשונים יש לבאר דהמחייבים לברך ס"ל דיש מצוה בההדלקה עצמה, ואילו הפוטרים מברכה סוברים שהמצווה היא שיהיה נר דלוק בבית, ולא ההדלקה עצמה. וכן נראה מדברי התוס' שם, שכתב בשמם שאם יש לו נר דלוק אינו צריך לכבות ולחזור ולהדליק, ומבואר מזה דליכא מצוה כלל בהדלקה עצמה, אלא רק במה שיש אור בבית. וכן במרדכי הנ"ל בשם ר' משולם, משמע שליכא מצוה בהדלקה, שכתב שגמר מלאכת המצוה אינו בהדלקה, אלא המצוה היא במה שסועד לאור הנר ובזה הוא מענג את השבת, וכ"כ לבאר בשו"ת '''ציץ אליעזר'''  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14500&st=&pgnum=144&hilite=  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14500&st=&pgnum=144&hilite= (א כ יא ד"ה מבואר לנו)].  
(א כ יא ד"ה מבואר לנו)].  
אבל מורו ורבו בשו"ת '''הר צבי''' בכמה מקומות  
אבל מורו ורבו בשו"ת '''הר צבי''' בכמה מקומות  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20947&st=&pgnum=160&hilite= (א קמג ד"ה אולם להלכה,] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20947&st=&pgnum=32&hilite= ב קיד ד"ה ולענין)] כתב דעיקר המצוה היא שיהיה נר דלוק, ודייק מלשון הרמב"ם, וגם יישב בזה הא דהתיר המג"א לברך על הדלקת הגויה.
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20947&st=&pgnum=160&hilite= (א קמג ד"ה אולם להלכה,] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20947&st=&pgnum=32&hilite= ב קיד ד"ה ולענין)] כתב דעיקר המצוה היא שיהיה נר דלוק, ודייק מלשון הרמב"ם, וגם יישב בזה הא דהתיר המג"א לברך על הדלקת הגויה.