הבדלים בין גרסאות בדף "צורת הפתח בפרצה יותר מעשר ובפרוץ מרובה"

שורה 27: שורה 27:


=== מחלוקת ריש לקיש ור' יוחנן ===
=== מחלוקת ריש לקיש ור' יוחנן ===
הגמרא מביאה מחלוקת ריש לקיש ור' יוחנן לגבי מעשה שהיא באדם אחד מבקעת בית חורתן שהיה לו שדה, ומתח ארבע קונדסין (כעין מוטות) בארבע פינות השדה ועליהן הוא מתח זמורה כעין צורת הפתח. ושבא אותו מעשה לפני חכמים הם התירו לו. ונחלקו ר' יוחנן וריש לקיש מה בדיוק התירו לו החכמים.
הגמרא מנסה לומר שאף ר' יוחנן סובר כרב שבפרצה יותר מעשר לא תועיל צורת הפתח, ולמדה זאת מתוך מחלוקת שהיתה לו עם ריש לקיש, לגבי מעשה באדם אחד מבקעת בית חורתן שהיה לו שדה, ומתח ארבע קונדסין (כעין מוטות) בארבע פינות השדה ועליהן הוא מתח זמורה כעין צורת הפתח. ושבא אותו מעשה לפני חכמים הם התירו לו. ונחלקו ר' יוחנן וריש לקיש מה בדיוק התירו לו החכמים.
<BR/>לדעת ריש לקיש התירו לו גם לענין כלאים וגם לענין שבת, ואילו לדעת ר' יוחנן התירו לו לענין כלאים, אבל לא התירו לו לענין שבת.  
<BR/>לדעת ריש לקיש התירו לו גם לענין כלאים וגם לענין שבת, ואילו לדעת ר' יוחנן התירו לו לענין כלאים, אבל לא התירו לו לענין שבת.  
<BR/>ומזה רוצה ללמוד הגמרא שר' יוחנן סובר כרב שבפירצה יותר מעשר לא מועיל צורת הפתח, שהרי אם מדובר בפחות מעשר אין סיבה שר' יוחנן יאמר שלא התירו לו לענין שבת.  
<BR/>ומזה רוצה ללמוד הגמרא שר' יוחנן סובר כרב שבפירצה יותר מעשר לא מועיל צורת הפתח, שהרי אם מדובר בפחות מעשר אין סיבה שר' יוחנן יאמר שלא התירו לו לענין שבת.