הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

נוספו 1,266 בתים ,  11:39, 21 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 85: שורה 85:
=== ברכה לאחריה ביחיד ===
=== ברכה לאחריה ביחיד ===
כתב ה'''ארחות חיים''' לוניל (מגילה ז) הביא בשם הירושלמי (דרוש מקור<ref>באליה רבה (ח) מציין לירושלמי פ"ב ה"א, אבל לא נמצא שם, ובביאור הגר"א (ד"ה ואין) כתב שהוא בפ"ד ה"א, אבל בנוסחה שלנו משובש, וגם לא קאי אלא על קריאה בתורה לא על מגילה. </ref>), שאין לברך ברכת הרב את ריבינו ביחיד, וכן הוא ב'''כלבו''' (מה). וכן פסקו ה'''רמ"א''' (א) וה'''לבוש''' (א).
כתב ה'''ארחות חיים''' לוניל (מגילה ז) הביא בשם הירושלמי (דרוש מקור<ref>באליה רבה (ח) מציין לירושלמי פ"ב ה"א, אבל לא נמצא שם, ובביאור הגר"א (ד"ה ואין) כתב שהוא בפ"ד ה"א, אבל בנוסחה שלנו משובש, וגם לא קאי אלא על קריאה בתורה לא על מגילה. </ref>), שאין לברך ברכת הרב את ריבינו ביחיד, וכן הוא ב'''כלבו''' (מה). וכן פסקו ה'''רמ"א''' (א) וה'''לבוש''' (א).
<BR/>אבל ה'''אליה רבה''' (ח) מערער בזה, והביא כמה פוסקים שסתמו ולא חילקו בזה, ושכן משמע ב'''שבלי הלקט''' (פורים קצה), וכן בספר '''מטה משה''' (פורים תתרז) כתב במפורש שמברך לפניה ולאחריה אף שאין מנהג. ומסיק האליה רבה, שאפשר שמפני זה לא פסקו השו"ע, לפי שיש לברך גם ביחיד.
 
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסיק שראוי לברך בלא שם ומלכות.
אבל ה'''אליה רבה''' (ח) מערער בזה, והביא כמה פוסקים שסתמו ולא חילקו בזה, ושכן משמע ב'''שבלי הלקט''' (פורים קצה), וכן בספר '''מטה משה''' (פורים תתרז) כתב במפורש שמברך לפניה ולאחריה אף שאין מנהג. ומסיק האליה רבה, שאפשר שמפני זה לא פסקו השו"ע, לפי שיש לברך גם ביחיד.
<BR/>וכן נמצא כבר ב'''רדב"ז''' (ב תרסה) שיש לברך ביחיד לפניה ולאחריה, ומבואר בדבריו שאף אם נאמר שיחיד אינו מברך 'על מקרא מגילה' מפני הספק אם יחיד חייב בקריאתה, מ"מ 'הרב את ריבנו' ו'שעשה ניסים' מברך, שהם לא נתקנו אלא על הנס. ומקורו בדברי ה'''ר"ן''' (יב א ד"ה ברוך הרב) שכתב שברכה זו נתקנה על הנס ולא על המגילה. כן פסק גם מהר"ם אבן חביב בשו"ת '''קול גדול''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1256&st=&pgnum=56 (א מח)], שיש לברך ברכה זו אף ביחיד, על פי דברי הר"ן, שהיא נתקנה על הנס.
 
ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסיק שראוי לברך בלא שם ומלכות. וכן ב'''ביאור הלכה''' (ד"ה אלא) כתב דנראה דלא כדאי לברך אחריה, שהרי גם בציבור אינה חיובית ותלויה במנהג, ומי יאמר שיש מנהג לברך ביחיד.
<BR/>גם בשו"ת '''יחוה דעת''' (א פח) מסיק דאין לברכה ביחיד, וכתב הטעם לפי שאינה ברכת המצוות אלא לשבח על הנס, ואין לברך אלא בעשרה כאשר  יש פירסומי ניסא.


=== לכרוך המגילה קודם ברכה ===
=== לכרוך המגילה קודם ברכה ===