הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת שהחיינו על בית או כלים חדשים"

אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
<BR/>גם ב'''מאירי''' (ס א ד"ה לישנא) מובא שיש שפסקו כר' יוחנן בלישנא קמא, לפי שבכל ספק בברכות דרבנן יש להקל. אבל המאירי עצמו כתב שאין נראה כן.
<BR/>גם ב'''מאירי''' (ס א ד"ה לישנא) מובא שיש שפסקו כר' יוחנן בלישנא קמא, לפי שבכל ספק בברכות דרבנן יש להקל. אבל המאירי עצמו כתב שאין נראה כן.


לעומת זאת ב'''תוספות''' (סוכה מו א ד"ה העושה) כתב בשם '''רב שרירא גאון''' שאין מברכים על כלים חדשים, לפי שברכה זו דווקא על דבר הבא מזמן לזמן. (אמנם ה'''תוספות''' מנחות מב ב ד"ה ואילו כתבו בשם רב שרירא גאון איפכא, אבל ה'''מהרש"א''' שם הגיה שצריך לגרוס כגירסת התוספות בסוכה). וכן כתב '''ספר מצוות גדול''' (עשין כז ד"ה הבונה) בשם רבנו שמשון.
===שיטת רב שרירא גאון===
לעומת זאת ב'''תוספות''' (סוכה מו א ד"ה העושה, מנחות מב ב ד"ה ואילו) כתב בשם '''רב שרירא גאון''' שאין מברכים על כלים חדשים, לפי שברכה זו דווקא על דבר הבא מזמן לזמן. (אמנם התוספות במנחות כתבו בשם רב שרירא גאון איפכא, אבל ה'''מהרש"א''' שם הגיה שצריך לגרוס כגירסת התוספות בסוכה, וכן הוא להדיא בתרומת הדשן סי' לו). וכן כתב '''ספר מצוות גדול''' (עשין כז ד"ה הבונה) בשם רבנו שמשון.


===שיטת הרמב"ם===
===שיטת הרמב"ם===
שורה 52: שורה 53:
<BR/>ה'''מאירי''' (ס א ד"ה לישנא) כתב שאין נראה לו כדעת התוס' אלא על כל הכלים מברכים, שבמשנה כל הכלים במשמע. גם מבואר בדבריו שאף לדעת התוס' אינו חובה לברך על בגדים שאינם חשובים, אבל בתורת רשות מותר לברך.
<BR/>ה'''מאירי''' (ס א ד"ה לישנא) כתב שאין נראה לו כדעת התוס' אלא על כל הכלים מברכים, שבמשנה כל הכלים במשמע. גם מבואר בדבריו שאף לדעת התוס' אינו חובה לברך על בגדים שאינם חשובים, אבל בתורת רשות מותר לברך.


ב'''תרומת הדשן''' (לז) כתב שיש לנהוג כדברי התוס' שלא לברך על בגדים שאינם חשובים כלל, אבל כלים חשובים קצת כבגדי צמר וכיוצא שבני אדם רגילים לחדשם לפרקים, מברכים עליהם.
ב'''תרומת הדשן''' (לז) כתב שכיון שכל המחברים סתמו כדברי ר"י שאין מברכים על בגדים שאינם חשובים, יש לנהוג כדבריו ודלא כרא"ש שמחלק בין אדם לאדם. וצירף לזה את סברת [[#שיטת רב שרירא גאון|רב שרירא גאון]] שסובר שאין מברכים כלל שהחיינו על כלים חדשים, ואף שלא קיימא לן כוותיה להלכה, מ"מ לענין בגדים שאינם חשובים יש להכריע שלא לברך. אמנם בגדים חשובים אפילו מעט כגון בגדי צמר, שדרך אנשים לחדשם מזמן לזמן, יש לברך, ואפשר שאף רב שרירא סובר בזה שצריך לברך. אבל חלוק ומנעלים ואנפילאות אפילו בחורים עניים לא יברכו.
 
את דברי התרומת הדשן הביא ה'''בית יוסף''' (ד"ה כתבו), אבל ב'''שלחן ערוך''' (רכג ו) הכריע שאף שבסתמא אין לברך על חלוק ומנעלים ואנפילאות, מ"מ אם הוא עני ושמח בהם יברך, וזהו כדברי הרא"ש והטור.
<BR/>ב'''רמ"א''' שם הביא שהמנהג כתרומת הדשן שאפילו עני אינו מברך על כלים אלו.


===ברכה על ספרים===
===ברכה על ספרים===