הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

נוספו 40 בתים ,  10:31, 25 בינואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 19: שורה 19:


===ראשונים===
===ראשונים===
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)] דהדלקת נר בשבת אינה רשות שאם רצה אינו מדליק, ואף לא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה, אלא חובה היא. וכתב ה'''מגיד משנה''' דדבריו הם על פי הגמרא הנזכרת (כה ב) [ועיין שם בדבריו שגרס 'רב יהודה' אבל לפנינו הוא בשם רב].
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)] דהדלקת נר בשבת אינה רשות שאם רצה אינו מדליק, ואף לא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה, אלא חובה היא. וכתב ה'''מגיד משנה''' דדבריו הם על פי הגמרא הנזכרת (כה ב) [ועיין שם בדבריו שגרס 'רב יהודה' אבל לפנינו הוא בשם רב].


שורה 27: שורה 26:


==טעם החיוב==
==טעם החיוב==
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)]  
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)]  
שחובת הדלקת נר בשבת היא משום [[עונג שבת]], וכ"כ ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (שבת כה ב ד"ה חובה)], הביאו ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=71 (אורח חיים רסג א)]. וכ"כ ה'''מאירי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36401&st=&pgnum=36 (כה בד"ה הדלקת נר)],  
שחובת הדלקת נר בשבת היא משום [[עונג שבת]], וכ"כ ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (שבת כה ב ד"ה חובה)], הביאו ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=71 (אורח חיים רסג א)]. וכ"כ ה'''מאירי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36401&st=&pgnum=36 (כה בד"ה הדלקת נר)],  
שורה 45: שורה 43:


===בזמן הזה===
===בזמן הזה===
כתב הר"מ פיינשטיין ב'''אגרות משה''' (ה כ ל) שהיום שיש אור מהחשמל, שייך בכל זאת לחייב להדליק נר שבת מפני שאפשר שתהיה הפסקת חשמל, ואף שדבר זה אינו מצוי ולכתחילה לא היו מתקנים בשבילו, מ"מ אחר שכבר חייבו חכמים, אין כח לפטור מפני אור החשמל, כיון שעדיין יש חשש קטן.
כתב הר"מ פיינשטיין ב'''אגרות משה''' (ה כ ל) שהיום שיש אור מהחשמל, שייך בכל זאת לחייב להדליק נר שבת מפני שאפשר שתהיה הפסקת חשמל, ואף שדבר זה אינו מצוי ולכתחילה לא היו מתקנים בשבילו, מ"מ אחר שכבר חייבו חכמים, אין כח לפטור מפני אור החשמל, כיון שעדיין יש חשש קטן.


==עד כמה חייב להשתדל במצוה==
==עד כמה חייב להשתדל במצוה==
 
{{להשלים|פסקה=כן}}
===קדימת נר שבת לנר חנוכה וליין לקידוש===
===קדימת נר שבת לנר חנוכה וליין לקידוש===
ה'''גמרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=23b&format=pdf (שבת כג ב)]  
ה'''גמרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=23b&format=pdf (שבת כג ב)]  
מביאה דברי רבא דפשיטא ליה שאם יש לאדם שתי מצוות לפניו, נר שבת ו[[נר חנוכה]] ואין לו די כסף כדי לקיים שניהם, עדיף שידליק נר לכבוד שבת, שהוא משום שלום בית, ושלום ביתו קודם. כמו כן נר לכבוד שבת עדיף גם על פני [[יין לקידוש]]. וכ"פ ה'''רמב"ם''' (חנוכה ד יד) וה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ג, תרעח א).
מביאה דברי רבא דפשיטא ליה שאם יש לאדם שתי מצוות לפניו, נר שבת ו[[נר חנוכה]] ואין לו די כסף כדי לקיים שניהם, עדיף שידליק נר לכבוד שבת, שהוא משום שלום בית, ושלום ביתו קודם. כמו כן נר לכבוד שבת עדיף גם על פני [[יין לקידוש]]. וכ"פ ה'''רמב"ם''' (חנוכה ד יד) וה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ג, תרעח א).
שורה 60: שורה 56:


====בזמן הזה====
====בזמן הזה====
כתב הרב '''אגרות משה''' (ה כ ל) שבזמן הזה שיש אור מן החשמל, שוב אין דין קדימה לנר על פני יין לקידוש, שבשביל חשש רחוק של הפסקת חשמל, אין להקדים את הנר על פני יין לקידוש. וכן הסכים לדינא בשו"ת '''להורות נתן'''  
כתב הרב '''אגרות משה''' (ה כ ל) שבזמן הזה שיש אור מן החשמל, שוב אין דין קדימה לנר על פני יין לקידוש, שבשביל חשש רחוק של הפסקת חשמל, אין להקדים את הנר על פני יין לקידוש. וכן הסכים לדינא בשו"ת '''להורות נתן'''  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14695&st=&pgnum=26&hilite= (יא יז ז)]  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14695&st=&pgnum=26&hilite= (יא יז ז)]  
שורה 67: שורה 62:


===החובה לחזר על הפתחים עבור נר של שבת===
===החובה לחזר על הפתחים עבור נר של שבת===
עוד כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&halocha=1&hilite= (שבת ה א)]  
עוד כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&halocha=1&hilite= (שבת ה א)]  
דאפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק. הביאו גם ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ב)<BR/>
דאפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק. הביאו גם ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ב)<BR/>


====מקור הדין====
====מקור הדין====
הנה המגיד משנה והכסף משנה לא כתבו מקור לדברי הרמב"ם, אבל ה'''אור שמח''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=8218&rid=1227 (ד"ה שואל)]  
הנה המגיד משנה והכסף משנה לא כתבו מקור לדברי הרמב"ם, אבל ה'''אור שמח''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=8218&rid=1227 (ד"ה שואל)]  
כתב דמקורו מפסחים קיב. דאיתא שם דאף שאמר ר"ע [[עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות]], מ"מ בשביל [[ד' כוסות]] לפסח צריך [[לקבל מן הצדקה]], משום פרסומי ניסא. ובגמ' דילן אמרו שנר שבת עדיף מנר חנוכה, וא"כ עדיף הוא גם מד' כוסות שאף הוא משום פרסומי ניסא, ואם לד' כוסות יש לחזר על הפתחים כ"ש לנר שבת.<BR/>
כתב דמקורו מפסחים קיב. דאיתא שם דאף שאמר ר"ע [[עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות]], מ"מ בשביל [[ד' כוסות]] לפסח צריך [[לקבל מן הצדקה]], משום פרסומי ניסא. ובגמ' דילן אמרו שנר שבת עדיף מנר חנוכה, וא"כ עדיף הוא גם מד' כוסות שאף הוא משום פרסומי ניסא, ואם לד' כוסות יש לחזר על הפתחים כ"ש לנר שבת.<BR/>
שורה 79: שורה 72:


====אין לו לחם כלל====
====אין לו לחם כלל====
כתב ה'''מגן אברהם''' (ד) שמי שאין לו אפילו לחם, יש לו להקדים לקנותו על פני נר לשבת, ולא אמרה הגמרא דנר קודם אלא ליין, אבל פת קודם לנר. והביא ראיה מה'''רא"ש''' (פסחים י יז) שכתב דמגמ' דילן מוכח ד[[אין מקדשין על הפת]] שהרי איבעיא ליה לרבא נר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת (ועיין שם ברא"ש שהוא כתב כן לדעת ר"ת וליה לא ס"ל), ומוכח מהרא"ש דהגמרא איירי ביש לו פת. וסיים המג"א, דמ"מ די לו בלחם לאכול, ויקח נר קודם לשאר מאכלים.<BR/>
כתב ה'''מגן אברהם''' (ד) שמי שאין לו אפילו לחם, יש לו להקדים לקנותו על פני נר לשבת, ולא אמרה הגמרא דנר קודם אלא ליין, אבל פת קודם לנר. והביא ראיה מה'''רא"ש''' (פסחים י יז) שכתב דמגמ' דילן מוכח ד[[אין מקדשין על הפת]] שהרי איבעיא ליה לרבא נר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת (ועיין שם ברא"ש שהוא כתב כן לדעת ר"ת וליה לא ס"ל), ומוכח מהרא"ש דהגמרא איירי ביש לו פת. וסיים המג"א, דמ"מ די לו בלחם לאכול, ויקח נר קודם לשאר מאכלים.<BR/>
וב'''פרי מגדים''' כתב דלא סגי בכזית, אלא בעינן לחם כדי שביעה, ומשמע דמ"מ בחד סגי, אבל ב'''מחצית השקל''' הסתפק בזה אי בעינן [[לחם משנה]] קודם לנר או לא.
וב'''פרי מגדים''' כתב דלא סגי בכזית, אלא בעינן לחם כדי שביעה, ומשמע דמ"מ בחד סגי, אבל ב'''מחצית השקל''' הסתפק בזה אי בעינן [[לחם משנה]] קודם לנר או לא.
שורה 89: שורה 81:


==כמה נרות מדליקים==
==כמה נרות מדליקים==
ב'''גמרא''' וב'''רמב"ם''' לא נזכר כמות הנרות שמדליקים, ומשמע דהמנהג היה בנר אחד, אבל כתב '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=&pgnum=276 (שבת קצט)]  
ב'''גמרא''' וב'''רמב"ם''' לא נזכר כמות הנרות שמדליקים, ומשמע דהמנהג היה בנר אחד, אבל כתב '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=&pgnum=276 (שבת קצט)]  
דהמנהג להדליק שתי נרות הוא מפני שאחד הוא מדליק כדי לאכול לאורה, וצריך היכר בין הנר שמשתמש בו לנר של מצווה. וכתב עוד דיש לומר דאחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.
דהמנהג להדליק שתי נרות הוא מפני שאחד הוא מדליק כדי לאכול לאורה, וצריך היכר בין הנר שמשתמש בו לנר של מצווה. וכתב עוד דיש לומר דאחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.
שורה 108: שורה 99:


===לפחות ממספר הנרות שרגילה===
===לפחות ממספר הנרות שרגילה===
{{לוקה בחסר}}
{{להשלים|פסקה=כן}}
 
===אשה המתארחת===
===אשה המתארחת===
{{לוקה בחסר}}
{{להשלים|פסקה=כן}}
 
===אשה ששכחה להדליק===
===אשה ששכחה להדליק===
כתוב בהגהת '''מהרי"ל''' (שבת א) שנשאל על אשה ששכחה ולא הדליקה נר בשבת, והשיב לה שתהיה זהירה כל ימיה להוסיף על כל נר של מצוה יותר ממה שהיתה רגילה בשיעורם עד עתה. וכשמתענה תתוודה גם על עבירה זו, ואם רצונה להרבות בתענית על זה תבוא עליה ברכה, ומביאו בספר '''מטה משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40439&st=&pgnum=175 (תכב)].
כתוב בהגהת '''מהרי"ל''' (שבת א) שנשאל על אשה ששכחה ולא הדליקה נר בשבת, והשיב לה שתהיה זהירה כל ימיה להוסיף על כל נר של מצוה יותר ממה שהיתה רגילה בשיעורם עד עתה. וכשמתענה תתוודה גם על עבירה זו, ואם רצונה להרבות בתענית על זה תבוא עליה ברכה, ומביאו בספר '''מטה משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40439&st=&pgnum=175 (תכב)].
<BR/>וכתב על זה ה'''דרכי משה''' (רסג א) שכל זה חומרות יתרות, אבל הנשים נוהגות כדברי מהרי"ל, ואשה ששכחה פעם אחת, מדליקה כל ימיה ג' נרות, וכן הכריע ב'''רמ"א''' (רסג א) מכח המנהג.  
<BR/>וכתב על זה ה'''דרכי משה''' (רסג א) שכל זה חומרות יתרות, אבל הנשים נוהגות כדברי מהרי"ל, ואשה ששכחה פעם אחת, מדליקה כל ימיה ג' נרות, וכן הכריע ב'''רמ"א''' (רסג א) מכח המנהג.