הבדלים בין גרסאות בדף "אפיית פת חלבית או בשרית"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(8 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות||פסחים ל ב; לו א||מאכלות אסורות ט כב|יורה דעה צז א}}
[[קטגוריה:איסור והיתר]]
[[קטגוריה:בשר בחלב]]
{{מקורות||פסחים ל:. לו.||מאכלות אסורות ט כב|יורה דעה צז א}}
הסוגיה עוסקת באיסור ללוש פת חלבית או בשרית, בגדריה השונים ובהיתרים הקיימים.
הסוגיה עוסקת באיסור ללוש פת חלבית או בשרית, בגדריה השונים ובהיתרים הקיימים.
==דברי הגמרא==
==דברי הגמרא==
'''הגמרא בפסחים''' (ל:) אוסרת למרוח שומן בתנור באופן שיהפוך את הלחם הנאפה בתוכו לבשרי, וכן הגמרא (שם לו.) אוסרת ללוש פת בחלב, וממשיכה שבדיעבד אם אדם אפה הרי שהפת אסורה. הגמרא מנמקת את האיסור- מפני הרגל עבירה. פירוש הדבר שיבואו לאכול את הפת שרגילים שהיא פרווה עם מאכלים שהם חלבים או בשריים ויעברו באיסור בשר בחלב.  
'''הגמרא בפסחים''' (ל:) אוסרת למרוח שומן בתנור באופן שיהפוך את הלחם הנאפה בתוכו לבשרי, וכן הגמרא (שם לו.) אוסרת ללוש פת בחלב, וממשיכה שבדיעבד אם אדם אפה הרי שהפת אסורה. הגמרא מנמקת את האיסור- מפני הרגל עבירה. פירוש הדבר שיבואו לאכול את הפת שרגילים שהיא פרווה עם מאכלים שהם חלבים או בשריים ויעברו באיסור בשר בחלב. לאחר מכן הגמרא קובעת שאם הדבר נעשה "כעין תורא" יהיה מותר ללוש את הפת בבשר או בחלב.
 
==שאר מאכלים==
'''הערוך השולחן'''(ב) פסק ששאר מאכלים שאינם פת אינם כלולים בגזירא, שהרי הגמרא (חולין קיא:) התירה לאכול צנון שנחתך בסכין בשרית עם בשר,אף על פי שהצנון הפך לבשרי ואסור לאכלו עם חלב. ולמרות שלכאורה זה בדיוק כמו הפת, החילוק הוא כיון שהלחם הוא עיקר מאכלו של אדם (ובדומה ל'''ש"ך''' [פז, ב] שאומר שאסור בפסח לאכול ליד גוי שאוכל לחם ושיש חומרא יתירא בפת עכו"ם משום שעל הלחם יחיה האדם, אך ייתכן שיש לחלק שאצלינו הטעם כיוון שרגיל לאכלו עם כל סוגי המאכלים ואילו שם הטעם כיוון שרגיל לאכלו תמיד וצ"ע). וכ"פ פר"ח ומנח"י וחוות דעת.


לאחר מכן הגמרא קובעת שאם הדבר נעשה "כעין תורא" יהיה מותר ללוש את הפת בבשר או בחלב. בראשונים נאמרו שני פירושים למושג כעין תורא ומשם נוצרת מחלוקת ראשונים באופן ההיתר.
אך '''הט"ז''' (יו"ד צז, א) חידש שהדין הזה של הפת נכון גם לנושאים אחרים, והעיקרון הוא שדבר פרווה שרגילים להשתמש בו למאכלים שאחר כך מערבים בחלב, אסור לעשותו בשרי מחשש שיטעו וישתמשו בו לחלבי כפי שהיו רגילים ויעברו באיסור בשר וחלב. ולכן הוא הסיק שאף בלנדר (כלי) שמשתמשים בו בפרווה בשביל לאכול עם התוצר בשר או חלב, ובטעות הכינו בו בשרי והוא בלע, אסור להשתמש בבלנדר אפילו לבשרי כיון שזה דומה לדין הפת. וכן כתב '''הצמח צדק'''(פת"ש א, וכפי שהוכיח מדבריו '''ערוה"ש'''[ח]). אמנם נראה שגם לדעתו אם הופכים את הבלנדר לבשרי באופן קבוע ומסמנים באופן המתאים, אין בכך איסור כי זה נחשב היכר ואין חשש שיבוא לטעות (משב"ז שם, ומביא שכמו הט"ז פסקו כנסה"ג על הטור ב, וכו פר"ת א).
==הבנת רש"י==
לפי '''רבנו חננאל''' ו'''רש"י''' הכוונה לאפיית כמות קטנה כמו עין של שור. דהיינו- אסור ללוש פת חלבית אלא אם כן מדובר בכמות קטנה של מאפים. נראה שהסיבה לכך היא שהם נאכלים בזמן סמוך לאפייה ואין חשש שיבואו להתבלבל ולערב בשר וחלב.
==הבנת הרי"ף==
'''הרי"ף''' פרש שהכוונה היא לאפיית הפת בצורה מיוחדת ושונה לדוגמא כמו עין של שור. דהיינו- אסור ללוש פת חלבית אלא אם כן מדובר באפיית מאפים בעלי צורה מיוחדת או שונה שתזכיר לאדם שמדובר במאפה שהוא לא פרווה.
==שו"ע==
'''הטור''' ו'''השו"ע''' (יורה דעה צז') פסקו להלכה גם את ההיתר של '''רבנו חננאל''' שאם לש כמות של כדי אכילה בבת אחת-מותר, וגם את ההיתר של '''הרי"ף''' שאם שינה את צורת הפת שתהא ניכרת שלא יבוא לאכלה עם בשר.


==מקרים שבהם לא שייכת הגזירה==
===כעין תורא===
כמו שאמרנו, הגמרא התירה לעשות פת חלבית\בשרית 'כעין תורא ונאמרו בראשונים שני פירושים למושג כעין תורא ומשם נוצרת מחלוקת ראשונים באופן ההיתר, אך'''הטור''' ו'''השו"ע''' (יורה דעה צז') פסקו להלכה את שני ההסברים לקמן.<BR/>
מסביר '''הבית יוסף''' (שם) על פי'''הגהות שערי דורא בשם מהרא"י''' ששתי ההבנות מתקבלות להלכה כיון ששתיהן הגיוניות מבחינת טעם הגזירה, ויש בהן כדי להרחיק את האדם מן העבירה.  
מסביר '''הבית יוסף''' (שם) על פי'''הגהות שערי דורא בשם מהרא"י''' ששתי ההבנות מתקבלות להלכה כיון ששתיהן הגיוניות מבחינת טעם הגזירה, ויש בהן כדי להרחיק את האדם מן העבירה.  
===דעת הרמ"א והאם הם חולקים===
.


כתב '''הרמ"א''' שמותר גם לאפות פת חלבית בכמות שתספיק לכל חג השבועות כיון שכל החג נחשב כאכילה סמוכה, וכן הדין לגבי אפיית פת בשרית לשבת שיהיה מותר לאפות כמות שתספיק לכל השבת. ונחלקו האחרונים מה המחלוקת בין הרמלשו"ע. לעניות דעתי לא ברור שיש מחלוקת כלל, הרמ"א בא להתיר באופן נקודתי בזמנים שבהם גם כמות גדולה בוודאי תאכל בצורה רצופה ואין חשש להתבלבל, וגם השו"ע יסכים לדין זה. היו שהבינו שהם חולקים- הרמ"א מתיר עבור יום והשו"ע מתיר עבור ארוחה סמוכה, וקשה עליהם שהרי הרמ"א התיר רק בשבועות ובשבת ליום שלם, משמע שלא התיר סתם ככה ליום אלא שבא להרחיב את העיקרון של השו"ע גם לימים מסוימים שנחשבים כאכילה סמוכה.
=====שינוי=====
==דיונים באחרונים==
'''הרי"ף''' פרש שהכוונה היא לאפיית הפת בצורה מיוחדת ושונה לדוגמא כמו עין של שור. דהיינו- אסור ללוש פת חלבית אלא אם כן מדובר באפיית מאפים בעלי צורה מיוחדת או שונה שתזכיר לאדם שמדובר במאפה שהוא לא פרווה, וכן פירש ה'''רשב'''.
באחרונים התפתחו דיונים רבים סביב דיוקים בדברי הגמרא והפוסקים.
======דיוקים במושג שינוי בלחם======
===שיטת הט"ז===
ה'''הפרי מגדים'''(שפ"ד א) הרחיב את ההיתר-שמותר ללוש פת בשומן בשר אם יהיה ניכר עליה השומן כיון שאין חשש שיבואו לאוכלה עם חלב, ולע"ד אפשר לדייק זאת מלשון 'שלשה' שהחלב נבלע ואינו ניכר.
'''הט"ז''' (יוצז, א) חידש שהדין הזה של הפת נכון גם לנושאים אחרים, והעיקרון הוא שדבר פרווה שרגילים להשתמש בו למאכלים שאחר כך מערבים בחלב, אסור לעשותו בשרי מחשש שיטעו וישתמשו בו לחלבי כפי שהיו רגילים ויעברו באיסור בשר וחלב. ולכן הוא הסיק שבלנדר שמשתמשים בו בפרווה בשביל לאכול עם התוצר בשר או חלב, ובטעות הכינו בו בשרי והוא בלע, אסור להשתמש בבלנדר אפילו לבשרי כיון שזה דומה לדין הפת. וכן כתב '''הצמח צדק'''. אמנם נראה שגם לדעתו אם הופכים את הבלנדר לבשרי באופן קבוע ומסמנים באופן המתאים, אין בכך איסור כי זה נחשב היכר ואין חשש שיבוא לטעות. 


'''והערוך השולחן''' חלק על הט"ז והקשה, שהגמרא (חולין קיא:) התירה לאכול צנון שנחתך בסכין בשרית עם בשר, ועל פי הט"ז היה מקום לאסור כיון שהצנון בלע טעם בשר ועל פי הט"ז דבר שרגילים בו שהוא פרווה ועשאוהו בשרי אסור לאוכלו אפילו עם בשר כיון שיש חשש שיבואו לטעות, (הט"ז הרי אסר להשתמש בבלנדר גם לבשרי כיון שאם יכינו שם משהו פרווה עלולים לשכוח ולאוכלו עם בשרי, ועל פי זה גם צנון שנחתך בסכין בשרי) למרות שזה בדיוק כמו הפת, כיון שהיא עיקר מאכלו של אדם ובזה יש לחשוש שלא ישים לב (ובדומה ל'''ש"ך''' [פז, ב] שאומר שאסור בפסח לאכול ליד גוי שאוכל לחם ושיש  חומרא יתירא בפת עכו"ם משום שעל הלחם יחיה האדם). והביא שאין הלכה כט"ז וכ"כ פר"ח ומנח"י וחוות דעת.
ההיתר של שינוי לפי הרבה אחרונים לא נוגע לרוצה למכור בשוק (מהרי"ט [ב, יח], פרי מגדים, פתחי תשובה[ג], חוות דעת). וקצת קשה, שלא נזכר חילוק כזה כלל. ועוד, הרי אם עושים את זה בצורה מוזרה אפשר שאנשים יבואו לשאול מה הבעיה שעשו את הפת בצורה מוזרה, וכך ידעו שזה חלבי. ונראה שהשו"ע ורמ"א לא הזכירו את זה וחולקים על דין זה.
===דיונים במושג פת===
=====כמות מועטת=====
כתב '''המהרי"ט''' שבמיני מתיקות אין איסור כיון שרגילים לאכלם לבדם, בלא בשר או חלב, ולא גזרו שמא יאכל חלב בתוך שש שעות של בשר והביאו ה'''פת"ש'''(ג), וכמותו פסקו '''ערוה"ש''' (ז) '''פר"ח'''(א) ו'''בדי השולחן'''.  
'''רבנו חננאל''' ו'''רש"י''' פירשו שהכוונה לאפיית כמות קטנה כמו עין של שור. דהיינו- אסור ללוש פת חלבית אלא אם כן מדובר בכמות קטנה של מאפים. נראה שהסיבה לכך היא שהם נאכלים בזמן סמוך לאפייה ואין חשש שיבואו להתבלבל ולערב בשר וחלב.
כתב '''הפרי מגדים''' שמותר ללוש פת בחלב אם יהיה ניכר עליה שהיא חלבית כיון שאין חשש שיבואו לאוכלה עם בשר.  
דבר שניכר בו החלב או הבשר- מותר. (פרי מגדים)


לגבי שיעור הזמן שבו צריך לאכול כתב רש"י..... והבי"ו הביא את '''שיבולי הלקט''' שכתב שמותר לאפות פת חלבית בכמות שתספיק לכל חג השבועות כיון שכל החג נחשב כאכילה סמוכה, וכן הדין לגבי אפיית פת בשרית לשבת שיהיה מותר לאפות כמות שתספיק לכל השבת. השו"ע פסק שצריך 'כדי אכילה בפעם אחת ואילו הרמ"א הביא את לשון שיבולי הלקט, ונחלקו האחרונים מה המחלוקת בין הרמ"א לשו"ע. לעניות דעתי לא ברור שיש מחלוקת כלל, הרמ"א בא להתיר באופן נקודתי בזמנים שבהם גם כמות גדולה בוודאי תאכל בצורה רצופה ואין חשש להתבלבל, וגם השו"ע יסכים לדין זה. היו שהבינו שהם חולקים- הרמ"א מתיר עבור יום והשו"ע מתיר עבור ארוחה סמוכה, וקשה עליהם שהרי הרמ"א התיר רק בשבועות ובשבת ליום שלם, משמע שלא התיר סתם ככה ליום אלא שבא להרחיב את העיקרון של השו"ע גם לימים מסוימים שנחשבים כאכילה סמוכה.


===דברים שאין רגילים לאכלם עם המין השני===
כתב '''המהרי"ט''' שבמיני מתיקות אין איסור כיון שרגילים לאכלם לבדם, בלא בשר או חלב, ולא גזרו שמא יאכל חלב בתוך שש שעות של בשר והביאו ה'''פת"ש'''(ג), וכמותו פסקו '''ערוה"ש''' (ז) '''פר"ח'''(א) ו'''בדי השולחן'''.
===דברים שאנשים חוקרים עליהם===
דבר שדרך לעשותו גם בשרי וגם חלבי אנשים חוקרים בזה ואין חשש. והיו שהחמירו ונראה כמקילים (תפארת אדם) וכך המנהג.
דבר שדרך לעשותו גם בשרי וגם חלבי אנשים חוקרים בזה ואין חשש. והיו שהחמירו ונראה כמקילים (תפארת אדם) וכך המנהג.
===מאכל חלבי\בשרי מובהק===
שדבר שנתפרסם שהוא חלבי אפילו אם אין בו שינוי ומלכתחילה היה אסור לאוכלו עכשיו שנתפרסם הדבר מותר. (ערוה"ש, בשם מהרי"ט) ואמר שצריך עיון להלכה האם להורות כך. אך באמת הסברא היא שדבר שנתפרסם שיש לו צורה קבועה של חלבי אז יודעים שהוא חלבי למרות שלא קבעו מלכתחילה משהו מיוחד, לדוגמא בקלאווה או בלינצ'ס. כל דבר שידוע שעושים אותו חלבי לא נראה שיהיה בו בעיה ובאמת לכן גזרו דווקא בלחם שהוא פרווה תמיד.


דבר שנתפרסם שהוא תמיד חלבי או תמיד בשרי אין מקום לחשוש בו.
דיוקים במושג שינוי בלחם-
נתפרסם שהוא חלבי אפילו אם אין בו שינוי-מותר. וצריך עיון.. (ערוה"ש, מהרי"ט)
ההיתר של שינוי לפי הרבה אחרונים לא נוגע לרוצה למכור בשוק. ונראה שהשו"ע ורמ"א לא הזכירו את זה וחולקים על דין זה. (מהרי"ט, פרי מגדים, פתחי תשובה)
דיוקים במושג כמות מועטת-
הבאנו כבר לעיל כיון שנראה כבר מהשו"ע רמ"א. שיש מחלוקת על סעודה אחת או לשבת שלמה.


דיוקים במושג אסור-
==מהות האיסור==


אמנם אסור באכילה אבל לפי רוה"פ מותר למכור לגוי. (בדי השולחן)
אמנם אסור באכילה אבל לפי רוה"פ מותר למכור לגוי כיון שהיא לא אסורה בהנאה. ואין חשש שימכרנה לישראל. (בדי השולחן)


יש שרצה לאסור אפילו אם אין טעם.(כו"פ) ורוב הפוסקים הקלו.
יש שרצה לאסור אפילו אם אין טעם.(כו"פ) ורוב הפוסקים הקלו.


מותר לכתחילה לבטל בשישים (מהרי"ט), וחלקו עליו (צמח צדק, פרי מגדים)
מותר לכתחילה לבטל בשישים (מהרי"ט), וחלקו עליו (צמח צדק, פרי מגדים).
       
האם דין נוגע רק לפת-
 
 
 
עוד הביאו האחרונים שדבר שנתפרסם שהוא חלבי אפילו אם אין בו שינוי ומלכתחילה היה אסור לאוכלו עכשיו שנתפרסם הדבר מותר. (ערוה"ש, בשם מהרי"ט) ואמר שצריך עיון להלכה האם להורות כך. אך באמת הסברא היא שדבר שנתפרסם שיש לו צורה קבועה של חלבי אז יודעים שהוא חלבי למרות שלא קבעו מלכתחילה משהו מיוחד, לדוגמא בקלאווה או בלינצ'ס. כל דבר שידוע שעושים אותו חלבי לא נראה שיהיה בו בעיה ובאמת לכן גזרו דווקא בלחם שהוא פרווה תמיד.
 
וכן דבר שניכר בו החלב או הבשר- מותר. (פרי מגדים) אפשר לדייק מלשון 'שלשה' שהחלב נבלע ואינו ניכר. וזה ברור.
 
כתב הבדי שולחן שמיני מתיקה שאין רגילים לאוכלם בסעודה מותר לעשותם חלביים כיון שאין חשש שיבוא לאוכלם בבשר.
 
ועוד הביא להתיר למכור לגוי את הפת שנאסרה כיון שהיא לא אסורה בהנאה. ואין חשש שימכרנה לגוי.  


עוד יש לעיין האם אפשר לטעום את הפת ולראות האם יש בה טעם חלב ועפ"י להתיר. יש מי שהחמיר אבל הרבה הקלו בזה וכן נראה.  
עוד יש לעיין האם אפשר לטעום את הפת ולראות האם יש בה טעם חלב ועפ"י להתיר. יש מי שהחמיר אבל הרבה הקלו בזה וכן נראה.  


ועוד יש לעיין האם אפשר לכתחילה לסמוך על ביטול בשישים ונראה לבדי השולחן להחמיר וכך גם נראה לי.  
ועוד יש לעיין האם אפשר לכתחילה לסמוך על ביטול בשישים ונראה לבדי השולחן להחמיר וכך גם נראה.


יש שרצה להחמיר ששינוי לא יועיל אלא בביתו אבל אם שינה ורוצה למכור בשוק הדבר אסור. (פת"ש, מהרי"ט, חוות דעת)... קצת קשה שלא נזכר חילוק כזה כלל. הרי אם עושים את זה בצורה מוזרה אפשר שאנשים יבואו לשאול מה הבעיה שעשו את הפת בצורה מוזרה, וכך ידעו שזה חלבי.
[[קטגוריה:מאכלות אסורות]]
[[קטגוריה:בשר בחלב]]
[[קטגוריה:גזירות חז"ל]]
[[קטגוריה:פסחים ל:]]
[[קטגוריה:פסחים לו.]]
[[קטגוריה:מאכלות אסורות פרק ט]]
[[קטגוריה:יורה דעה סימן צז]]

גרסה אחרונה מ־23:26, 20 בנובמבר 2016

מקורות
בבלי:פסחים ל ב; לו א
רמב"ם:מאכלות אסורות ט כב
שולחן ערוך:יורה דעה צז א

הסוגיה עוסקת באיסור ללוש פת חלבית או בשרית, בגדריה השונים ובהיתרים הקיימים.

דברי הגמרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא בפסחים (ל:) אוסרת למרוח שומן בתנור באופן שיהפוך את הלחם הנאפה בתוכו לבשרי, וכן הגמרא (שם לו.) אוסרת ללוש פת בחלב, וממשיכה שבדיעבד אם אדם אפה הרי שהפת אסורה. הגמרא מנמקת את האיסור- מפני הרגל עבירה. פירוש הדבר שיבואו לאכול את הפת שרגילים שהיא פרווה עם מאכלים שהם חלבים או בשריים ויעברו באיסור בשר בחלב. לאחר מכן הגמרא קובעת שאם הדבר נעשה "כעין תורא" יהיה מותר ללוש את הפת בבשר או בחלב.

שאר מאכלים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערוך השולחן(ב) פסק ששאר מאכלים שאינם פת אינם כלולים בגזירא, שהרי הגמרא (חולין קיא:) התירה לאכול צנון שנחתך בסכין בשרית עם בשר,אף על פי שהצנון הפך לבשרי ואסור לאכלו עם חלב. ולמרות שלכאורה זה בדיוק כמו הפת, החילוק הוא כיון שהלחם הוא עיקר מאכלו של אדם (ובדומה לש"ך [פז, ב] שאומר שאסור בפסח לאכול ליד גוי שאוכל לחם ושיש חומרא יתירא בפת עכו"ם משום שעל הלחם יחיה האדם, אך ייתכן שיש לחלק שאצלינו הטעם כיוון שרגיל לאכלו עם כל סוגי המאכלים ואילו שם הטעם כיוון שרגיל לאכלו תמיד וצ"ע). וכ"פ פר"ח ומנח"י וחוות דעת.

אך הט"ז (יו"ד צז, א) חידש שהדין הזה של הפת נכון גם לנושאים אחרים, והעיקרון הוא שדבר פרווה שרגילים להשתמש בו למאכלים שאחר כך מערבים בחלב, אסור לעשותו בשרי מחשש שיטעו וישתמשו בו לחלבי כפי שהיו רגילים ויעברו באיסור בשר וחלב. ולכן הוא הסיק שאף בלנדר (כלי) שמשתמשים בו בפרווה בשביל לאכול עם התוצר בשר או חלב, ובטעות הכינו בו בשרי והוא בלע, אסור להשתמש בבלנדר אפילו לבשרי כיון שזה דומה לדין הפת. וכן כתב הצמח צדק(פת"ש א, וכפי שהוכיח מדבריו ערוה"ש[ח]). אמנם נראה שגם לדעתו אם הופכים את הבלנדר לבשרי באופן קבוע ומסמנים באופן המתאים, אין בכך איסור כי זה נחשב היכר ואין חשש שיבוא לטעות (משב"ז שם, ומביא שכמו הט"ז פסקו כנסה"ג על הטור ב, וכו פר"ת א).

מקרים שבהם לא שייכת הגזירה[עריכה | עריכת קוד מקור]

כעין תורא[עריכה | עריכת קוד מקור]

כמו שאמרנו, הגמרא התירה לעשות פת חלבית\בשרית 'כעין תורא ונאמרו בראשונים שני פירושים למושג כעין תורא ומשם נוצרת מחלוקת ראשונים באופן ההיתר, אךהטור והשו"ע (יורה דעה צז') פסקו להלכה את שני ההסברים לקמן.
מסביר הבית יוסף (שם) על פיהגהות שערי דורא בשם מהרא"י ששתי ההבנות מתקבלות להלכה כיון ששתיהן הגיוניות מבחינת טעם הגזירה, ויש בהן כדי להרחיק את האדם מן העבירה. .

שינוי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרי"ף פרש שהכוונה היא לאפיית הפת בצורה מיוחדת ושונה לדוגמא כמו עין של שור. דהיינו- אסור ללוש פת חלבית אלא אם כן מדובר באפיית מאפים בעלי צורה מיוחדת או שונה שתזכיר לאדם שמדובר במאפה שהוא לא פרווה, וכן פירש הרשב"א.

דיוקים במושג שינוי בלחם[עריכה | עריכת קוד מקור]

ההפרי מגדים(שפ"ד א) הרחיב את ההיתר-שמותר ללוש פת בשומן בשר אם יהיה ניכר עליה השומן כיון שאין חשש שיבואו לאוכלה עם חלב, ולע"ד אפשר לדייק זאת מלשון 'שלשה' שהחלב נבלע ואינו ניכר.

ההיתר של שינוי לפי הרבה אחרונים לא נוגע לרוצה למכור בשוק (מהרי"ט [ב, יח], פרי מגדים, פתחי תשובה[ג], חוות דעת). וקצת קשה, שלא נזכר חילוק כזה כלל. ועוד, הרי אם עושים את זה בצורה מוזרה אפשר שאנשים יבואו לשאול מה הבעיה שעשו את הפת בצורה מוזרה, וכך ידעו שזה חלבי. ונראה שהשו"ע ורמ"א לא הזכירו את זה וחולקים על דין זה.

כמות מועטת[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבנו חננאל ורש"י פירשו שהכוונה לאפיית כמות קטנה כמו עין של שור. דהיינו- אסור ללוש פת חלבית אלא אם כן מדובר בכמות קטנה של מאפים. נראה שהסיבה לכך היא שהם נאכלים בזמן סמוך לאפייה ואין חשש שיבואו להתבלבל ולערב בשר וחלב.

לגבי שיעור הזמן שבו צריך לאכול כתב רש"י..... והבי"ו הביא את שיבולי הלקט שכתב שמותר לאפות פת חלבית בכמות שתספיק לכל חג השבועות כיון שכל החג נחשב כאכילה סמוכה, וכן הדין לגבי אפיית פת בשרית לשבת שיהיה מותר לאפות כמות שתספיק לכל השבת. השו"ע פסק שצריך 'כדי אכילה בפעם אחת ואילו הרמ"א הביא את לשון שיבולי הלקט, ונחלקו האחרונים מה המחלוקת בין הרמ"א לשו"ע. לעניות דעתי לא ברור שיש מחלוקת כלל, הרמ"א בא להתיר באופן נקודתי בזמנים שבהם גם כמות גדולה בוודאי תאכל בצורה רצופה ואין חשש להתבלבל, וגם השו"ע יסכים לדין זה. היו שהבינו שהם חולקים- הרמ"א מתיר עבור יום והשו"ע מתיר עבור ארוחה סמוכה, וקשה עליהם שהרי הרמ"א התיר רק בשבועות ובשבת ליום שלם, משמע שלא התיר סתם ככה ליום אלא שבא להרחיב את העיקרון של השו"ע גם לימים מסוימים שנחשבים כאכילה סמוכה.

דברים שאין רגילים לאכלם עם המין השני[עריכה | עריכת קוד מקור]

כתב המהרי"ט שבמיני מתיקות אין איסור כיון שרגילים לאכלם לבדם, בלא בשר או חלב, ולא גזרו שמא יאכל חלב בתוך שש שעות של בשר והביאו הפת"ש(ג), וכמותו פסקו ערוה"ש (ז) פר"ח(א) ובדי השולחן.

דברים שאנשים חוקרים עליהם[עריכה | עריכת קוד מקור]

דבר שדרך לעשותו גם בשרי וגם חלבי אנשים חוקרים בזה ואין חשש. והיו שהחמירו ונראה כמקילים (תפארת אדם) וכך המנהג.

מאכל חלבי\בשרי מובהק[עריכה | עריכת קוד מקור]

שדבר שנתפרסם שהוא חלבי אפילו אם אין בו שינוי ומלכתחילה היה אסור לאוכלו עכשיו שנתפרסם הדבר מותר. (ערוה"ש, בשם מהרי"ט) ואמר שצריך עיון להלכה האם להורות כך. אך באמת הסברא היא שדבר שנתפרסם שיש לו צורה קבועה של חלבי אז יודעים שהוא חלבי למרות שלא קבעו מלכתחילה משהו מיוחד, לדוגמא בקלאווה או בלינצ'ס. כל דבר שידוע שעושים אותו חלבי לא נראה שיהיה בו בעיה ובאמת לכן גזרו דווקא בלחם שהוא פרווה תמיד.


מהות האיסור[עריכה | עריכת קוד מקור]

אמנם אסור באכילה אבל לפי רוה"פ מותר למכור לגוי כיון שהיא לא אסורה בהנאה. ואין חשש שימכרנה לישראל. (בדי השולחן)

יש שרצה לאסור אפילו אם אין טעם.(כו"פ) ורוב הפוסקים הקלו.

מותר לכתחילה לבטל בשישים (מהרי"ט), וחלקו עליו (צמח צדק, פרי מגדים).

עוד יש לעיין האם אפשר לטעום את הפת ולראות האם יש בה טעם חלב ועפ"י להתיר. יש מי שהחמיר אבל הרבה הקלו בזה וכן נראה.

ועוד יש לעיין האם אפשר לכתחילה לסמוך על ביטול בשישים ונראה לבדי השולחן להחמיר וכך גם נראה.