הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

נוספו 2,085 בתים ,  00:27, 21 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות||בבא מציעא ג א, בבא בתרא לו א, שבועות מה ב, כתובות טו ב|||חושן משפט פב, "כללי מיגו"}}
{{מקורות||בבא מציעא ג א, בבא בתרא לו א, שבועות מה ב, כתובות טו ב|||חושן משפט פב, "כללי מיגו"}}


שורה 9: שורה 7:
ידוע ומפורסם הדין התלמודי '[[מיגו]]' (בעברית- 'מתוך', יופיע גם כ'מה לי לשקר'), המופיע רבות בסוגיות הש"ס. כתב ה'''ריטב"א''' (בבא מציעא ג א ד"ה דאמר רבה) כי תוקפו של דין זה הוא מדאורייתא, ומקורו מהסברא. תחילה נדגים ונבאר את דין מיגו ע"י אחת הסוגיות המפורסמות שבש"ס בדין מיגו.  
ידוע ומפורסם הדין התלמודי '[[מיגו]]' (בעברית- 'מתוך', יופיע גם כ'מה לי לשקר'), המופיע רבות בסוגיות הש"ס. כתב ה'''ריטב"א''' (בבא מציעא ג א ד"ה דאמר רבה) כי תוקפו של דין זה הוא מדאורייתא, ומקורו מהסברא. תחילה נדגים ונבאר את דין מיגו ע"י אחת הסוגיות המפורסמות שבש"ס בדין מיגו.  


ב'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=70&format=pdf בבא בתרא ע א]) פסק '''רב חסדא''': מפקיד שבידו שטר הפקדה התובע שומר כי יחזיר לו את פקדונו, נאמן השומר לטעון כנגדו שהחזיר לו כבר את הפיקדון ולהישבע על כך, במיגו שהיה יכול לטעון ולהישבע כלפי המפקיד שהפיקדון נאנס. כלומר: שומר הטוען 'נאנס הפיקדון', טענתו נאמנת אם ישבע שאכן כך היה. אם כן, כאשר טוען השומר כי החזיר את הפיקדון למפקיד, ואף נשבע על כך, יהיה נאמן בטענתו שהחזיר מדין מיגו.
ב'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=70&format=pdf בבא בתרא ע א]) פסק '''רב חסדא''': מפקיד שבידו שטר הפקדה התובע שומר כי יחזיר לו את פקדונו, נאמן השומר לטעון כנגדו שהחזיר לו כבר את הפיקדון אם יישבע על כך, במיגו שהיה יכול לטעון ולהישבע כלפי המפקיד שהפיקדון נאנס. כלומר: שומר הטוען 'נאנס הפיקדון', טענתו נאמנת אם ישבע שאכן כך היה. אם כן, כאשר טוען השומר כי החזיר את הפיקדון למפקיד, ואף נשבע על כך, יהיה נאמן בטענתו שהחזיר מדין מיגו.
   
   
ביאור הדבר: כאשר טוען השומר החזרתי, כנגד שטרו של מפקיד, יש ראיה שדבריו אמת. שאם היתה טענת 'החזרתי' שקר, מה לו לשומר לשקר שקר גרוע שהחזיר הפיקדון כנגד שטרו של מפקיד ולהתמודד עם טענת המפקיד "שטרך בידי מאי בעי", הרי היה יכול השומר לשקר שקר טוב ולטעון נאנסו, שהיא טענה זוכה בדין, להישבע על כך, ולהיפטר. אם כן, יש ראיה שכלית שטענתו שהחזיר הפיקדון היא טענת אמת, ואינה שקר, שאם היה שקרן היה משקר טענת שקר בה היה וודאי נפטר. לכן, אם יישבע השומר שהחזיר הפיקדון, יהא נאמן מסברת 'מה לו לשקר', ויפטר.
ביאור הדבר: כאשר טוען השומר החזרתי, כנגד שטרו של מפקיד, יש ראיה שדבריו אמת. שאם היתה טענת 'החזרתי' שקר, מה לו לשומר לשקר שקר גרוע שהחזיר הפיקדון כנגד שטרו של מפקיד ולהתמודד עם טענת המפקיד "שטרך בידי מאי בעי", הרי היה יכול השומר לשקר שקר טוב ולטעון נאנסו, שהיא טענה זוכה בדין, להישבע על כך, ולהיפטר. אם כן, יש ראיה שכלית שטענתו שהחזיר הפיקדון היא טענת אמת, ואינה שקר, שאם היה שקרן היה משקר טענת שקר בה היה וודאי נפטר. לכן, אם יישבע השומר שהחזיר הפיקדון, יהא נאמן מסברת 'מה לו לשקר', ויפטר.


ובניסוח כללי של דין מיגו: אם אדם יכול לטעון טענה א' ולזכות על ידה בדין, אם יטען טענה ב' יזכה גם בה, מדין 'מיגו', 'מה לו לשקר' (ואם עליו להישבע שטענה א' אמת בכדי לזכות, אזי אם ישבע על טענה ב' יזכה, מדין מיגו). שאם היה שקרן, היה טוען את טענה א' וזוכה, ומה לו לשקר שקר גרוע ולטעון את טענה ב' שאינה זוכה, אם אינה אמת. מתוך שטען את טענה ב', מוכח בראייה שכלית שטענתו אמת.
ובניסוח כללי של דין מיגו: אם אדם יכול לטעון טענה א' ולזכות על ידה בדין, אם יטען טענה ב' יהיה נאמן גם בה, מדין 'מיגו', 'מה לו לשקר' (ואם עליו להישבע שטענה א' אמת בכדי לזכות, אזי אם ישבע על טענה ב' יזכה, מדין מיגו). שאם היה שקרן, היה טוען את טענה א' וזוכה, ומה לו לשקר שקר גרוע ולטעון את טענה ב' שאינה זוכה, אם אינה אמת. מתוך שטען את טענה ב', מוכח בראייה שכלית שטענתו אמת.


==דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' וטעמו==
==דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' וטעמו==
מיגו דהעזה הוא מיגו בו הטענה אותה יכול היה האדם לטעון ולזכות על ידה בדין- היא טענה של העזה, כלומר טענה שבעל הדין מכיר בשקרה, ויודע בוודאות אם טענת שקר היא אם לאו, וכדי לטעון אותה על האדם להעיז פניו בפני בעל דינו, שהרי בעל דינו מכיר בשקרו. במקרה כזה, לפי ראשונים רבים (כדלקמן) בטלה ראיית המיגו, ולא יזכה האדם בדין בטענתו הנוכחית שטוען.  
מיגו דהעזה הוא מיגו בו הטענה אותה יכול היה האדם לטעון ולזכות על ידה בדין- היא טענה של העזה (ראה לקמן מחלוקת הראשונים בגדר 'העזת פנים'), וכדי לטעון אותה על האדם להעיז פניו בפני בעל דינו. במקרה כזה, לפי ראשונים רבים (כדלקמן) בטלה ראיית המיגו, ולא יזכה האדם בדין בטענתו הנוכחית שטוען.
 
ובהרחבה: במיגו דהעזה, כשטוען האדם את טענה ב', לא נוכל לומר שישנה ראיה שדבריו אמת שאם היה שקרן היה טוען את טענה א' הזוכה בדין בנקל. זאת משום שטענה א' אותה יכול היה לטעון ולזכות על ידה היא טענה של העזה, ו"אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו".
<BR/>במקרה כזה יהיה הדין, שאם אמנם יטען האדם את טענה א' יזכה בדין, אך אם יטען את טענה ב', לא תהיה לטענתו את נאמנות ה'מיגו', ויפסיד בדין, מפני שבמקרה כזה בטלה הראייה השכלית שטענתו אמת, ואין אנו יכולים לומר את הסברה 'מה לו לשקר'. הסיבה לכך היא שבטענה ב' שטען, אין העזת פנים כלפי בעל דינו, אך בטענה א' הזוכה, היה עליו להעיז פניו ולשקר בפני בעל דינו. לכן, אין ראיה שדבריו אמת, ואולי טענה ב' שטען היא שקר, והסיבה שלא טען את טענה א' הזוכה בדין היא משום שחשש להעיז פניו ולשקר בפני בעל דינו.
 
במילים אחרות, אם בכל מיגו מתוקף התמיהה 'מה לו לשקר בטענתו' מוכח בראיה שכלית שטענתו שטען היא אמת, במיגו דהעזה נענה על תמיהה זו כי מה שטען את טענה ב', ולא את טענה א' הזוכה, הוא משום שבטענה א' היה עליו להעיז פניו בפני בעל דינו, לעומת טענה ב' בה אין העזת פנים כלפי בעל הדין, ולכן העדיף האדם לטעון את טענה ב', וחשש לטעון את טענה א', ואין ראיה שדבריו בטענה ב' אמת.
 
==גדר 'העזת פנים'==
'''רש"י''' ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=21&daf=107&format=pdf ב"ק קז א ד"ה כדרבה]) כי פירוש  הכלל 'אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו' הוא שאדם לא כופר ומכחיש תביעתו של מי שעשה לו טובה והלווהו מעות.  


ובהרחבה: במיגו דהעזה, כשטוען האדם את טענה ב', לא נוכל לומר שישנה ראיה שדבריו אמת, שאם היה שקרן היה טוען את טענה א' וזוכה. זאת משום שטענה א' אותה יכול היה לטעון ולזכות על ידה היא טענה של העזה, כלומר טענה שבעל הדין מכיר בשקרה, ויודע בוודאות אם היא אמת או שקר.
אך ה'''תוספות''' ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=19&daf=51b&format=pdf גיטין נא ב ד"ה אין]) דחו פירוש זה, והוכיחו כי גם במקום בו התובע לא היטיב לנתבע מעולם, כבפיקדון, חייב מודה במקצת שבועה, כגון אם המפקיד טוען שהפקיד שתי פרות והנפקד טוען שקיבל רק פרה אחת, על הנפקד להישבע, אף שהמפקיד לא עשה לו כל טובה, ולפי רש"י היה צריך להיות פטור במיגו שיכול היה לכפור הכל, ולא הווי מיגו דהעזה כי לא עשה לא המפקיד כל טובה. ופירושו ה'''תוספות''' בשם '''ריב"א''' שהעזת פנים היא כשבעל הדין מכיר בשקרו, ויודע בברי אם דבריו אמת אם לאו.  
<BR/>במקרה כזה יהיה הדין, שאם אמנם יטען האדם את טענה א' יזכה בדין, אך אם יטען את טענה ב', לא תהיה לטענתו את נאמנות ה'מיגו', ויפסיד בדין, מפני שבמקרה כזה בטלה הראייה השכלית שדבריו אמת, ואין אנו יכולים לומר את הסברה 'מה לו לשקר'. הסיבה לכך היא שבטענה ב' שטען, אין בעל הדין מכיר בשקרו ויודע אם דבריו אמת אם לאו, אך בטענה א' הזוכה, היה עליו להעיז פניו ולשקר בפני בעל הדין בדבר שיודע ומכיר בשקרו. לכן, אין ראיה שדבריו אמת, ואולי טענה ב' שטען היא שקר, והסיבה שלא טען את טענה א' הזוכה בדין היא משום שחשש להעיז פניו ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו.


במילים אחרות, אם בכל מיגו מתוקף התמיהה 'מה לו לשקר בטענתו' מוכח בראיה שכלית שטענתו שטען היא אמת, במיגו דהעזה נענה על תמיהה זו כי מה שטען את טענה ב', ולא את טענה א' הזוכה, הוא משום שבטענה א' היה עליו להעיז פניו בפני בעל הדין, שזו טענה שבעל הדין מכיר בשקרו, לעומת טענה ב' בה אין בעל הדין מכיר בשקרו, ולכן העדיף האדם לטעון את טענה ב', וחשש לטעון את טענה א', ואין ראיה שדבריו בטענה ב' אמת.
ונראה לתרץ את רש"י, שרש"י לשיטתו ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=21&daf=107&format=pdf ב"ק קז א ד"ה מעיז]) שבפיקדון גם כופר הכל חייב שבועה, וממילא אין למודה במקצת בפיקדון מיגו שיכול היה לכפור הכל.


==מקור הדין==
==מקור הדין==
הראשונים שסוברים 'מיגו דהעזה לא אמרינן' למדו דין זה, לשיטתם, עפ"י סוגיה מפורשת. ב'''גמרא '''([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=3&format=pdf בבא מציעא ג א]) שאל רבה, מפני מה על [[מודה במקצת הטענה]] להישבע מדאורייתא כי אין הוא חייב את חלק התביעה בו הוא כופר, יהא המודה נאמן על כפירתו במיגו, שהיה יכול לכפור בכל התביעה ולהיפטר בלא שבועה, ככל כופר בכל שפטור משבועת התורה. ענה רבה, עפ"י הבנת ראשונים רבים, כדוגמת '''התוספות''', ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''' ו'''ריטב"א''' (כולם בב"מ ג א ד"ה "מפני מה"), שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, משום שלכפור בכל התביעה כולה זו העזה יותר גדולה מלכפור בחלק מהתביעה. לכן בטלה ראיית המיגו, וייתכן שטענתו, שחייב רק חלק מהתביעה, שקרית, וחייב הוא באמת את כל סכום התביעה, ומה שלא שיקר וכפר בכל הוא מפני שלא העיז לעשות כן, ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו.
הראשונים שסוברים 'מיגו דהעזה לא אמרינן' למדו דין זה, לשיטתם, עפ"י סוגיה מפורשת. ב'''גמרא '''([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=3&format=pdf בבא מציעא ג א]) שאל רבה, מפני מה על [[מודה במקצת]] להישבע מדאורייתא כי אין הוא חייב את חלק התביעה בו הוא כופר, יהא המודה נאמן על כפירתו במיגו, שהיה יכול לכפור בכל התביעה ולהיפטר בלא שבועה, ככל [[כופר הכל]] שפטור משבועת התורה. ענה רבה, עפ"י הבנת ראשונים רבים, כדוגמת '''התוספות''', ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''' ו'''ריטב"א''' (כולם בב"מ ג א ד"ה "מפני מה"), שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, משום שלכפור בכל התביעה כולה זו העזה יותר גדולה מלכפור בחלק מהתביעה. לכן בטלה ראיית המיגו, וייתכן שטענתו, שחייב רק חלק מהתביעה, שקרית, וחייב הוא באמת את כל סכום התביעה, ומה שלא שיקר וכפר הכל הוא מפני שלא העיז לעשות כן, ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו.


==='מיגו דהעזה לא אמרינן' בשבועת השומרים===
==='מיגו דהעזה לא אמרינן' בשבועת השומרים===
מלבד הסוגיה הנ"ל, נמצא דוגמא נוספת לכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן' בחידושי הראשונים על שבועת השומרים. המיוחד בדוגמא זו הוא שהראשונים משתמשים בכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן' כדי לתרץ את קושיות הגמרא, אף שהגמרא עצמה תירצה את קושיותיה בתירוצים אחרים, אשר נדחו עפ"י הראשונים והפוסקים מההלכה.
נביא דוגמא נוספת לכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן' בחידושי הראשונים על דין שבועת השומרים. המיוחד בדוגמא זו הוא שהראשונים משתמשים בכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן' כדי לתרץ את קושיות הגמרא, אף שהגמרא עצמה תירצה את קושיותיה בתירוצים אחרים, אשר נדחו עפ"י הראשונים והפוסקים מההלכה.


שואלת ה'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=26&daf=45b&format=pdf שבועות מה ב]) כיצד ייתכן שהתורה ציוותה על שומר שטוען שהפיקדון נאנס להישבע על כך, והלא יהא השומר נאמן לומר בלא שבועה שהפיקדון נאנס, במיגו שיכול היה לומר שלא היו דברים מעולם, ומעולם לא קיבל את החפץ לשמירה. עונה על כך הגמרא ששבועת שומר על אונס היא רק במקרה בו יש עדים שראו את ההפקדה, ולא יכול השומר לטעון להד"ם. ממשיכה הגמרא ושואלת שיהא השומר נאמן לטעון 'נאנסו' בלא שבועה במיגו שיכול היה לטעון 'החזרתי', ומתרצת שמדובר כשיש שטר על הפיקדון, ולכן וודאי לא החזיר השומר רת הפיקדון, שהרי 'שטרך בידי מאי בעי'. העולה מדברי הגמרא הללו, שבמקרה בו אין עדי הפקדה או אין שטר הפקדה, יהא נאמן השומר לטעון נאנסו במיגו דהחזרתי או במיגו דלהד"ם.
הקשה רבא ב'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=26&daf=45b&format=pdf שבועות מה ב]) כיצד ייתכן שהתורה ציוותה על שומר שטוען שהפיקדון נאנס להישבע על כך, והלא יהא השומר נאמן לומר בלא שבועה שהפיקדון נאנס, במיגו שיכול היה לומר שלא היו דברים מעולם, ומעולם לא קיבל את החפץ לשמירה. עונה על כך הגמרא ששבועת שומר על אונס היא רק במקרה בו יש עדים שראו את ההפקדה, ולא יכול השומר לטעון להד"ם. המשיך רבא והקשה שיהא השומר נאמן לטעון 'נאנסו' בלא שבועה במיגו שיכול היה לטעון 'החזרתי', ותירצה הגמרא שמדובר כשיש שטר על הפיקדון, ולכן וודאי לא החזיר השומר רת הפיקדון, שהרי 'שטרך בידי מאי בעי'. העולה מדברי הגמרא הללו, שבמקרה בו אין עדי הפקדה או אין שטר הפקדה, יהא נאמן השומר לטעון נאנסו במיגו דהחזרתי או במיגו דלהד"ם.
   
   
אך הראשונים בחידושיהם על סוגיה זו, בהם '''הרמב"ן''' (ד"ה מעתה), '''הרשב"א''' (ד"ה ומיהו) וה'''ריטב"א''' (ד"ה ואכתי),  מוכיחים מסוגיות מפורשות כי גם באופן בו היתה ההפקדה בסתם, ללא עדים ושטר, חייב השומר להישבע שבועת השומרים ורק כך נפטר, שלא כמסקנת סוגייתנו. ואומרים הראשונים שלהלכה אין צורך בתירוצי הגמ' שהעמידה דין שבועת השומרים רק כשיש עדי הפקדה ושטר הפקדה, אלא דין שבועת השומרים קיים גם בסתם הפקדה, ללא שטר ועדים. ואת קושיית הגמ' מדוע לא יפטר השומר מלהישבע על נאנסו במיגו דטען להד"ם או החזרתי, מתרצים הראשונים משום שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, שהרי טענת נאנסו שבפי השומר אינה טענה שיש בה העזה, שכן המפקיד אינו יודע אם הפיקדון אכן נאנס או לא, לעומת 'טענת המיגו', להד"ם או החזרתי, שהיא וודאי טענה עם העזה כלפי המפקיד, שהמפקיד יודע בוודאי שהפקיד את הפיקדון וטרם קבלו בחזרה. לכן להלכה, אין השומר נאמן לטעון בלא שבועה את טענת נאנסו, ומה שלא שיקר וטען להד"ם הוא משום שחשש להעיז פניו בפני בעל דינו, ואין לו את ראיית 'מה לי לשקר' להוכיח טענתו. וכך פסק ה'''רמ"א''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x11262 רצו א]).
אך הראשונים בחידושיהם על סוגיה זו, בהם '''הרמב"ן''' (ד"ה מעתה), '''הרשב"א''' (ד"ה ומיהו) וה'''ריטב"א''' (ד"ה ואכתי),  מוכיחים מסוגיות מפורשות כי גם באופן בו היתה ההפקדה בסתם, ללא עדים ושטר, חייב השומר להישבע שבועת השומרים ורק כך נפטר, שלא כמסקנת סוגייתנו. ואומרים הראשונים שלהלכה אין צורך בתירוצי הגמרא שהעמידה דין שבועת השומרים רק כשיש עדי הפקדה ושטר הפקדה, אלא דין שבועת השומרים קיים גם בסתם הפקדה, ללא שטר ועדים. ואת קושיית רבא מדוע לא יפטר השומר מלהישבע על נאנסו במיגו דטען להד"ם או החזרתי, מתרצים הראשונים משום שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, שהרי טענת נאנסו שבפי השומר אינה טענה שיש בה העזה, שכן המפקיד אינו יודע אם הפיקדון אכן נאנס או לא, לעומת 'טענת המיגו' בה יכול היה להיפטר בלא שבועה, להד"ם או החזרתי, שהיא וודאי טענה עם העזה כלפי המפקיד, שהמפקיד יודע בוודאי שהפקיד את הפיקדון וטרם קבלו בחזרה. לכן אין נפקד נאמן לטעון בלא שבועה את טענת נאנסו, ומה שלא שיקר וטען להד"ם או  החזרתי הוא משום שחשש להעיז פניו בפני בעל דינו, ואין לו את ראיית 'מה לי לשקר' להוכיח את טענתו. וכך פסק ה'''רמ"א''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x11262 רצו א]).


==שיטת הר"י מיגש והרמב"ם- מיגו דהעזה אמרינן==
==שיטת הר"י מיגש והרמב"ם- מיגו דהעזה אמרינן==
ראינו כי המקור ממנו למדו הראשונים את הכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן', הוא שאלתו ותשובתו של רבה "מפני מה אמרה תורה" בגמרא (בבא מציעא ג א). אך '''הר"י מיגש''' למד סוגיה זו באופן אחר לגמרי, ומתוך כך שיטתו בדין מיגו דהעזה שונה בתכלית.  
ראינו כי המקור ממנו למדו הראשונים את הכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן', הוא שאלתו ותשובתו של רבה "מפני מה אמרה תורה" בגמרא (בבא מציעא ג א). אך '''הר"י מיגש''' למד סוגיה זו באופן אחר לגמרי, ומתוך כך שיטתו בדין מיגו דהעזה שונה בתכלית.  


ה'''ר"י מיגש''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32307&st=&pgnum=66 שבועות מה א ד"ה איתמר], הובא ב[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37969&st=&pgnum=734&hilite= רא"ש, שבועות ז ג]) כותב כי מיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, אלא רק לאפטורי מממון. כלומר לפי הר"י מיגש כל מיגו, גם מיגו שאינו העזה, לא פוטר משבועה, אלא רק מממון. ומוכיח הר"י מיגש דין זה מתוך דין מודה במקצת, שחייב שבועה על אף פי שיש לו מיגו, שיכול היה לכפור בכל. העולה מדברי הר"י מיגש, שהוא לא למד את שאלתו ותשובתו של רבה כשאר הראשונים דלעיל, שהרי אם מיגו דהעזה לא אמרינן, אין ראיה ממודה במקצת דלא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, שהרי מיגו זה של מודה במקצת הוא מיגו דהעזה, כתשובתו של רבא, וזו הסיבה שאין לו מיגו להיפטר משבועה. אלא דעת הר"י מיגש היא שמיגו דהעזה אמרינן, ולכן המיגו שיש למודה במקצת- שיכול היה לכפור בכל ולהיפטר- הוא מיגו טוב, ומה שלא נפטר משבועה במיגו הוא מסיבה אחרת: שלא אמרינן מיגו, כל מיגו ואפילו מיגו טוב, לאפטורי משבועה. טעם דין מיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן לפי הר"י מיגש הוא כי כדי לפטור משבועה יש להביא הוכחה חזקה, ומיגו אינו ראיה מספיק חזקה כדי לפטור מחיוב התורה לברר החשדות ע"י השבועה.
ה'''ר"י מיגש''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32307&st=&pgnum=66 שבועות מה א ד"ה איתמר], הובא ב[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37969&st=&pgnum=734&hilite= רא"ש, שבועות ז ג]) כותב כי מיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, אלא רק לאפטורי מממון. טעם 'מיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן' הוא שכדי לפטור משבועה אותה חייבה התורה יש להביא הוכחה חזקה, ומיגו אינו ראיה מספיק חזקה כדי לפטור מחיוב התורה לברר החשדות ע"י השבועה.
<BR/>כלומר לפי הר"י מיגש כל מיגו, גם מיגו שאינו העזה, לא פוטר משבועה, אלא רק מממון. ומוכיח הר"י מיגש דין זה מתוך דין מודה במקצת, שחייב שבועה על אף פי שיש לו מיגו, שיכול היה לכפור הכל. העולה מדברי הר"י מיגש, שהוא לא למד את שאלתו ותשובתו של רבה כשאר הראשונים דלעיל, שהרי אם מיגו דהעזה לא אמרינן, אין ראיה ממודה במקצת דלא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, שהרי מיגו זה של מודה במקצת הוא מיגו דהעזה, כתשובתו של רבא, וזו הסיבה שאין לו מיגו להיפטר משבועה. אלא דעת הר"י מיגש היא שמיגו דהעזה אמרינן, ולכן המיגו שיש למודה במקצת- שיכול היה לכפור הכל ולהיפטר- הוא מיגו טוב, ומה שלא נפטר משבועה במיגו הוא מסיבה אחרת: שלא אמרינן מיגו, כל מיגו ואפילו מיגו טוב, לאפטורי משבועה.  


ה'''רמב"ם''' ([http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=74&perek=2&halocha=8 שכירות ב ח], [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=76&perek=13&halocha=3 מלוה ולווה יג ג]) פוסק כי לא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, אלא רק לאפטורי מלשלם ממון. וכותב ה'''מגיד משנה''' (שכירות ב ח) שהרמב"ם למד כשיטת הר"י מיגש בשבועות, כלומר- שמיגו דהעזה אמרינן, והווי מיגו טוב, ומכך שמודה במקצת חייב שבועה ולא נפטר במיגו, למדים אנו שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן. מוסיף המגיד משנה כי גם ה'''ר"ח''' וה'''רמ"ה''' סבירא להו כשיטת הר"י מיגש.
ה'''רמב"ם''' ([http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=74&perek=2&halocha=8 שכירות ב ח], [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=76&perek=13&halocha=3 מלוה ולווה יג ג]) פוסק כי לא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, אלא רק לאפטורי מלשלם ממון. וכותב ה'''מגיד משנה''' (שכירות ב ח) שהרמב"ם למד כשיטת הר"י מיגש בשבועות, כלומר- שמיגו דהעזה אמרינן, והווי מיגו טוב, ומכך שמודה במקצת חייב שבועה ולא נפטר במיגו, למדים אנו שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן. מוסיף המגיד משנה כי גם ה'''ר"ח''' וה'''רמ"ה''' סבירא להו כשיטת הר"י מיגש.


עפ"י ה'''פני יהושע''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14634&st=&pgnum=141&hilite= ב"מ ג ד"ה מפני מה]) וה'''תומים''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14447&st=&pgnum=108 פב כללי מיגו קיג]), גם '''רש"י''' סובר שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, כר"י מיגש. הם מוכיחים כן מפירושו לסוגיה בב"מ ג, בו הסביר את שאלת רבה 'מפני מה אמרה תורה מודה במקצת ישבע'- מדוע לא יפטר משבועה מדין [[משיב אבידה]] (ולא מדין מיגו, כפירוש התוס'). מוכח שלרש"י מיגו רגיל (מטענת פטור לטענת פטור) לא פוטר משבועה, ורק מדין משיב אבידה, שהוא מיגו יותר טוב (שיכול היה לכפור בכל ולהיפטר לגמרי, והחליט להתחייב ולהחזיר חלק), סברה הגמ' לפטור את המודה במקצת משבועתו.
עפ"י ה'''פני יהושע''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14634&st=&pgnum=141&hilite= ב"מ ג ד"ה מפני מה]) וה'''תומים''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14447&st=&pgnum=108 פב כללי מיגו קיג]), גם '''רש"י''' סובר שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, כר"י מיגש. הם מוכיחים כן מפירושו לסוגיה בב"מ ג, בו הסביר את שאלת רבה 'מפני מה אמרה תורה מודה במקצת ישבע'- מדוע לא יפטר משבועה מדין [[משיב אבידה]] (ולא מדין מיגו, כפירוש התוס'). מוכח שלרש"י מיגו רגיל (מטענת פטור לטענת פטור) לא פוטר משבועה, ורק מדין משיב אבידה, שהוא מיגו יותר טוב (שיכול היה לכפור הכל ולהיפטר לגמרי, והחליט להתחייב ולהחזיר חלק), סברה הגמ' לפטור את המודה במקצת משבועתו.


==מיגו ממעיז למעיז==
==מיגו ממעיז למעיז==
שורה 64: שורה 70:
כדי להסביר חילוק זה נקדים ונסביר הבדל יסודי בין ממון לשבועה: כדי להוציא ממון ממוחזק צריך בית-הדין וודאות גמורה שאין טענת המוחזק נכונה והצדק עם מוציא הממון, ולעומת זאת, די לבית הדין בספק כדי לחייב את בעל הדין שבועה שחייבתו התורה.  
כדי להסביר חילוק זה נקדים ונסביר הבדל יסודי בין ממון לשבועה: כדי להוציא ממון ממוחזק צריך בית-הדין וודאות גמורה שאין טענת המוחזק נכונה והצדק עם מוציא הממון, ולעומת זאת, די לבית הדין בספק כדי לחייב את בעל הדין שבועה שחייבתו התורה.  


אומר הרמב"ן, כי לא מצינו בשום מקום שאמרה התורה שלמיגו דהעזה אין כח הוכחה כלל, ושאין האדם נאמן על ידו כלל, ומוסיף כי פירוש דברי הגמרא "אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" אינו שלא ייתכן כלל שאדם יעיז פניו, אלא שאין אנו סומכים לגמרי שאדם זה היה מעיז פניו, אלא חוששים שמא לא היה מעיז. ביאור הדברים הוא שכשיש לאדם מיגו דהעזה, אין בידינו ידיעה וודאית שלא היה מעיז בטענה האחרת, אלא אנו מסופקים אם היה האדם מעיז או לא מעיז, שכן ייתכן שאדם זה הוא אדם עז רוח, שכן היה מעיז פניו בפני בעל חובו, וכלפי אדם שכזה חזרה ראיית המיגו. לפיכך, ראיית 'מיגו דהעזה' אמנם אינה ראייה חזקה וודאית שהאדם דובר אמת, שמא לא היה מעיז, אך מנגד מיגו דהעזה הוא "מיגו חלש", או כלשון הר"ן "מיגו גרוע", הוא כן יוצר בליבנו ספק מסוים, שמא בעל דין זה כן היה מעיז פניו.
אומר הרמב"ן, כי לא מצינו בשום מקום שאמרה התורה שלמיגו דהעזה אין כח הוכחה כלל, ושאין האדם נאמן על ידו כלל, ומוסיף כי פירוש דברי הגמרא "אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" אינו שלא ייתכן כלל שאדם יעיז פניו, אלא שאין אנו סומכים לגמרי שאדם זה היה מעיז פניו, אלא חוששים שמא לא היה מעיז.  
<BR/>ביאור הדברים הוא שכשיש לאדם מיגו דהעזה, אין בידינו ידיעה וודאית שלא היה מעיז בטענה האחרת, אלא אנו מסופקים אם היה האדם מעיז או לא מעיז, שכן ייתכן שאדם זה הוא אדם עז רוח, שכן היה מעיז פניו בפני בעל חובו, וכלפי אדם שכזה חזרה ראיית המיגו. לפיכך, ראיית 'מיגו דהעזה' אמנם אינה ראייה חזקה וודאית שהאדם דובר אמת, שמא לא היה מעיז, אך מנגד מיגו דהעזה הוא "מיגו חלש", או כלשון הר"ן "מיגו גרוע", הוא כן יוצר בליבנו ספק מסוים, שמא בעל דין זה כן היה מעיז פניו.


בדיני ממונות, הכלל הוא שכדי להוציא ממון ממוחזק צריך ראיה וודאית, וכל זמן שאנו מסופקים אם טענת המחזיק טובה או לא, יישאר הממון ביד המחזיק. כאשר ישנה תביעה להוציא ממון מבעל הדין, ומנגד יש לו מיגו דהעזה, בית-הדין מסופק אם אדם זה אכן לא היה מעיז לטעון את טענת ההעזה, ובטלה ראיית המיגו, או שמא באמת אדם זה היה מוכן גם להעיז ולטעון את טענת ההעזה, ובמקרה כזה חזרה ראיית המיגו, שהרי "מה לו לשקר". לכן כשיש לאדם מיגו דהעזה, זהו אכן מיגו חלש שלא מוכיח בוודאות שדבריו של המוחזק אמת, אך יש ביד מיגו זה כדי לערער את הוודאות שהמוחזק בוודאי חייב בדין, שמא יכול היה להעיז פניו, ומה לו לשקר. על כן לא מוציאים ממון ממוחזק שיש לו 'מיגו דהעזה', שאין מוציאים ממון ממוחזק אלא בראיה גמורה.
בדיני ממונות, הכלל הוא שכדי להוציא ממון ממוחזק צריך ראיה וודאית, וכל זמן שאנו מסופקים אם טענת המחזיק טובה או לא, יישאר הממון ביד המחזיק. כאשר ישנה תביעה להוציא ממון מבעל הדין, ומנגד יש לו מיגו דהעזה, בית-הדין מסופק אם אדם זה אכן לא היה מעיז לטעון את טענת ההעזה, ובטלה ראיית המיגו, או שמא באמת אדם זה היה מוכן גם להעיז ולטעון את טענת ההעזה, ובמקרה כזה חזרה ראיית המיגו, שהרי "מה לו לשקר". לכן כשיש לאדם מיגו דהעזה, זהו אכן מיגו חלש שלא מוכיח בוודאות שדבריו של המוחזק אמת, אך יש ביד מיגו זה כדי לערער את הוודאות שהמוחזק בוודאי חייב בדין, שמא יכול היה להעיז פניו, ומה לו לשקר. על כן לא מוציאים ממון ממוחזק שיש לו 'מיגו דהעזה', שאין מוציאים ממון ממוחזק אלא בראיה גמורה.


לעומת זאת, בדיני שבועות, אין מיגו דהעזה פוטר מהחיוב להישבע. שכאשר התורה הטילה על האדם חיוב שבועה, חלה עליו חובה מן התורה לברר הדין ולהישבע. ואף שמנגד יש לו מיגו דהעזה, ואנו מסופקים אם היה מעיז או לא היה מעיז, חלה עליו חובת השבועה שהטילה עליו התורה, ועליו להישבע, שכל זמן שאין אנו יודעים בוודאי, בראיה ברורה, שדבריו אמת אף ללא שבועה, הטילה עליו התורה חובת בירור, ויזכה בדין רק ע"י השבועה.
לעומת זאת, בדיני שבועות, אין מיגו דהעזה פוטר מהחיוב להישבע. כי כאשר התורה הטילה על האדם חיוב שבועה כדי לברר את החשדות שעליו, אף שיש לו מיגו דהעזה שהוא כעין ראיה חלשה, ובית-הדין מסופקים אם היה מעיז או לא היה מעיז, חלה עליו חובת השבועה שהטילה עליו התורה ועליו להישבע, שכל זמן שאין אנו יודעים בוודאי, בראיה ברורה, שדבריו אמת אף ללא שבועה, נשארת לחול עליו חובת בירור המושלם שהטילה התורה, ויזכה בדין רק ע"י השבועה.


==שיטת קצות החושן עפ"י הרשב"א==
==שיטת קצות החושן עפ"י הרשב"א==
שורה 77: שורה 84:
אך בשבועה, אין בעל הדין חשוד שגזל החפץ מחברו, שהרי קיימא לן ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x9594 '''שולחן ערוך''' צב ג]) "מיגו דחשיד אממונא חשיד אשבועתא", ואין תועלת בהטלת שבועה על חשוד בגניבת ממון, שאם העיז לגנוב ממון יעיז גם להישבע לשקר. אלא כל סיבת הטלת השבועה היא שבעל הדין כופר משום 'אשתמוטי', כלומר דחיית מועד הפירעון, או 'ספק מלווה ישנה', שהוא מסופק שמא בעל דינו חייב לו חוב ישן, ועל כן הוא כופר כעת בתביעת הממון הנוכחית, עד שיזכור אם אכן חייב לו חברו כסף אם לאו. אם כן, החשד בו אנו חושדים אותו אינו גניבה, אלא רק אשתמוטי או ספק מלוה ישנה, והוא בחזקת כשר, ואינו חשוד בהעזה, ועל כן אין לו מיגו דהעזה, שלא היה מעיז פניו בפני בעל חובו.
אך בשבועה, אין בעל הדין חשוד שגזל החפץ מחברו, שהרי קיימא לן ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x9594 '''שולחן ערוך''' צב ג]) "מיגו דחשיד אממונא חשיד אשבועתא", ואין תועלת בהטלת שבועה על חשוד בגניבת ממון, שאם העיז לגנוב ממון יעיז גם להישבע לשקר. אלא כל סיבת הטלת השבועה היא שבעל הדין כופר משום 'אשתמוטי', כלומר דחיית מועד הפירעון, או 'ספק מלווה ישנה', שהוא מסופק שמא בעל דינו חייב לו חוב ישן, ועל כן הוא כופר כעת בתביעת הממון הנוכחית, עד שיזכור אם אכן חייב לו חברו כסף אם לאו. אם כן, החשד בו אנו חושדים אותו אינו גניבה, אלא רק אשתמוטי או ספק מלוה ישנה, והוא בחזקת כשר, ואינו חשוד בהעזה, ועל כן אין לו מיגו דהעזה, שלא היה מעיז פניו בפני בעל חובו.


===קושיית הקהילות יעקב===
===קושיות האחרונים על תירוץ הקצות===
הקשה '''הקהילות יעקב''' (ב"מ ג) על תירוץ '''קצות החושן''', מדוע בממון לא חיישינן שמא הסיבה שהאדם מכחש בחברו היא מחמת 'ספק מלוה ישנה', כבשבועה. והרי  כשטעם הטענה של האדם הוא 'ספק מלוה ישנה' אזי המיגו שיש לבעל טענה זו הוא מיגו דהעזה, שאדם החשוד שכופר בתביעת חברו שום 'ספק מלוה ישנה' אינו אדם המעיז פניו, כפי שכתב הקצות לגבי שבועה.
הקשה '''הקהילות יעקב''' (ב"מ ג) על תירוץ '''קצות החושן''', וכן הקשה בספר '''טבעת החושן''' (ח"ב עמ' 96) בשם '''אבני החושן''', מדוע בממון לא חיישינן שמא הסיבה שהאדם מכחש בחברו היא מחמת 'ספק מלוה ישנה', כבשבועה. והרי  כשטעם הטענה של האדם הוא 'ספק מלוה ישנה' אזי המיגו שיש לבעל טענה זו הוא מיגו דהעזה, שאדם החשוד שכופר בתביעת חברו שום 'ספק מלוה ישנה' אינו אדם המעיז פניו, כפי שכתב הקצות לגבי שבועה.
<BR/>השיב '''הקה"י''' 'בדרך פלפול' (כלשונו) ותירץ כי מחמת ספק מלווה ישנה לא יבוא אדם לחטוף ממון מחברו, אלא רק יהיה מוכן לעכב ברשותו ממון חברו הנמצא אצלו. ועל כן, במיגו דהעזה בו טוען האדם על סכום אכילת העיזים מתוך שיכול היה לחטוף העיזים ולטעון שקנה אותם, לא חיישינן שסיבת תביעתו היא 'ספק מלווה ישנה', שמשום ספק מלווה ישנה לא היה חוטף העיזים של חברו.


השיב '''הקה"י''' 'בדרך פלפול' (כלשונו) ותירץ כי מחמת ספק מלווה ישנה לא יבוא אדם לחטוף ממון מחברו, אלא רק יהיה מוכן לעכב ברשותו ממון חברו הנמצא אצלו. ועל כן, במיגו דהעזה בו טוען האדם על סכום אכילת העיזים מתוך שיכול היה לחטוף העיזים ולטעון שקנה אותם, לא חיישינן שסיבת תביעתו היא 'ספק מלווה ישנה', שמשום ספק מלווה ישנה לא היה חוטף העיזים של חברו.
עוד הקשה '''טבעת החושן''', כי לפי הסוברים "חשיד אממונא לא חשיד אשבועתא" אין תירוץ הקצות נכון, וב'''רא"ש''' משמע שגם הסובר "מיגו דחשיד אממונא לא חשיד אשבועתא" סובר כי לא אמרינן מיגו דהעזה בשבועה, ואין תלות בין שתי ההלכות הללו. 
<BR/>ונראה בפשטות שאכן אין הקצות מתרץ שיטה זו, אלא תירץ רק השיטה דאליבא דהילכתא, כשו"ע שפסק כרי"ף וכרמב"ם "מיגו דחשיד אממונא חשיד אשבועתא", וכדברי הרשב"א.


==שיטת בעלי התוספות==
==שיטת בעלי התוספות==
שורה 96: שורה 105:
ה'''פני יהושע''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14634&st=%D7%A9%22%D7%9A&pgnum=126 ב"ק קז א ד"ה לא דמי]) חולק על תירוץ זה של הש"ך וכותב שסברת תירוץ זה קשה בעיניו, וגם מעיר כי ביאורו של הש"ך אינו הולם ללשון התוספות.
ה'''פני יהושע''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14634&st=%D7%A9%22%D7%9A&pgnum=126 ב"ק קז א ד"ה לא דמי]) חולק על תירוץ זה של הש"ך וכותב שסברת תירוץ זה קשה בעיניו, וגם מעיר כי ביאורו של הש"ך אינו הולם ללשון התוספות.


===ביאור התוספות עפ"י תירוץ הש"ך השני וה'פני יהושע'===
===ביאור התוספות עפ"י תירוץ הש"ך השני והפני יהושע===
לכן תירוץ ה'''פני יהושע''', וכן כתב '''הש"ך''' בתירוצו השני, שתוספות כיוונו בתירוצם לחלק בין מיגו דהעזה בממון למיגו דהעזה בשבועה, שמיגו דהעזה בממון אמרינן ובשבועה לא אמרינן.  
לכן תירץ ה'''פני יהושע''', וכן כתב '''הש"ך''' בתירוצו השני, שתוספות כיוונו בתירוצם לחלק בין מיגו דהעזה בממון למיגו דהעזה בשבועה, שמיגו דהעזה בממון אמרינן ובשבועה לא אמרינן.  


====קושייה על ביאור ה'פני יהושע'====  
====קושייה על ביאור הפני יהושע====  
אך לכאורה, קשה לתרץ בדעת בעלי התוספות חילוק זה שבין ממון לשבועה, שכן מצאנו במפורש בדברי התוס' שגם בממון לא אמרינן מיגו דהעזה.  
אך לכאורה, קשה לתרץ בדעת בעלי התוספות חילוק זה שבין ממון לשבועה, שכן מצאנו במפורש בדברי התוס' שגם בממון לא אמרינן מיגו דהעזה.  


אומר '''התוספות''' ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=5b&format=pdf בבא בתרא ה א ד"ה ובא]) שאדם לא נאמן לטעון 'פרעתיך בתוך זמן ההלואה' במיגו ד'פרעתיך עתה ושכחת', כי לא חציף אדם לומר פרעתיך עתה ושכחת. (אמנם אין זה מיגו דהעזה רגיל, שהרי בשתי הטענות, הן בטענה שטוען בפנינו והן בטענת המיגו בעל הדין מכיר בשקרו, ויודע הן שלא פרע אתמול והן שלא פרע עתה, אך יש כאן העזה אחרת- לומר למלווה שעתה ממש פרעתיך- זו טענה שיש בה יותר העזה מלטעון 'פרעתיך אתמול ושכחת') והנה, מיגו דהעזה זה הוא בממון, ובכל זאת אומר התוספות שלא אמרינן מיגו זה כי הוא מיגו דהעזה. (ולא כדעת '''בעל העיטור''' ו'''התרומות''', הובאו דבריהם בביאור ה'''גר"א''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x9474 עח סקי"ח)],  הפוסקים כי כל הנאמן לומר 'פרעתיך עתה' נאמן לומר 'פרעתיך בתוך הזמן'.)
אומר '''התוספות''' ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=5b&format=pdf בבא בתרא ה א ד"ה ובא]) שאדם לא נאמן לטעון 'פרעתיך בתוך זמן ההלואה' במיגו ד'פרעתיך עתה ושכחת', כי לא חציף אדם לומר פרעתיך עתה ושכחת. (אמנם אין זה מיגו דהעזה רגיל, שהרי בשתי הטענות, הן בטענה שטוען בפנינו והן בטענת המיגו בעל הדין מכיר בשקרו, ויודע הן שלא פרע אתמול והן שלא פרע עתה, אך יש כאן העזה אחרת- לומר למלווה שעתה ממש פרעתיך- זו טענה שיש בה יותר העזה מלטעון 'פרעתיך אתמול ושכחת') והנה, מיגו דהעזה זה הוא בממון, ובכל זאת אומר התוספות שלא אמרינן מיגו זה כי הוא מיגו דהעזה. (ולא כדעת '''בעל העיטור''' ו'''התרומות''', הובאו דבריהם בביאור ה'''גר"א''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x9474 עח סקי"ח)],  הפוסקים כי כל הנאמן לומר 'פרעתיך עתה' נאמן במיגו לטעון 'פרעתיך בתוך הזמן'.)


====תירוץ עפ"י ה'אילת השחר'====
====תירוץ עפ"י ה'אילת השחר'====
שורה 129: שורה 138:
בכך שונה במעט הסבר הריטב"א מפשטות הסברו של הריב"ש: שלפי פשטות הריב"ש, אחר שתקנו חכמים מטעמם שעמהם את שבועת הנשבעים ונוטלין, ממילא חזר דין המיגו. אך לפי הריטב"א, כל מה שתקנו חכמים שבועה לנוטל- הוא רק כדי שיהא נאמן במיגו ע"י גילוי השבועה שגם בטענתו הנוכחית הוא מעיז.
בכך שונה במעט הסבר הריטב"א מפשטות הסברו של הריב"ש: שלפי פשטות הריב"ש, אחר שתקנו חכמים מטעמם שעמהם את שבועת הנשבעים ונוטלין, ממילא חזר דין המיגו. אך לפי הריטב"א, כל מה שתקנו חכמים שבועה לנוטל- הוא רק כדי שיהא נאמן במיגו ע"י גילוי השבועה שגם בטענתו הנוכחית הוא מעיז.
    
    
יש להעיר על שתי שיטות אלה, כי שבועת הנשבעים ונוטלין המעניקה את הנאמנות למיגו, היא שבועת מדרבנן. ולפי זה, מדאורייתא הטוען שהעיזים הזיקו לו אינו נאמן במיגו, ורק לאחר שחכמים תקנו את שבועת הנשבעים ונוטלין חזר לו המיגו, והוא נאמן מדאורייתא. וכן העיר הגרז"ן גולדברג בספרו '''משפט ערוך''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50442&st=&pgnum=367 פב, כללי מיגו, {282}]),  ונשאר על כך ב'צריך עיון'.
יש להעיר על שתי שיטות אלה, כי שבועת הנשבעים ונוטלין המעניקה את הנאמנות למיגו, היא שבועת מדרבנן. ולפי זה, מדאורייתא הטוען שהעיזים הזיקו לו אינו נאמן במיגו, ורק לאחר שחכמים תקנו את השבועה חזר לו המיגו, והוא נאמן מדאורייתא. וכן העיר בספר '''משפט ערוך''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50442&st=&pgnum=367 פב, כללי מיגו, {282}]),  ונשאר על כך ב'צריך עיון'.


==ביאור האחרונים עפ"י 'מיגו כח הטענה'==
==ביאור האחרונים עפ"י 'מיגו כח הטענה'==