הבדלים בין גרסאות בדף "מטה שייחדה למעות או שיש עליה מעות"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: {{מקורות||שבת מד א-ב||שבת כה י|אורח חיים שי ז}} מטה שיש עליה מעות או מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות אף שא...)
 
שורה 2: שורה 2:
מטה שיש עליה מעות או מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות אף שאינם עליה עכשיו, אם מותר לטלטלה בשבת.
מטה שיש עליה מעות או מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות אף שאינם עליה עכשיו, אם מותר לטלטלה בשבת.


=סוגיית הגמרא==
==סוגיית הגמרא==
ה'''גמרא''' (שבת מד א-ב) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שמטה שייחדה למעות אסור לטלטל אותה בשבת. אמנם לאור קושיית רב נחמן מהמשנה שם רואים שאפילו לר' יהודה המחמיר מותר לטלטל נר של חרס שלא דלק מעולם, הגמרא מתקנת את דברי רב יהודה בשם רב, שדווקא מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות מבעוד יום אסור לטלטלה, אע"פ שבבין השמשות כבר לא היו עליה מעות. ואם לא ייחדה למעות, אין איסור לטלטלה אלא אם כן יש עליה מעות כעת, או שהיו עליה מעות בבין השמשות, שאז נאסרה המטה בטלטול מחמת המעות שהיו או שעודן עליה.
<BR/>בהמשך הסוגיה אומרת הגמרא שדברי רב יהודה אלו הם אליבא דר' יהודה הסובר שיש לאסור כל מוקצה בשבת, אך לפי ר' שמעון אף שהיו מעות על המטה בבין השמשות מותר לטלטלה.
 
עוד עולה מתוך הגמרא, שמטה שיש עליה מעות כעת אסור לטלטלה אף לר' שמעון, וכן כתבו '''רש"י''' (מד ב ד"ה ההיא) וה'''רי"ף''' (כא א) ושאר פוסקים.
==מחלוקת הרי"ף ורבנו תם==
==מחלוקת הרי"ף ורבנו תם==
===שיטת הרי"ף===
ה'''רי"ף''' (כא א) פסק להלכה שמטה שיש עליה מעות אסור לטלטלה, אבל אם אין עליה מעות מותר לטלטלה אפילו ייחדה למעות והיו עליה מעות מבעוד יום. והוסיף הרי"ף שאם היו עליה מעות בבין השמשות, הוי ליה מוקצה מחמת איסור ואסור לטלטלה, דמיגו דאיתקצאי בין השמשות איתקצאי לכולי יומא.
====ביאור דברי הרי"ף====
כתב ה'''רא"ש''' (שבת ג כ), וכן מבואר יותר ב'''ר"ן''' שסביב הרי"ף (כא א ד"ה ומטה), שהרי"ף פסק את דברי רב יהודה רק באופן חלקי, לפי שמבואר בגמרא שדברי רב יהודה הם אליבא דר' יהודה במוקצה, ואילו לדידן קיימא לן כר' שמעון, ולכן כאשר ייחד מטה למעות אין איסור לטלטלה, דלר' שמעון מותר בזה. אמנם אם המעות היו על המטה בבין השמשות, הרי זה נעשה מוקצה מחמת איסור וכמו [[טלטול נר בשבת|נר שהדליקו בו בשבת]], ובזה קיימא לן להלכה כ[[טלטול נר בשבת#פסיקת ההלכה|ר' יהודה]] ולא כר' שמעון, ולכן את זה פסק הרי"ף להלכה.
===שיטת הרמב"ם===
===שיטת רבנו תם והרא"ש===
ה'''רמב"ם''' (שבת כה י) כתב גם הוא ששולחן שהיו עליו מעות בבין השמשות, אף על פי שנפלו המעות אסור לטלטלן, שזהו מוקצה מחמת איסור וכל שהוקצה בבין השמשות הוקצה לכל היום כולו.
==שיטת ההלכה==
==שיטת ההלכה==
==מניח או שוכח==
===לצורך גופו ומקומו===
===לצורך גופו ומקומו===



גרסה מ־13:45, 21 ביוני 2016

מקורות
בבלי:שבת מד א-ב
רמב"ם:שבת כה י
שולחן ערוך:אורח חיים שי ז

מטה שיש עליה מעות או מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות אף שאינם עליה עכשיו, אם מותר לטלטלה בשבת.

סוגיית הגמרא

הגמרא (שבת מד א-ב) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שמטה שייחדה למעות אסור לטלטל אותה בשבת. אמנם לאור קושיית רב נחמן מהמשנה שם רואים שאפילו לר' יהודה המחמיר מותר לטלטל נר של חרס שלא דלק מעולם, הגמרא מתקנת את דברי רב יהודה בשם רב, שדווקא מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות מבעוד יום אסור לטלטלה, אע"פ שבבין השמשות כבר לא היו עליה מעות. ואם לא ייחדה למעות, אין איסור לטלטלה אלא אם כן יש עליה מעות כעת, או שהיו עליה מעות בבין השמשות, שאז נאסרה המטה בטלטול מחמת המעות שהיו או שעודן עליה.
בהמשך הסוגיה אומרת הגמרא שדברי רב יהודה אלו הם אליבא דר' יהודה הסובר שיש לאסור כל מוקצה בשבת, אך לפי ר' שמעון אף שהיו מעות על המטה בבין השמשות מותר לטלטלה.

עוד עולה מתוך הגמרא, שמטה שיש עליה מעות כעת אסור לטלטלה אף לר' שמעון, וכן כתבו רש"י (מד ב ד"ה ההיא) והרי"ף (כא א) ושאר פוסקים.

מחלוקת הרי"ף ורבנו תם

שיטת הרי"ף

הרי"ף (כא א) פסק להלכה שמטה שיש עליה מעות אסור לטלטלה, אבל אם אין עליה מעות מותר לטלטלה אפילו ייחדה למעות והיו עליה מעות מבעוד יום. והוסיף הרי"ף שאם היו עליה מעות בבין השמשות, הוי ליה מוקצה מחמת איסור ואסור לטלטלה, דמיגו דאיתקצאי בין השמשות איתקצאי לכולי יומא.

ביאור דברי הרי"ף

כתב הרא"ש (שבת ג כ), וכן מבואר יותר בר"ן שסביב הרי"ף (כא א ד"ה ומטה), שהרי"ף פסק את דברי רב יהודה רק באופן חלקי, לפי שמבואר בגמרא שדברי רב יהודה הם אליבא דר' יהודה במוקצה, ואילו לדידן קיימא לן כר' שמעון, ולכן כאשר ייחד מטה למעות אין איסור לטלטלה, דלר' שמעון מותר בזה. אמנם אם המעות היו על המטה בבין השמשות, הרי זה נעשה מוקצה מחמת איסור וכמו נר שהדליקו בו בשבת, ובזה קיימא לן להלכה כר' יהודה ולא כר' שמעון, ולכן את זה פסק הרי"ף להלכה.

שיטת הרמב"ם

שיטת רבנו תם והרא"ש

הרמב"ם (שבת כה י) כתב גם הוא ששולחן שהיו עליו מעות בבין השמשות, אף על פי שנפלו המעות אסור לטלטלן, שזהו מוקצה מחמת איסור וכל שהוקצה בבין השמשות הוקצה לכל היום כולו.

שיטת ההלכה

מניח או שוכח

לצורך גופו ומקומו