הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול נר בשבת"

נוספו 1,764 בתים ,  09:31, 1 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 59: שורה 59:


אמנם '''רש"י''' (מד א ד"ה חוץ) כתב בדעת ר' שמעון שאסור לטלטל נר דולק שמא יכבה הנר, וכן הוא ב'''פירוש המשניות לרמב"ם''' (ג ו). ודבריהם קשים מפני שב'''גמרא''' הנ"ל (מו ב) שואל אביי את רב יוסף מפני מה אוסר ר' שמעון לטלטל את הנר קודם שכבה, ודוחה היא את האפשרות שזהו מפני החשש שמא יכבה, שהרי ידוע שר' שמעון סובר ש[[דבר שאינו מתכוון]] מותר, ואין לומר שזהו דווקא באיסור דרבנן ואילו באיסור דאורייתא ככיבוי אסור, שהרי מפורש מצאנו ב'''משנה''' (כלאים ט ה) שר' שמעון מתיר למוכרי כסות ללבוש כלאים על מנת למכרם בשוק ובלבד שלא יתכוון להתחמם בהם או להגן מפני הגשמים, הרי שמתיר באינו מתכוון אף באיסור דאורייתא. לכן מסיקה הגמרא בשם רבא שטעמו של ר' שמעון באיסור טלטול נר דולק הוא מפני שהנר, השמן והפתילה נעשו [[בסיס לדבר האסור]].
אמנם '''רש"י''' (מד א ד"ה חוץ) כתב בדעת ר' שמעון שאסור לטלטל נר דולק שמא יכבה הנר, וכן הוא ב'''פירוש המשניות לרמב"ם''' (ג ו). ודבריהם קשים מפני שב'''גמרא''' הנ"ל (מו ב) שואל אביי את רב יוסף מפני מה אוסר ר' שמעון לטלטל את הנר קודם שכבה, ודוחה היא את האפשרות שזהו מפני החשש שמא יכבה, שהרי ידוע שר' שמעון סובר ש[[דבר שאינו מתכוון]] מותר, ואין לומר שזהו דווקא באיסור דרבנן ואילו באיסור דאורייתא ככיבוי אסור, שהרי מפורש מצאנו ב'''משנה''' (כלאים ט ה) שר' שמעון מתיר למוכרי כסות ללבוש כלאים על מנת למכרם בשוק ובלבד שלא יתכוון להתחמם בהם או להגן מפני הגשמים, הרי שמתיר באינו מתכוון אף באיסור דאורייתא. לכן מסיקה הגמרא בשם רבא שטעמו של ר' שמעון באיסור טלטול נר דולק הוא מפני שהנר, השמן והפתילה נעשו [[בסיס לדבר האסור]].
<BR/>מתבאר אם כן בגמרא, שחשש הכיבוי של הנר אינו מהווה סיבה לאסור טלטול וכפי שמשמע ברש"י והרמב"ם, אלא מטעם בסיס לדבר האסור. כן תמה ב'''שלטי הגיבורים''' (כא א א) על רש"י והרמב"ם בענין זה וכן הוא ב'''שפת אמת''' (מד א סוד"ה במשנה) ועוד אחרונים.
<BR/>מתבאר אם כן בגמרא, שחשש הכיבוי של הנר אינו מהווה סיבה לאסור טלטול וכפי שמשמע ברש"י והרמב"ם, אלא מטעם בסיס לדבר האסור. כן תמה ב'''שלטי הגיבורים''' (כא א א) על רש"י והרמב"ם בענין זה, וה'''מגן אברהם''' (רעו יא), וכן הוא ב'''שפת אמת''' (מד א סוד"ה במשנה).
<BR/>באמת ה'''מהרש"א''' (מד א ד"ה בפרש"י) כתב על דברי רש"י אלו, שהן רק להו"א של הגמרא, אך למסקנה לא קיימא לן הכי, והוסיף '''ר' עקיבא איגר''' שכן דרכו של רש"י לפרש במשנה שלא לפי מסקנת הגמרא, אלא שעל כל פנים יקשה על ה'''רע"ב''' שגם הוא פירש כן במשנה, שלא לפי מסקנת הגמרא.
<BR/>באמת ה'''מהרש"א''' (מד א ד"ה בפרש"י) כתב על דברי רש"י אלו, שהן רק להו"א של הגמרא, אך למסקנה לא קיימא לן הכי, וכן כתב ה'''מגן אברהם''' שם. והוסיף '''ר' עקיבא איגר''' שכן דרכו של רש"י לפרש במשנה שלא לפי מסקנת הגמרא, אלא שעל כל פנים יקשה על ה'''רע"ב''' שגם הוא פירש כן במשנה, שלא לפי מסקנת הגמרא.
<BR/>ב'''פני יהושע''' (מז א ד"ה בגמרא הנח) כתב לתרץ שבאמת לר' שמעון אין לאסור טלטול מחשש שמא יכבה הנר בטלטולו, דהוי דבר שאינו מתכוון וכמו שאמרה הגמרא, אבל כוונת רש"י היא שאוסר טלטול משום חשש שמא יכבה בידיים על ידי שיסתפק מן השמן שבנר, ולכן אסור אף לטלטלו. ומבאר הפני יהושע שזו כוונת הגמרא שהנר הוא בסיס לדבר האסור. אלא שמתקשה מדברי רש"י כאן (מז א ד"ה לשלהבת) שפירש שהדבר האסור הוא השלהבת. ושמא יש להוסיף כל דבריו וליישב שכוונת רש"י שהשלהבת נחשבת לדבר האסור שהנר הוא בסיס לה, מפני האיסור לכבות את השלהבת.   
<BR/>ב'''פני יהושע''' (מז א ד"ה בגמרא הנח) כתב לתרץ שבאמת לר' שמעון אין לאסור טלטול מחשש שמא יכבה הנר בטלטולו, דהוי דבר שאינו מתכוון וכמו שאמרה הגמרא, אבל כוונת רש"י היא שאוסר טלטול משום חשש שמא יכבה בידיים על ידי שיסתפק מן השמן שבנר, ולכן אסור אף לטלטלו. ומבאר הפני יהושע שזו כוונת הגמרא שהנר הוא בסיס לדבר האסור. אלא שמתקשה מדברי רש"י כאן (מז א ד"ה לשלהבת) שפירש שהדבר האסור הוא השלהבת. ושמא יש להוסיף כל דבריו וליישב שכוונת רש"י שהשלהבת נחשבת לדבר האסור שהנר הוא בסיס לה, מפני האיסור לכבות את השלהבת.   
<BR/>ניתן להביא סיוע לדברי הפני יהושע מ'''פירוש הריבב"ן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16110&st=&pgnum=27&hilite= (מד א ד"ה חוץ)] שפירש גם הוא כרש"י שהאיסור לטלטל נר דולק הוא מפני חשש הכיבוי, אלא שדייק לכתוב 'שמא יכבנה', היינו בידיים ולא שהנר יכבה מעצמו. אמנם בפירוש '''הר"י מלוניל''' כתב להדיא שהחשש הוא שמחמת הטלטול תשקע הפתילה בשמן, וזה להדיא דלא כהגמרא הנ"ל.
<BR/>ניתן להביא סיוע לדברי הפני יהושע מ'''פירוש הריבב"ן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16110&st=&pgnum=27&hilite= (מד א ד"ה חוץ)] שפירש גם הוא כרש"י שהאיסור לטלטל נר דולק הוא מפני חשש הכיבוי, אלא שדייק לכתוב 'שמא יכבנה', היינו בידיים ולא שהנר יכבה מעצמו. אמנם בפירוש '''הר"י מלוניל''' כתב להדיא שהחשש הוא שמחמת הטלטול תשקע הפתילה בשמן, וזה להדיא דלא כהגמרא הנ"ל.
שורה 102: שורה 102:
הקשו ה'''תוספות''' (מד א ד"ה שבנר) למה לא נאמר שכשם שמועיל תנאי להתיר טלטול עצי הסוכה בתוך החג, כן יועיל תנאי לשמן שבנר שיוכל להסתפק ממנו בשבת אחר שכבה, שכשם שאמרינן בסוכה דעלמא שכיון שהיא רעועה דעתו עליה שתפול, כן בנר יש לומר שדעתו עליו שיכבה, וא"כ יועיל לזה תנאי.
הקשו ה'''תוספות''' (מד א ד"ה שבנר) למה לא נאמר שכשם שמועיל תנאי להתיר טלטול עצי הסוכה בתוך החג, כן יועיל תנאי לשמן שבנר שיוכל להסתפק ממנו בשבת אחר שכבה, שכשם שאמרינן בסוכה דעלמא שכיון שהיא רעועה דעתו עליה שתפול, כן בנר יש לומר שדעתו עליו שיכבה, וא"כ יועיל לזה תנאי.
<BR/>מתרצים התוספות שסוכה דעלמא היא עשויה כבר הרבה זמן ובבין השמשות אינו בודל ממנה אלא מצפה מתי תיפול, אך נר עיקר הקצאתו הוא לבין השמשות, והרי בהדלקתו הוא דוחה אותו בידיים לצורך שבת ולכך לא מועיל לזה תנאי.
<BR/>מתרצים התוספות שסוכה דעלמא היא עשויה כבר הרבה זמן ובבין השמשות אינו בודל ממנה אלא מצפה מתי תיפול, אך נר עיקר הקצאתו הוא לבין השמשות, והרי בהדלקתו הוא דוחה אותו בידיים לצורך שבת ולכך לא מועיל לזה תנאי.
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
*[http://asif.co.il/?wpfb_filepage=16-pdf-57 טלטול נר] - הרב אביב זגלמן, 'חיינו' תשע"ה.
*[http://halachayomit.co.il/he/ReadHalacha.aspx?halachaid=3617 טלטול נרות בשבת] - אתר 'הלכה יומית'.
*[http://olamot.net/forum/%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%99%D7%96-%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA הזזת מנורת לילה בשבת] - אתר 'עולמות'.
*[http://www.otniel.org/show.asp?id=64093 טלטול מכשיר חשמלי בשבת] - הרב רא"ם הכהן, ישיבת 'עתניאל'.
*[http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2825638&forum_id=771 טלטול נרות מהשלחן בשבת ובחג] - פורום 'בחדרי חרדים'.
*[http://www.ybm.org.il/Admin/uploaddata/LessonsFiles/Pdf/9034.pdf מוקצה מחמת איסור] - הרב יוסף פרקש, 'פני שבת'.
*[http://halacha.co/%D7%98%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9C-%D7%9E%D7%92%D7%A9-%D7%A9%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%97%D7%95-%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%95-%D7%A4%D7%9E%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%95%D7%A1%D7%A4/ טלטול מגש שהניחו עליו פמוטים של שבת וספר קודש] - אתר 'הלכ"ה'.
*[https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=40&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi3xNjtpIbNAhVkMZoKHduLBVE4HhAWCEkwCQ&url=http%3A%2F%2Fwww.kbymedia.org%2Fuploads%2Ftext%2Fhalacha%2Fshabat%2Fnoam_shabat06.doc&usg=AFQjCNGe2-kBaC9BfGQXuN3mOfF9g8hYxQ&sig2=I6KqoSoqpLknQuvEeuzh7w&bvm=bv.123325700,d.bGg    טלטול מכשירי חשמל בשבת] - הרב נתנאל שושן, ישיבת כרם ביבנה (קובץ WORD).


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]