171
עריכות
| שורה 10: | שורה 10: | ||
ידוע ומפורסם הדין התלמודי 'מיגו' (בעברית- 'מתוך', יופיע גם כ'מה לי לשקר'), המופיע רבות בסוגיות הש"ס. כתב הריטב"א (בבא מציעא, ג א, ד"ה @@@) כי תוקפו של דין זה הוא מדאורייתא, ומקורו מהסברא. נדגים ונבאר את דין מיגו ע"י אחת הסוגיות המפורסמות שבש"ס בדין מיגו. | ידוע ומפורסם הדין התלמודי 'מיגו' (בעברית- 'מתוך', יופיע גם כ'מה לי לשקר'), המופיע רבות בסוגיות הש"ס. כתב הריטב"א (בבא מציעא, ג א, ד"ה @@@) כי תוקפו של דין זה הוא מדאורייתא, ומקורו מהסברא. נדגים ונבאר את דין מיגו ע"י אחת הסוגיות המפורסמות שבש"ס בדין מיגו. | ||
ב'''גמרא''' (בבא בתרא | ב'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=70&format=pdf בבא בתרא ע א]) פסק רב חסדא: כי מפקיד שבידו שטר הפקדה התובע שומר כי יחזיר לו את פקדונו, נאמן השומר לטעון כנגדו שהחזיר לו כבר את הפיקדון ולהישבע על כך, במיגו שהיה יכול לטעון ולהישבע כלפי המפקיד שהפיקדון נאנס. כלומר: שומר הטוען 'נאנס הפיקדון', (או בלשון הש"ס 'נאנסו') טענתו נאמנת אם ישבע שאכן כך היה. אם כן, כאשר טוען השומר כי החזיר את הפיקדון למפקיד, ואף נשבע על כך, יהיה נאמן בטענתו שהחזיר מדין מיגו. | ||
ביאור הדבר: כאשר טוען השומר החזרתי, כנגד שטרו של מפקיד, יש ראיה שדבריו אמת. שאם היתה טענת 'החזרתי' שקר, מה לו לשומר לשקר שקר גרוע שהחזיר הפיקדון כנגד שטרו של מפקיד ולהתמודד עם טענת המפקיד "שטרך בידי מאי בעי", הרי היה יכול השומר לשקר שקר טוב ולטעון נאנסו, שהיא טענה זוכה בדין, להישבע על כך, ולהיפטר. אם כן, יש ראיה שכלית שטענתו שהחזיר הפיקדון היא טענת אמת, ואינה שקר, שאם היה שקרן היה משקר טענת שקר בה היה וודאי נפטר. לכן, אם יישבע השומר שהחזיר הפיקדון, יהא נאמן מסברת 'מה לו לשקר', ויפטר. | ביאור הדבר: כאשר טוען השומר החזרתי, כנגד שטרו של מפקיד, יש ראיה שדבריו אמת. שאם היתה טענת 'החזרתי' שקר, מה לו לשומר לשקר שקר גרוע שהחזיר הפיקדון כנגד שטרו של מפקיד ולהתמודד עם טענת המפקיד "שטרך בידי מאי בעי", הרי היה יכול השומר לשקר שקר טוב ולטעון נאנסו, שהיא טענה זוכה בדין, להישבע על כך, ולהיפטר. אם כן, יש ראיה שכלית שטענתו שהחזיר הפיקדון היא טענת אמת, ואינה שקר, שאם היה שקרן היה משקר טענת שקר בה היה וודאי נפטר. לכן, אם יישבע השומר שהחזיר הפיקדון, יהא נאמן מסברת 'מה לו לשקר', ויפטר. | ||
| שורה 16: | שורה 16: | ||
ובניסוח כללי: אם אדם יכול לטעון טענה א' ולזכות על ידה בדין, אם יטען טענה ב' יזכה גם בה, מדין 'מיגו', 'מה לו לשקר' (ואם עליו להישבע שטענה א' אמת בכדי לזכות, אזי אם ישבע על טענה ב' יזכה, מדין מיגו). שאם היה שקרן, היה טוען את טענה א' וזוכה, ומה לו לשקר שקר גרוע ולטעון את טענה ב' שאינה זוכה, אם אינה אמת. מתוך שטען את טענה ב', מוכח בראייה שכלית שטענתו אמת. | ובניסוח כללי: אם אדם יכול לטעון טענה א' ולזכות על ידה בדין, אם יטען טענה ב' יזכה גם בה, מדין 'מיגו', 'מה לו לשקר' (ואם עליו להישבע שטענה א' אמת בכדי לזכות, אזי אם ישבע על טענה ב' יזכה, מדין מיגו). שאם היה שקרן, היה טוען את טענה א' וזוכה, ומה לו לשקר שקר גרוע ולטעון את טענה ב' שאינה זוכה, אם אינה אמת. מתוך שטען את טענה ב', מוכח בראייה שכלית שטענתו אמת. | ||
==דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן'== | ==דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' וטעמו== | ||
מיגו דהעזה הוא מיגו בו טענה א', כלומר הטענה אותה יכול היה האדם לטעון ולזכות על ידה בדין היא טענה של העזה, כלומר טענה שבעל הדין מכיר בשקרה, ויודע בוודאות אם טענת שקר היא אם לאו, וכדי לטעון אותה על האדם להעיז פניו בפני בעל דינו, שהרי בעל דינו מכיר בשקרו. במקרה כזה, לפי ראשונים רבים (כדלקמן) בטלה ראיית המיגו, ולא יזכה האדם בדין בטענתו הנוכחית שטוען. | |||
ובהרחבה: במיגו דהעזה, כשטוען האדם את טענה ב', לא נוכל לומר שישנה ראיה שדבריו אמת, שאם היה שקרן היה טוען את טענה א' וזוכה. זאת משום שטענה א' אותה יכול היה לטעון ולזכות על ידה היא טענה של העזה, כלומר טענה שבעל הדין מכיר בשקרה, ויודע בוודאות אם היא אמת או שקר. | |||
במקרה כזה יהיה הדין, שאם אמנם יטען האדם את טענה א' יזכה בדין, אך אם יטען את טענה ב', לא תהיה לטענתו את נאמנות ה'מיגו', ויפסיד בדין, מפני שבמקרה כזה בטלה הראייה השכלית שדבריו אמת, ואין אנו יכולים לומר את הסברה 'מה לו לשקר'. הסיבה לכך היא שבטענה ב' שטען, אין בעל הדין מכיר בשקרו ויודע אם דבריו אמת אם לאו, אך בטענה א' הזוכה, היה עליו להעיז פניו ולשקר בפני בעל הדין בדבר שיודע ומכיר בשקרו. לכן, אין ראיה שדבריו אמת, ואולי טענה ב' שטען היא שקר, והסיבה שלא טען את טענה א' הזוכה בדין היא משום שחשש להעיז פניו ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו. | במקרה כזה יהיה הדין, שאם אמנם יטען האדם את טענה א' יזכה בדין, אך אם יטען את טענה ב', לא תהיה לטענתו את נאמנות ה'מיגו', ויפסיד בדין, מפני שבמקרה כזה בטלה הראייה השכלית שדבריו אמת, ואין אנו יכולים לומר את הסברה 'מה לו לשקר'. הסיבה לכך היא שבטענה ב' שטען, אין בעל הדין מכיר בשקרו ויודע אם דבריו אמת אם לאו, אך בטענה א' הזוכה, היה עליו להעיז פניו ולשקר בפני בעל הדין בדבר שיודע ומכיר בשקרו. לכן, אין ראיה שדבריו אמת, ואולי טענה ב' שטען היא שקר, והסיבה שלא טען את טענה א' הזוכה בדין היא משום שחשש להעיז פניו ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו. | ||
| שורה 25: | שורה 26: | ||
==מקור הדין== | ==מקור הדין== | ||
הראשונים | הראשונים שעל פיהם 'מיגו דהעזה לא אמרינן' למדו דין זה עפ"י פסיקה מפורשת בתלמוד. בגמרא ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=3&format=pdf בבא מציעא ג, א]) שאל רבה, מפני מה מודה במקצת הטענה צריך להישבע מדאורייתא שאכן אין הוא חייב את חלק התביעה בו הוא כופר, יהא המודה נאמן על כפירתו במיגו, שהיה יכול לכפור בכל התביעה ולהיפטר בלא שבועה, ככל כופר בכל שפטור משבועת התורה. ענה רבה, עפ"י הבנת '''התוס'''' (ד"ה )וה'''רמב"ן''' (ד"ה) רשב"א ריטבא, שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, משום שלכפור בכל התביעה כולה זו העזה יותר גדולה מלכפור בחלק מהתביעה, ולכן בטלה ראיית המיגו, וייתכן שטענתו, שחייב רק חלק מהתביעה, שקרית, וחייב הוא באמת את כל סכום התביעה, ומה שלא שיקר וכפר בכל הוא מפני שלא העיז לעשות כן, ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו. | ||
דוגמא נוספת לשימוש בדין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' נמצא בחידושי הראשונים בסוגיה נוספת. שואלת ה'''גמרא''' (שבועות, מה, א) כיצד ייתכן שהתורה ציוותה על שומר שטוען שהפיקדון נאנס להישבע על כך, והלא יהא השומר נאמן לומר בלא שבועה שהפיקדון נאנס, במיגו שיכול היה לומר שלא היו דברים מעולם, ומעולם לא קיבל את החפץ לשמירה. עונה על כך הגמרא ששבועת שומר על אונס היא רק במקרה בו יש עדים שראו את ההפקדה, ולא יכול השומר לטעון להד"ם. ממשיכה הגמרא ושואלת שיהא השומר נאמן לטעון 'נאנסו' במיגו שיכול היה לטעון 'החזרתי', ומתרצת שמדובר כשיש שטר על הפיקדון, ולכן וודאי לא החזיר השומר החפץ, שהרי 'שטרך בידי מאי בעי'. העולה מדברי הגמרא הללו, שבמקרה בו אין עדי הפקדה או אין שטר הפקדה, יהא נאמן השומר לטעון נאנסו במיגו דהחזרתי או במיגו דלהד"ם. | דוגמא נוספת לשימוש בדין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' נמצא בחידושי הראשונים בסוגיה נוספת. שואלת ה'''גמרא''' (שבועות, מה, א) כיצד ייתכן שהתורה ציוותה על שומר שטוען שהפיקדון נאנס להישבע על כך, והלא יהא השומר נאמן לומר בלא שבועה שהפיקדון נאנס, במיגו שיכול היה לומר שלא היו דברים מעולם, ומעולם לא קיבל את החפץ לשמירה. עונה על כך הגמרא ששבועת שומר על אונס היא רק במקרה בו יש עדים שראו את ההפקדה, ולא יכול השומר לטעון להד"ם. ממשיכה הגמרא ושואלת שיהא השומר נאמן לטעון 'נאנסו' במיגו שיכול היה לטעון 'החזרתי', ומתרצת שמדובר כשיש שטר על הפיקדון, ולכן וודאי לא החזיר השומר החפץ, שהרי 'שטרך בידי מאי בעי'. העולה מדברי הגמרא הללו, שבמקרה בו אין עדי הפקדה או אין שטר הפקדה, יהא נאמן השומר לטעון נאנסו במיגו דהחזרתי או במיגו דלהד"ם. | ||
| שורה 33: | שורה 34: | ||
==שיטת הר"י מיגש והרמב"ם- מיגו דהעזה אמרינן== | ==שיטת הר"י מיגש והרמב"ם- מיגו דהעזה אמרינן== | ||
ראינו כי המקור ממנו למדו הראשונים דלעיל, כ'''תוספות''' וה'''רמב"ן''', את הכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן', הוא הגמרא (בבא מציעא ג א), מתוך שאלתו ותשובתו של רבה. אך '''הר"י מיגש''' למד סוגיה זו באופן אחר לגמרי. | ראינו כי המקור ממנו למדו הראשונים דלעיל, כ'''תוספות''' וה'''רמב"ן''', את הכלל 'מיגו דהעזה לא אמרינן', הוא הגמרא (בבא מציעא ג א), מתוך שאלתו ותשובתו של רבה. אך '''הר"י מיגש''' למד סוגיה זו באופן אחר לגמרי. | ||
ה'''ר"י מיגש''' (שבועות מה א) כותב כי | |||
ה'''ר"י מיגש''' (שבועות מה א) כותב כי מיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, אלא רק לאפטורי מממון. כלומר לפי הר"י מיגש כל מיגו, גם מיגו שאינו העזה, לא פוטר משבועה, אלא רק מממון. ומוכיח הר"י מיגש דין זה מתוך דין מודה במקצת, שחייב שבועה על אף פי שיש לו מיגו, שיכול היה לכפור בכל. העולה מדברי הר"י מיגש, שהוא לא למד את שאלתו ותשובתו של רבה כשאר הראשונים דלעיל, שהרי אם מיגו דהעזה לא אמרינן, אין ראיה ממודה במקצת דלא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, שהרי מיגו זה של מודה במקצת הוא מיגו דהעזה, כתשובתו של רבא, וזו הסיבה שאין לו מיגו להיפטר משבועה. אלא דעת הר"י מיגש היא שמיגו דהעזה אמרינן, ולכן המיגו שיש למודה במקצת- שיכול היה לכפור בכל ולהיפטר- הוא מיגו טוב, ומה שלא נפטר משבועה במיגו הוא מסיבה אחרת: שלא אמרינן מיגו, כל מיגו ואפילו מיגו טוב, לאפטורי משבועה. | |||
כשיטת הר"י מיגש סובר גם '''הרמב"ם''' (שכירות ב, ח) ופוסק כי לא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, אלא רק לאפטורי מלשלם ממון. וכותב ה'''מגיד משנה''' כי למד כשיטת הר"י מיגש בשבועות, כלומר- שמיגו דהעזה אמרינן, והווי מיגו טוב, ומכך שמודה במקצת חייב שבועה ולא נפטר במיגו, למדים אנו שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן. מוסיף המגיד משנה כי גם ה'''ר"ח''' וה'''רמ"ה''' סבירא להו כשיטת הר"י מיגש. | כשיטת הר"י מיגש סובר גם '''הרמב"ם''' (שכירות ב, ח) ופוסק כי לא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, אלא רק לאפטורי מלשלם ממון. וכותב ה'''מגיד משנה''' כי למד כשיטת הר"י מיגש בשבועות, כלומר- שמיגו דהעזה אמרינן, והווי מיגו טוב, ומכך שמודה במקצת חייב שבועה ולא נפטר במיגו, למדים אנו שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן. מוסיף המגיד משנה כי גם ה'''ר"ח''' וה'''רמ"ה''' סבירא להו כשיטת הר"י מיגש. | ||
| שורה 40: | שורה 42: | ||
מיגו ממעיז למעיז הוא מקרה בו גם הטענה אותה טוען האדם עתה, וגם הטענה שיכול היה לטעון ולזכות בה, שתיהן הן טענות של העזה, שבעל הדין מכיר בשקרן. במקרה כזה, יהא האדם נאמן בטענתו הנוכחית מדין מיגו, כלומר ראיית 'מה לו לשקר', שאם הוא משקר בטענתו הנוכחית (שהיא טענת העזה)- היה משקר וטוען טענת העזה אחרת שזוכה בדין. | מיגו ממעיז למעיז הוא מקרה בו גם הטענה אותה טוען האדם עתה, וגם הטענה שיכול היה לטעון ולזכות בה, שתיהן הן טענות של העזה, שבעל הדין מכיר בשקרן. במקרה כזה, יהא האדם נאמן בטענתו הנוכחית מדין מיגו, כלומר ראיית 'מה לו לשקר', שאם הוא משקר בטענתו הנוכחית (שהיא טענת העזה)- היה משקר וטוען טענת העזה אחרת שזוכה בדין. | ||
יש | |||
יש להדגיש כי כדי שמיגו יהיה 'מיגו ממעיז למעיז', צריכות להיות שתי הטענות, הן הטענה הנטענת עתה והן טענת המיגו, באותה רמה של העזה. אבל אם בטענה אחת יש יותר העזה מהטענה השנייה, שבטענה האחת יש העזה גדולה ובשנייה יש רק העזה מועטת, יהא זה מיגו דהעזה דלא אמרינן, שסוף סוף לא היה מעיז האדם לטעון טענה שיש בה יותר העזה מבטענתו הנוכחית, ובטלה ראית 'מה לי לשקר'. | |||
==קושיית הראשונים- סוגיות בהן אמרינן מיגו דהעזה== | ==קושיית הראשונים- סוגיות בהן אמרינן מיגו דהעזה== | ||
הקשו הראשונים על דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' מסוגיות מפורשות בהן מוכח שמיגו דהעזה הוא בהחלט מיגו טוב, ועל ידו זוכים בדין. ה'''רמב"ן''' בחידושיו | הקשו הראשונים על דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' מסוגיות מפורשות בהן מוכח שמיגו דהעזה הוא בהחלט מיגו טוב, ועל ידו זוכים בדין. ה'''רמב"ן''' בחידושיו (שבועות מב ב ד"ה), וה'''תוספות''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=21&daf=107&format=pdf בבא קמא קז א ד"ה עירוב], ו[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=52b&format=pdf בבא בתרא נב ב ד"ה דברים]), מוכיחים מתוך כמה סוגיות שאמרינן מיגו דהעזה. | ||
המקור הראשון ממנו מוכח שאמרינן מיגו דהעזה הוא ה'''גמרא''' (בבא בתרא לא א), שנאמן לטעון אדם 'קרקע זו היא של אבותי שלקחו מאבותיך', במיגו שיכול היה לטעון 'ממך קניתיה'. והנה, טענת 'של אבותי לקחו מאבותיך' אינה טענה עם העזת פנים, ואין בעל הדין מכיר בשקרה, ולעומת זאת הטענה בה יכול היה לזכות, 'ממך קניתיה', היא טענה עם העזה, שבעל הדין מכיר בשקר טענה זו! | המקור הראשון ממנו מוכח שאמרינן מיגו דהעזה הוא ה'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=31&format=pdf בבא בתרא לא א]), שנאמן לטעון אדם 'קרקע זו היא של אבותי שלקחו מאבותיך', במיגו שיכול היה לטעון 'ממך קניתיה'. והנה, טענת 'של אבותי לקחו מאבותיך' אינה טענה עם העזת פנים, ואין בעל הדין מכיר בשקרה, ולעומת זאת הטענה בה יכול היה לזכות, 'ממך קניתיה', היא טענה עם העזה, שבעל הדין מכיר בשקר טענה זו! | ||
מקור נוסף לכך שאמרינן מיגו דהעזה מביא התוס' מה'''משנה''' (כתובות טו | מקור נוסף לכך שאמרינן מיגו דהעזה מביא התוס' מה'''משנה''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=15&daf=15b&format=pdf כתובות טו ב]), שנאמן אדם לטעון 'שדה זו של אביך היתה ולקחתיה ממנו', במיגו שיכול היה לטעון 'לא היתה השדה של אביך מעולם'. גם מיגו זה הוא מיגו דהעזה- כי בטענת 'קניתי מאביך' אין בעל הדין מכיר בשקר, ואינו יודע אם אמת אומר חברו אם לאו, אך בטענת 'לא היתה של אביך מעולם' הוא מכיר בשקר היטב, והווי העזה. | ||
מקור שלישי בו מוכח כי מיגו דהעזה אמרינן הוא ב'''גמרא'''(בבא בתרא לו א), בסוגיית 'הנהו עיזי דאכלי חושלא'. אומרת הגמרא שאדם שנכנסו עיזים לחצרו ואכלו מפירותיו, נאמן לטעון שהעיזים אכלו פירות בשווי של כל העיזים, במיגו שיכול היה לטעון שקנה את העיזים והן שלו. והרי זה מיגו דהעזה, שבעלי העיזים אינו יודע כמה אכלו העיזים, אך יודע בוודאי אם מכרן או לא, ומוכח שמיגו דהעזה אמרינן! | מקור שלישי בו מוכח כי מיגו דהעזה אמרינן הוא ב'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=36&format=pdf בבא בתרא לו א]), בסוגיית 'הנהו עיזי דאכלי חושלא'. אומרת הגמרא שאדם שנכנסו עיזים לחצרו ואכלו מפירותיו, נאמן לטעון שהעיזים אכלו פירות בשווי של כל העיזים, במיגו שיכול היה לטעון שקנה את העיזים והן שלו. והרי זה מיגו דהעזה, שבעלי העיזים אינו יודע כמה אכלו העיזים, אך יודע בוודאי אם מכרן או לא, ומוכח שמיגו דהעזה אמרינן! | ||
אמנם יש להעיר כי '''תוס'''' (ב" | אמנם יש להעיר כי '''תוס'''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=52b&format=pdf בבא בתרא נב ב ד"ה דברים]) דוחה את הראייה מסוגיה זו, ומעמיד סוגיית 'הנהו עיזי' במקרה בו מדובר שבעל העיזים יודע בברי כמה אכלו העיזים, וטוען שלא אכלו כ"כ הרבה כטענת בעל החצר, ולכן נאמן בעל החצר בדין מיגו, שמיגו זה הוא מיגו ממעיז למעיז. | ||
==שיטת הרמב"ן והר"ן== | ==שיטת הרמב"ן והר"ן== | ||
| שורה 77: | שורה 80: | ||
==שיטת בעלי התוספות== | ==שיטת בעלי התוספות== | ||
'''התוספות''' (בבא קמא קז א) מתרצים באופן אחר מדוע בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא' ובסוגיית 'שדה זו של אביך היתה ולקחתיה ממנו' אמרינן מיגו, אף דהווי מיגו דהעזה. וזו לשונם: | '''התוספות''' (בבא קמא קז א ד"ה עירוב) מתרצים באופן אחר מדוע בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא' ובסוגיית 'שדה זו של אביך היתה ולקחתיה ממנו' אמרינן מיגו, אף דהווי מיגו דהעזה. וזו לשונם: | ||
"לא דמי למידי דכפירה, דלכפור ודאי אינו מעיז במידי דידע ביה חבריה, והנהו דהתם (=סוגיית 'עיזי', וסוגית 'שדה זו של אביך היתה') לאו מידי דכפירה נינהו" | "לא דמי למידי דכפירה, דלכפור ודאי אינו מעיז במידי דידע ביה חבריה, והנהו דהתם (=סוגיית 'עיזי', וסוגית 'שדה זו של אביך היתה') לאו מידי דכפירה נינהו" | ||
| שורה 97: | שורה 100: | ||
====תירוץ עפ"י ה'איילת השחר'==== | ====תירוץ עפ"י ה'איילת השחר'==== | ||
אולם, עפ"י דברי ה'''איילת השחר''' (בבא בתרא ה | אולם, עפ"י דברי ה'''איילת השחר''' (בבא בתרא ה א) נראה שגם בדעת התוספות אכן ניתן לתרץ את הסוגיות עפ"י התירוץ 'מיגו דהעזה בממון אמרינן, ובשבועה לא אמרינן'. מסביר האיילת השחר שמיגו דהעזה של 'פרעתיך עתה' הוא מיגו דהעזה מיוחד, ודווקא בו לא אמרינן מיגו דהעזה אפילו בממון. ומבאר האילת השחר שהעזת המיגו לא נמדדת רק כלפי בעל הדין המכיר בשקרו, אלא גם כלפי דעת העולם, כיצד רואה העולם את הטענה הנוכחית, ואת הטענה אחרת, הזוכה. ואמנם מיגו שבו יש טענת העזה כלפי בעל הדין- בממון אמרינן, אך מיגו בו יש העזה 'כלפי העולם' גם בממון לא אמרינן, שאין אדם רוצה לטעון טענה שבעיני העולם נראית לא הגיונית ושקרית, כטענת 'פרעתיך עתה ושכחת', אף שטענה זו זוכה בדין, לעומת טענת 'פרעתיך אתמול ושכחת' שנראית בעיני העולם כפחות שקרית. בהעזה כזו שכלפי העולם- לא אמרינן מיגו דהעזה כלל. | ||
ונראה להוסיף ולחזק דברי האיילת השחר, עפ"י פירוש התוספות בסוגית 'רבא בר שרשום' | ונראה להוסיף ולחזק דברי האיילת השחר, עפ"י פירוש '''התוספות''' בסוגית 'רבא בר שרשום' (בבא בתרא דף לג א ד"ה מיגו) בו מסביר תוספות שאם אדם היה טוען כנגד יתומים 'לקוחה השדה בידי' היה נאמן, אך עתה כשטוען יש לי חוב אחר שחייבים לו היתומים, אינו נאמן על חוב זה במיגו, שמיגו זה הוא מיגו דהעזה. וקשה, הרי מיגו דהעזה בממון אמרינן! והנה בתוך דבריו מסביר התוספות שלא היה בעל הדין מיעז לומר כן, כיוון דנפק קלא בעולם שהשדה אינה שלו. לפי דברי האיילת השחר הדברים ברורים: כיוון שיש קול בעולם שהשדה אינה שלו, לא היה מיעז פניו כלפי העולם וטוען טענה שהעולם חושב אותה כשקרית, אף שהיא טענה זוכה, כביאורו של האיילת השחר. ועל כן מיגו דהעזה כזה אף בממון לא אמרינן. | ||
====תירוץ עפ"י נתיבות המשפט'==== | ====תירוץ עפ"י נתיבות המשפט'==== | ||
| שורה 109: | שורה 112: | ||
==ביאור האחרונים עפ"י 'מיגו כח הטענה'== | ==ביאור האחרונים עפ"י 'מיגו כח הטענה'== | ||
ה'''קובץ שיעורים''', ה'''גר"ש שקאפ''' וה'''קהילות יעקב''' התייחסו גם הם לסתירה בין הסוגיות הש"ס, אי אמרינן מיגו דהעזה או לא אמרינן, והסבירו את חילוק המופיע בראשונים בין מיגו דהעזה בממון דאמרינן ובין שבועה דלא אמרינן, עפ"י היסוד שחודש באחרונים בדין מיגו. מפורסם חידוש האחרונים (קובץ שיעורים ח"ב | ה'''קובץ שיעורים''', ה'''גר"ש שקאפ''' וה'''קהילות יעקב''' התייחסו גם הם לסתירה בין הסוגיות הש"ס, אי אמרינן מיגו דהעזה או לא אמרינן, והסבירו את חילוק המופיע בראשונים בין מיגו דהעזה בממון דאמרינן ובין שבועה דלא אמרינן, עפ"י היסוד שחודש באחרונים בדין מיגו. מפורסם חידוש האחרונים (קובץ שיעורים ח"ב ג, חידושי הגר"ש שקופ ב"מ ה וכתובות כד, קהילות יעקב ב"מ ג') שדין מיגו אינו רק ראיה שכלית לאמיתות הטענה, אלא מיגו משמש גם כ'כח הטענה'. הקובץ שיעורים מבאר את 'כח הטענה' כדין הקובע כי מכח הטענה שהיה בעל הדין יכול לטעון ולזכות בה, גם טענתו הנוכחית מתקבלת. הקהילות יעקב לומד את דין 'מיגו הכח טענה' באופן מעט שונה, ומגדיר כי המיגו משווה את בעל המיגו להיות 'מוחזק' בחפץ, שכיוון שיכול לזכות בבית הדין בחפץ ע"י טענה בלבד, נחשב החפץ תחת רשותו, והוא המוחזק בו, ולא המרא קמא, ובאופן דומה כתב בחידושי הגרש"ש ב"מ ה'. בכל מקרה, לפי ההתבוננות על מיגו כ'כח הטענה', מיגו אינו משמש כראיה, אלא כהנהגה בה אנו מנהיגים את המציאות אף שהיא אינה ידועה לנו על פי ראיות והוכחות. | ||
לפי חידוש זה בדין מיגו, תירצו הקוב"ש, הגרש"ש והקהילות יעקב מדוע מיגו דהעזה אמרינן בממון ולא בשבועה. מיגו דהעזה אכן אינו יכול לשמש כראיית 'מה לי לשקר', שהרי אין בו בירור והוכחה שבעל המיגו דובר אמת. אמנם "כח הטענה" קיים גם במיגו דהעזה, שעצם העובדה שיש בידו כח ויכולת לזכות בטענה אחת (אפילו שהיא בהעזה)- נותנת לו את הכח לאותה טענה שטוען עכשיו, או לפי דרכו של הקה"י- ע"י היכולת לזכות בחפץ בטענה בעלמא, הוא נחשב כבר עתה כמוחזק בחפץ, ואין להוציא ממנו ממון בלא ראיה ברורה. לכן במיגו שבו אדם נפטר מחיוב ממון, מועיל מיגו דהעזה, מחמת 'כח הטענה' שיש לו. | לפי חידוש זה בדין מיגו, תירצו הקוב"ש, הגרש"ש והקהילות יעקב מדוע מיגו דהעזה אמרינן בממון ולא בשבועה. מיגו דהעזה אכן אינו יכול לשמש כראיית 'מה לי לשקר', שהרי אין בו בירור והוכחה שבעל המיגו דובר אמת. אמנם "כח הטענה" קיים גם במיגו דהעזה, שעצם העובדה שיש בידו כח ויכולת לזכות בטענה אחת (אפילו שהיא בהעזה)- נותנת לו את הכח לאותה טענה שטוען עכשיו, או לפי דרכו של הקה"י- ע"י היכולת לזכות בחפץ בטענה בעלמא, הוא נחשב כבר עתה כמוחזק בחפץ, ואין להוציא ממנו ממון בלא ראיה ברורה. לכן במיגו שבו אדם נפטר מחיוב ממון, מועיל מיגו דהעזה, מחמת 'כח הטענה' שיש לו. | ||
מה שאין כן כאשר על מיגו דהעזה לפטור מחיוב שבועה, אין מועיל 'כח הטענה' שבו לפטור מחיוב השבועה, שמאחר והטילה התורה עליו חיוב שבועה, אפילו שיש לו כח טענה ואף שהוא המוחזק- צריך דווקא להישבע, שכך חייבה התורה וכך ציוותה לברר הדין, ואם לא יישבע יפסיד בדין, וכח הטענה שיש לו, או היותו מוחזק, לא מועיל ולא שייך לפטור משבועה. ורק במקום בו יהיה במיגו את מרכיב הראיה, הווי אומר כשהמיגו לא יהיה מיגו דהעזה ונוכל לומר את סברת 'מה לי לשקר', רק אז יוכל המיגו לפטור מחיוב השבועה שהטילה עליו התורה. | מה שאין כן כאשר על מיגו דהעזה לפטור מחיוב שבועה, אין מועיל 'כח הטענה' שבו לפטור מחיוב השבועה, שמאחר והטילה התורה עליו חיוב שבועה, אפילו שיש לו כח טענה ואף שהוא המוחזק- צריך דווקא להישבע, שכך חייבה התורה וכך ציוותה לברר הדין, ואם לא יישבע יפסיד בדין, וכח הטענה שיש לו, או היותו מוחזק, לא מועיל ולא שייך לפטור משבועה. ורק במקום בו יהיה במיגו את מרכיב הראיה, הווי אומר כשהמיגו לא יהיה מיגו דהעזה ונוכל לומר את סברת 'מה לי לשקר', רק אז יוכל המיגו לפטור מחיוב השבועה שהטילה עליו התורה. | ||
| שורה 119: | שורה 122: | ||
ה'''דרכי משה''' וה'''סמ"ע''' בשם ה'''ר"ן''' פוסקים שאין אומרים מיגו דהעזה. והביא הש"ך שכן דעת ה'''נימוקי יוסף'''. | ה'''דרכי משה''' וה'''סמ"ע''' בשם ה'''ר"ן''' פוסקים שאין אומרים מיגו דהעזה. והביא הש"ך שכן דעת ה'''נימוקי יוסף'''. | ||
השיג עליהם ה'''ש"ך''' באריכות והוכיח בשם ראשונים רבים דאמרינן מיגו דהעזה. ופסק ה'''ש"ך''' שאמרינן מיגו דהעזה כדי להיפטר ממון ואין אומרים מיגו דהעזה כדי להיפטר משבועה. והביא הש"ך שכן פסק גם ה'''ריב"ש''' בסימן שצב. וכך פסק גם בספר '''קצות החושן''' (פב, יד). | השיג עליהם ה'''ש"ך''' באריכות והוכיח בשם ראשונים רבים דאמרינן מיגו דהעזה. ופסק ה'''ש"ך''' שאמרינן מיגו דהעזה כדי להיפטר ממון ואין אומרים מיגו דהעזה כדי להיפטר משבועה. והביא הש"ך שכן פסק גם ה'''ריב"ש''' בסימן שצב. וכך פסק גם בספר '''קצות החושן''' (פב, יד). | ||
ה'''אמרי ברוך''' תמה על השגת הש"ך, שהרי גם הנמו"י מודה שלעניין ממון אמרינן מיגו דהעזה, וכל מה שאמר הנמו"י שלא אמרינן מיגו דהעזה הוא רק לעניין שבועה, כהסבר בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא' מדוע צריך התובע להישבע, אך לא לעניין ממון. | ה'''אמרי ברוך''' תמה על השגת הש"ך, שהרי גם הנמו"י מודה שלעניין ממון אמרינן מיגו דהעזה, וכל מה שאמר הנמו"י שלא אמרינן מיגו דהעזה הוא רק לעניין שבועה, כהסבר בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא' מדוע צריך התובע להישבע, אך לא לעניין ממון. | ||
העולה מהנ"ל, שהסכמת האחרונים להלכה היא שמיגו דהעזה לאפטורי מממון אמרינן, משבועה לא אמרינן. וכן הביא להלכה | |||
העולה מהנ"ל, שהסכמת האחרונים להלכה היא שמיגו דהעזה לאפטורי מממון אמרינן, משבועה לא אמרינן. וכן הביא להלכה הרב זלמן נחמיה גולדברג בספרו '''משפט ערוך''', בסיכום כללי מיגו. | |||
עריכות