הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 1,958 בתים ,  20:39, 13 בנובמבר 2021
שורה 108: שורה 108:
*ה'''סמ"ק''' כותב - "לזכור מעשה עמלק... זהו בשבת שלפני פורים שמזכירין פרשת זכור" (עשה קמ"ז). כלומר, קיום המצוה הוא פעם בשנה. לדברים אלו הסכים '''תרומת הדשן''' (ק"ח), והסיק מכך - "צריך להיזהר יותר שישמע קריאת פרשת זכור בעשרה ממקרא מגילה בזמנה".
*ה'''סמ"ק''' כותב - "לזכור מעשה עמלק... זהו בשבת שלפני פורים שמזכירין פרשת זכור" (עשה קמ"ז). כלומר, קיום המצוה הוא פעם בשנה. לדברים אלו הסכים '''תרומת הדשן''' (ק"ח), והסיק מכך - "צריך להיזהר יותר שישמע קריאת פרשת זכור בעשרה ממקרא מגילה בזמנה".


לטעם דעה זו, כתב המהרשיק, (על תריג מצוות מצווה תרה), שאומרים שאבידה משתכחת בי"ב חודש ('''בבא מציעא''' כח א), וכן המת משתכח תוך שנה. ולכן גם כאן, מכיוון שהמצווה היא לזכור תמיד, כדי שלא נשכח, אנו מזכירים את המצווה פעם בשנה.
לטעם דעה זו, כתב ה'''מהרשי'''ק, (על תריג מצוות מצווה תרה), שאומרים שאבידה משתכחת בי"ב חודש ('''בבא מציעא''' כח א), וכן המת משתכח תוך שנה. ולכן גם כאן, מכיוון שהמצווה היא לזכור תמיד, כדי שלא נשכח, אנו מזכירים את המצווה פעם בשנה.


====כל יום====
====כל יום====
שורה 122: שורה 122:


*'''שו"ע הרב''': "זכירת מעשה עמלק… הן מ"ע של תורה… וטוב לזוכרן אצל קרישמ"ע" {{ויקיטקסט|שולחן ערוך הרב אורח חיים ס|אורח חיים ס ד}}.
*'''שו"ע הרב''': "זכירת מעשה עמלק… הן מ"ע של תורה… וטוב לזוכרן אצל קרישמ"ע" {{ויקיטקסט|שולחן ערוך הרב אורח חיים ס|אורח חיים ס ד}}.
==חיוב נשים==
לענין חיוב הנשים במצוות זכור, נחלקו ה'''רמב"ם''' וה'''חינוך'''.
ה'''חינוך''' כותב שנשים פטורות ממצוה זו, כפי שכותב (מצווה תרג): "נוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים, כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, לא לנשים". היינו שלמרות שזו אינה מצווה שהזמן גרמא, מכיוון שה'''חינוך''' מקשר בין מצווה זו, למצווה להילחם בעמלק, כמו שרק הזכרים מצווים להילחם בעמלק, כך גם במצווה זו, מצווים רק הזכרים.
אך ה'''מנחת חינוך''' הקשה על ה'''חינוך''', מדוע פטר נשים ממצווה זו, שהיא אינה מצווה שהז"ג, וגם שהרי מלחמת עמלק היא מלחמת מצווה, כדברי ה'''רמב"ם''' (מלכים ומלחמות ה א), והרי למלחמת מצווה יוצאות גם הנשים, כפי שהרמב"ם פסק (שם ז ד), וא"כ מדוע פטר ה'''חינוך''' את הנשים.
עוד כותב ה'''מנ"ח''', על כך שהחינות מקשר בין המצווה להילחם בעמלק, ובין המצווה, לזכור את מעשיו, ולסיום כותב, שצ"ע מדוע כתב ה'''חינוך''' לפטור את הנשים, ונראה שגם הנשים חייבות במצווה זו.
הוכיחו '''אחרונים''' בדעת ה'''רמב"ם''' ('''יביע אומר''' ח נד יט. '''נר מצווה''' יא לא. '''מהר"י עייאש''' {{דרוש מקור}}), שלדעתו נשים חייבות במצווה, מכיוון שלא כתב שמניין המצוה שנשים פטורות, את מצווה זו, אא"כ נראה בדעת הרמב"ם שמחייב הנשים במצווה זו.
===פסיקת ההלכה===
====קריאת זכור במיוחד לנשים====
553

עריכות