הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:מקום הדלקת נר שבת"

נוספו 1,942 בתים ,  14:54, 16 ביוני 2021
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:
:::<big>'''הדלקת נר שבת חובה.''' פירוש, צורך הדלקת הנר. כלומר, מה שמדליקין בשבילו הנרות, דהיינו הסעודה, חובה היא שיסעוד במקום הנר בשביל עונג שבת.</big>
:::<big>'''הדלקת נר שבת חובה.''' פירוש, צורך הדלקת הנר. כלומר, מה שמדליקין בשבילו הנרות, דהיינו הסעודה, חובה היא שיסעוד במקום הנר בשביל עונג שבת.</big>
:::איך אתה מבין את זה? (איך זה עונה לאביי על שאלתו?) [[משתמש:צריך עיון|צריך עיון]] ([[שיחת משתמש:צריך עיון|שיחה]]) 23:45, 15 ביוני 2021 (IDT)
:::איך אתה מבין את זה? (איך זה עונה לאביי על שאלתו?) [[משתמש:צריך עיון|צריך עיון]] ([[שיחת משתמש:צריך עיון|שיחה]]) 23:45, 15 ביוני 2021 (IDT)
::::הבנתי. כלומר כשהגמרא אומרת 'הדלקת נר שבת חובה' אין הכוונה פעולת ההדלקה, אלא היינו שהנר יהיה דלוק, וזה דווקא במקום סעודה, דאל"ה קושיית אביי במקומה עומדת - 'ויצא'?[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 23:58, 15 ביוני 2021 (IDT)
אגב, לכאורה עדיין יש פה קצת חידוש בראשונים (מעבר לפירוש הגמרא), בנקודה זו שהיה פשוט להם (כבר קודם שבאו לפרש גמרא זו, כנראה מלשונם) שצורך ההדלקה הוא הסעודה. כלומר, לו יצוייר שלא היה כזו מצווה לסעוד בליל שבת, ובאמת לא היו סועדים כלל בליל שבת, לא שייך להדליק נר כדי שיהיה קצת מאור בחדר לפני ששוכבים לישן? ואם כן, מהיכן היה פשוט להם שהנר לא נועד לכך או עכ"פ גם בשביל כך. ובגלל נקודה זו חשבתי שצריך לעיין גם בסוגיא בפסחים לגבי הדלקת הנר בלילי יום הכפורים. [[משתמש:צריך עיון|צריך עיון]] ([[שיחת משתמש:צריך עיון|שיחה]]) 00:12, 16 ביוני 2021 (IDT)
:נקודה מעניינת. אני חושב שגם זה קשור לדברי אביי קודם לכן שמקשה 'ויצא' ובעצם כבר מדברי רבא מתוך שריחו רע שמא יניחנו ויצא, משמע שיכול לעשות את מה שעושה בחוץ, וכנראה הכוונה לאכול בחוץ. ולכן מבינים הראשונים שהעיסוק בגמרא הוא סביב התועלת של הנר בשעת הסעודה, אם יאכל בפנים לאור הנר, או בחוץ בחושך.[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 14:54, 16 ביוני 2021 (IDT)