הבדלים בין גרסאות בדף "מקום הדלקת נר שבת"

נוספו 2,560 בתים ,  00:00, 16 ביוני 2021
הוספת סוגיות קשורות
(הוספת סוגיות קשורות)
 
(11 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|||||אורח חיים רסג ט, רעג ז}}
{{מקורות|||||אורח חיים רסג ט,י רעג ז}}
המקום בו יש להדליק נרות שבת.
המקום בו יש להדליק נרות שבת.


==מקום ההדלקה במקום הסעודה==
==הדלקה במקום הסעודה==


במשנה ובגמרא לא מבואר באיזה מקום יש להדליק נר של שבת.<BR/>
במשנה ובגמרא לכאורה לא מבואר להדיא באיזה מקום יש להדליק נר של שבת.
אמנם '''רש"י''' (שבת כה ב ד"ה חובה) כתב שחובת הדלקת נר שבת היא מפני שאין סעודה חשובה אלא במקום אור. ולפי"ז נראה שעיקר מקום ההדלקה הוא במקום שסועד את סעודת השבת. גם מדברי '''תוספות''' שם (ד"ה הדלקת וד"ה חובה) שכתב שהחובה היא לסעוד במקום הנר, משום עונג שבת, מבואר דההדלקה צריכה להיות במקום שסועד, וכן הבין בדבריהם ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רעג).  
 
<BR/>ב'''רמב"ם''' לא נזכר מקום ההדלקה, אמנם גם מתוך דבריו שכתב שהדלקת הנר היא משום עונג שבת, כלומר שיהיה לו אור בסעודה, מתבאר דמקום ההדלקה צריך להיות במקום שבו סועד את סעודת השבת.  
אך למעשה עיקר הענין מתבהר קצת בגמרא [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (שבת כ"ה ב')] במה שאמרו "הדלקת נר בשבת חובה" כהבהרה לכך שאיכפת לנו כל כך במצוות הדלקת הנר עד שאנו גוזרים (לפי רבי ישמעאל) שלא להדליק בעיטרן שמא מתוך שריחו רע יניחנו ויצא. '''רש"י''' (שם ד"ה חובה) ביאר כוונת הדברים שחובת הדלקת נר שבת היא מפני שאין סעודה חשובה אלא במקום אור. ולפי"ז נראה שעיקר מקום ההדלקה הוא במקום שסועד את סעודת השבת. גם מדברי '''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (שם ד"ה הדלקת וד"ה חובה)] שפירשו דברי הגמרא הנ"ל שהחובה היא לסעוד במקום הנר, משום עונג שבת, מבואר דההדלקה צריכה להיות במקום שסועד, וכן הבין בדבריהם ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רעג).
 
ב'''רמב"ם''' לא נזכר מקום ההדלקה, אמנם גם מתוך דבריו שכתב שהדלקת הנר היא משום עונג שבת, כלומר שיהיה לו אור בסעודה, מתבאר דמקום ההדלקה צריך להיות במקום שבו סועד את סעודת השבת.  


===אכילה בחצר===
===אכילה בחצר===
שורה 39: שורה 41:
==הדלקה בשאר החדרים==
==הדלקה בשאר החדרים==


עוד מתבאר מתוך דברי ה'''אור זרוע''' הנ"ל דיש להדליק בכל החדרים, ולא רק במקום שסועד שם. וכן מתבאר מתוך דברי ה'''מרדכי''' (שבת רצד) שכתב בשם מהר"ם שבחורים ההולכים חוץ לביתם צריכים להדליק בחדרם, דגם בזה יש משום שלום בית שלא ייכשלו בעץ ואבן, ומבואר מזה דיש צורך בהדלקת הנר גם בשאר החדרים. ובאמת שגם מ'''רש"י''' (כה ב ד"ה הדלקת) כבר מתבאר כן, ראה גם '''תשובות והנהגות''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20026&st=%u05e7%u05e0%u05d6+ (ב קנז)].
עוד מתבאר מתוך דברי ה'''אור זרוע''' הנ"ל דיש להדליק בכל החדרים, ולא רק במקום שסועד שם. ובאמת שגם מ'''רש"י''' (כה ב ד"ה הדלקת) כבר מתבאר כן, ראה גם '''תשובות והנהגות''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20026&st=%u05e7%u05e0%u05d6+ (ב קנז)].<BR/>
וכן כתב להלכה בספר '''מטה משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=40439&st=%u05EA%u05D9%u05D8 (תיט)] בשם רבו '''המהרש"ל''' שיש להדליק בכל החדרים, והעתיקום ה'''מגן אברהם''' (א) וה'''משנה ברורה''' (ב). וכן מתבאר מתוך דברי ה'''תורת שבת''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8013&hilite=aaf7dad6-7041-4610-9a3b-af587f8b4d34&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=39 (א)]. ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [צב]) כתב דהיום סומכים בזה על אור החשמל.
וה'''מרדכי''' (שבת רצד) כתב בשם מהר"ם שבחורים ההולכים חוץ לביתם צריכים להדליק בחדרם, דגם בזה יש משום שלום בית שלא ייכשלו בעץ ואבן, ומבואר מזה לכאורה דיש צורך בהדלקת הנר גם בשאר החדרים. וכן כתב להלכה בספר '''מטה משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=40439&st=%u05EA%u05D9%u05D8 (תיט)] בשם רבו '''המהרש"ל''' שיש להדליק בכל החדרים, והעתיקום ה'''מגן אברהם''' (א) וה'''משנה ברורה''' (ב). וכן מתבאר מתוך דברי ה'''תורת שבת''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8013&hilite=aaf7dad6-7041-4610-9a3b-af587f8b4d34&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=39 (א)]. וב'''שלחן ערוך הגר"ז''' (א) משמע שעיקר תקנת חז"ל היתה על הדלקה בחדרים, ורק משום עונג שבת חייבו גם לסעוד במקום הנר.
<BR/>וראה ב'''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=66 (ב)] שכתב שההדלקה בשאר החדרים יש בה משום כבוד שבת, וההדלקה במקום הסעודה היא משום עונג שבת, ובכך מיישב דברי הרמב"ם לגבי [[טעם המצווה]] שלכא' סתרי אהדדי.
<BR/>ובספר '''תוספת שבת'''
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=8004&st=%u05E8%u05E1%u05D2 (א)]
כתב דההדלקה בחדרים היא משום כבוד שבת וההדלקה במקום הסעודה היא משום עונג שבת, ויישב בכך סתירת ההלכות ברמב"ם. וכעין זה כתב '''ערוך השלחן'''  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=66 (ב)]  
מדפשיה, אלא שהפך וכתב שעונג הוא בשאר החדרים והכבוד הוא במקום האכילה.
<BR/>
וראה בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [צב]) שכתב דהיום סומכים בזה על אור החשמל וא"צ להדליק נר בשאר החדרים.
 
אבל ב'''אליה רבה'''
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41130&hilite=25369a3b-1902-4efe-ba8a-dceaa9d99a9f&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=175 (ט)]
חולק על מהרש"ל וכתב דכוונת המרדכי דרק בחורים ההולכים חוץ לביתם צריכים להדליק, אבל אותם שבבית אצל נשותיהם, אינם צריך להדליק כלל בחדרים. וכתב שכן הוא מפורש ב'''תשב"ץ קטן'''
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4087&hilite=f53ad1c0-b6a2-4a59-a300-b3952edfbab4&st=%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=4 (ו)], וב'''כל בו'''
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15217&st=%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%A8&pgnum=58&hilite=eaa9f9fc-ccc2-4f56-92ce-660af43531de (לא)].
וכדבריהם פסק בספר '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קפה) על פי שו"ת '''יחוה דעת''' (ב לב), וסיים דהמחמיר על עצמו להדליק בחדרים תבוא עליו ברכה, אלא שאינו רשאי לברך על הדלקה זו.


===בחורים בפנימיה===
===בחורים בפנימיה===
שורה 50: שורה 65:


===רווקות בפנימייה===
===רווקות בפנימייה===
{{להשלים|פסקה=כן}}


==אורחים==
==אורחים==
===מתארחים בכל השבת באותה דירה===
===מתארחים בכל השבת באותה דירה===
{{להשלים|פסקה=כן}}


===יש להם דירה נפרדת ללינה===
===יש להם דירה נפרדת ללינה===
{{להשלים|פסקה=כן}}


====באים לסעודת ליל שבת ולנים בביתם====
====באים לסעודת ליל שבת ולנים בביתם====
{{להשלים|פסקה=כן}}
==הדלקה עושה מצוה==
{{להשלים|פסקה=כן}}
== סוגיות קשורות ==
[[חיוב הדלקת נר שבת]] | [[החייבים בהדלקת נר שבת]] | [[זמן הדלקת נר שבת]] | [[ברכת הדלקת נרות שבת]] | [[הדלקת הנר בערב יום הכיפורים]]


[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן רסג]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן רעג]]
112

עריכות