10,098
עריכות
| שורה 19: | שורה 19: | ||
==הדלקה בשאר החדרים== | ==הדלקה בשאר החדרים== | ||
עוד מתבאר מתוך דברי ה'''אור זרוע''' הנ"ל דיש להדליק בכל החדרים, ולא רק במקום שסועד שם. וכן מתבאר מתוך דברי ה'''מרדכי''' (שבת רצד) שכתב בשם מהר"ם שבחורים ההולכים חוץ לביתם צריכים להדליק בחדרם, דגם בזה יש משום שלום בית שלא ייכשלו בעץ ואבן, ומבואר מזה דיש צורך בהדלקת הנר גם בשאר החדרים. וכן כתב להלכה בספר '''מטה משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=40439&st=%u05EA%u05D9%u05D8 (תיט)] בשם רבו '''המהרש"ל''' שיש להדליק בכל החדרים, והעתיקום ה'''מגן אברהם''' (א) וה'''משנה ברורה''' (ב). וכן מתבאר מתוך דברי ה'''תורת שבת''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8013&hilite=aaf7dad6-7041-4610-9a3b-af587f8b4d34&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=39 (א)]. ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [צב]) כתב דהיום סומכים בזה על אור החשמל. | עוד מתבאר מתוך דברי ה'''אור זרוע''' הנ"ל דיש להדליק בכל החדרים, ולא רק במקום שסועד שם. וכן מתבאר מתוך דברי ה'''מרדכי''' (שבת רצד) שכתב בשם מהר"ם שבחורים ההולכים חוץ לביתם צריכים להדליק בחדרם, דגם בזה יש משום שלום בית שלא ייכשלו בעץ ואבן, ומבואר מזה דיש צורך בהדלקת הנר גם בשאר החדרים. ובאמת שגם מ'''רש"י''' (כה ב ד"ה הדלקת) כבר מתבאר כן, ראה גם '''תשובות והנהגות''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20026&st=%u05e7%u05e0%u05d6+ (ב קנז)]. | ||
וכן כתב להלכה בספר '''מטה משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=40439&st=%u05EA%u05D9%u05D8 (תיט)] בשם רבו '''המהרש"ל''' שיש להדליק בכל החדרים, והעתיקום ה'''מגן אברהם''' (א) וה'''משנה ברורה''' (ב). וכן מתבאר מתוך דברי ה'''תורת שבת''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8013&hilite=aaf7dad6-7041-4610-9a3b-af587f8b4d34&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=39 (א)]. ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [צב]) כתב דהיום סומכים בזה על אור החשמל. | |||
<BR/>וראה ב'''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=66 (ב)] שכתב שההדלקה בשאר החדרים יש בה משום כבוד שבת, וההדלקה במקום הסעודה היא משום עונג שבת, ובכך מיישב דברי הרמב"ם לגבי [[טעם המצווה]] שלכא' סתרי אהדדי. | <BR/>וראה ב'''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=66 (ב)] שכתב שההדלקה בשאר החדרים יש בה משום כבוד שבת, וההדלקה במקום הסעודה היא משום עונג שבת, ובכך מיישב דברי הרמב"ם לגבי [[טעם המצווה]] שלכא' סתרי אהדדי. | ||
| שורה 26: | שורה 27: | ||
כתב ה'''מרדכי''' (שבת רצד) בשם מהר"ם שבחורים ההולכים ללמוד חוץ לביתם צריכים להדליק בחדר שישנים בו ולברך עליו, לפי שהדלקת נר בשבת חובה היא, ורק מי שהוא אצל אשתו אינו צריך להדליק בחדרו ולברך, לפי שאשתו מברכת עליו בשבילו. | כתב ה'''מרדכי''' (שבת רצד) בשם מהר"ם שבחורים ההולכים ללמוד חוץ לביתם צריכים להדליק בחדר שישנים בו ולברך עליו, לפי שהדלקת נר בשבת חובה היא, ורק מי שהוא אצל אשתו אינו צריך להדליק בחדרו ולברך, לפי שאשתו מברכת עליו בשבילו. | ||
<BR/>ובספר '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קמו) כתב על פי זה בפשיטות שבחורי ישיבה צריכים להדליק נרות בחדר השינה שלהם, ומשמע שאין צורך להדליק אף בחדר האוכל, וכן משמע קצת משו"ת '''אז נדברו''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14700&st=%D7%91%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=103&hilite=2cb8476a-ad69-44eb-8427-46183140f4a2 (ג נג)]. אבל בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מה יא) כתב דגם בזה עיקר ההדלקה היא בחדר אוכל ששם סעודים כולם, וגם שם ידליקו כמה נרות בכמה מקומות, כדי שיוכלו כולם לראות את הנרות, או שיכוונו בברכה גם על אור החשמל. והוסיף שצריך שיהיו נרות דלוקים גם בחדרים שישנים בהם (במידה ואין חשש דליקה), או לכל הפחות שיהיה אור בפרוזדור שמאיר לתוך החדרים. וסיים דמ"מ יכולים אם רצונם בכך, לברך על ההדלקה בחדרם ולא לסמוך על ברכת המדליק בחדר האוכל, לפי שזהו עיקר מגוריהם. | <BR/>ובספר '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קמו) כתב על פי זה בפשיטות שבחורי ישיבה צריכים להדליק נרות בחדר השינה שלהם, ומשמע שאין צורך להדליק אף בחדר האוכל, וכן משמע קצת משו"ת '''אז נדברו''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14700&st=%D7%91%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=103&hilite=2cb8476a-ad69-44eb-8427-46183140f4a2 (ג נג)]. אבל בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מה יא) כתב דגם בזה עיקר ההדלקה היא בחדר אוכל ששם סעודים כולם, וגם שם ידליקו כמה נרות בכמה מקומות, כדי שיוכלו כולם לראות את הנרות, או שיכוונו בברכה גם על אור החשמל. והוסיף שצריך שיהיו נרות דלוקים גם בחדרים שישנים בהם (במידה ואין חשש דליקה), או לכל הפחות שיהיה אור בפרוזדור שמאיר לתוך החדרים. וסיים דמ"מ יכולים אם רצונם בכך, לברך על ההדלקה בחדרם ולא לסמוך על ברכת המדליק בחדר האוכל, לפי שזהו עיקר מגוריהם. | ||
<BR/>וראה גם ב'''תשובות והנהגות''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20026&st=&pgnum=120&hilite= (ב קנז)] שאף שכתב להדליק בחדר האוכל, ובהמשך שם [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20026&st=&pgnum=122&hilite= (ה)] כתב למצוה מן המובחר להדליק בכמה מקומות בחדר האוכל, מ"מ הזהיר [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20026&st=&pgnum=123 (ז)] דשיראה שיש אור חשמל שנכנס מהמסדרון לחדר שישן בו, ששם עיקר תקנת הדלקת הנר, ואם אין אור מן החשמל, צריך להדליק שם נר [וראה שם שמסתפק אם צריך אף לברך עליו]. | |||
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]] | [[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]] | ||