הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

נוספו 73 בתים ,  12:26, 27 בדצמבר 2015
מ
שורה 53: שורה 53:
====אין לו לחם כלל====
====אין לו לחם כלל====


כתב ה'''מגן אברהם''' (ד) שמי שאין לו אפילו לחם, יש לו להקדים לקנותו על פני נר לשבת, ולא אמרה הגמרא דנר קודם אלא ליין, אבל פת קודם לנר. והביא ראיה מה'''רא"ש''' (פסחים י יז) שכתב דמגמ' דילן מוכח ד[[אין מקדשין על הפת]] שהרי איבעיא ליה לרבא נר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת (ועיין שם ברא"ש שהוא כתב כן לדעת ר"ת וליה לא ס"ל), ומוכח דאיירי ביש לו פת. וסיים המג"א, דמ"מ די לו בלחם לאכול, ויקח נר קודם לשאר מאכלים.<BR/>
כתב ה'''מגן אברהם''' (ד) שמי שאין לו אפילו לחם, יש לו להקדים לקנותו על פני נר לשבת, ולא אמרה הגמרא דנר קודם אלא ליין, אבל פת קודם לנר. והביא ראיה מה'''רא"ש''' (פסחים י יז) שכתב דמגמ' דילן מוכח ד[[אין מקדשין על הפת]] שהרי איבעיא ליה לרבא נר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת (ועיין שם ברא"ש שהוא כתב כן לדעת ר"ת וליה לא ס"ל), ומוכח מהרא"ש דהגמרא איירי ביש לו פת. וסיים המג"א, דמ"מ די לו בלחם לאכול, ויקח נר קודם לשאר מאכלים.<BR/>
וב'''פרי מגדים''' כתב דלא סגי בכזית, אלא בעינן לחם כדי שביעה, ומשמע דמ"מ בחד סגי, אבל ב'''מחצית השקל''' הסתפק בזה אי בעינן [[לחם משנה]] קודם לנר או לא.
וב'''פרי מגדים''' כתב דלא סגי בכזית, אלא בעינן לחם כדי שביעה, ומשמע דמ"מ בחד סגי, אבל ב'''מחצית השקל''' הסתפק בזה אי בעינן [[לחם משנה]] קודם לנר או לא.


שורה 59: שורה 59:
וב'''משנה ברורה''' (ט) הכריע כדברי המג"א אלו דפת קודם לנר, וסיים דמ"מ סגי בנר אחד כעיקר הדין, והשאר יוציא על מאכלי שבת. <BR/>
וב'''משנה ברורה''' (ט) הכריע כדברי המג"א אלו דפת קודם לנר, וסיים דמ"מ סגי בנר אחד כעיקר הדין, והשאר יוציא על מאכלי שבת. <BR/>


וב'''הגהות ר' עקיבא איגר''' על גליון השו"ע כתב על דברי המג"א הללו שהוא לשיטתו אזיל דס"ל שקידוש במקום סעודה חשיב גם במיני תרגימא, ולכך אפשר דהכא איירי ביש לו מיני תרגימא ולית ליה פת, אך למ"ד דקידוש במקום סעודה הוא דווקא בפת, אפשר שהרא"ש כתב דאיירי ביש לו פת, מפני שאי לית ליה, לא יי"ח קידוש במקום סעודה.
וב'''הגהות ר' עקיבא איגר''' על גליון השו"ע כתב על דברי המג"א הללו שהוא לשיטתו אזיל דס"ל שקידוש במקום סעודה חשיב גם במיני תרגימא, ושגם בלא פת יכול לצאת ידי חובת קידוש במיני תרגימא, אך למ"ד דקידוש במקום סעודה הוא דווקא בפת, אפשר שהרא"ש כתב דאיירי ביש לו פת, מפני שאי לית ליה, לא יי"ח קידוש במקום סעודה, ושוב אין להביא ראיה דפת קודם.


כתב ה'''פרי מגדים''' שאפשר שאף מי שאוכל בחצר, ויש לו אורה מן החוץ, אפ"ה נר ביתו עדיף משום שלום בית. ולפי"ז ה"ה האידנא דיש אור חשמל, אפ"ה צריך לקנות נר לשבת קודם לשאר מאכלים מלבד לחם. ולכאורה תליא בפירוש המושג שלום בית, ע' [[#קדימת נר שבת לנר חנוכה וליין לקידוש|לעיל]] בשם המאירי שני פירושים, אבל בפמ"ג לא משמע דתולה בפירושים השונים.
כתב ה'''פרי מגדים''' שאפשר שאף מי שאוכל בחצר, ויש לו אורה מן החוץ, אפ"ה נר ביתו עדיף משום שלום בית. ולפי"ז ה"ה האידנא דיש אור חשמל, אפ"ה צריך לקנות נר לשבת קודם לשאר מאכלים מלבד לחם. ולכאורה תליא בפירוש המושג שלום בית, ע' [[#קדימת נר שבת לנר חנוכה וליין לקידוש|לעיל]] בשם המאירי שני פירושים, אבל בפמ"ג לא משמע דתולה בפירושים השונים.