הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול חמץ"

נוספו 1,472 בתים ,  21:26, 12 במרץ 2018
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות||פסחים ו ב - ז א|פסחים ב ב||אורח חיים תלד ב-ד}}
{{מקורות||פסחים ו ב - ז א|פסחים ב ב||אורח חיים תלד ב-ד}}
תקנת חכמים לבטל את החמץ בערב פסח, קודם שיגיע זמן איסורו.
תקנת חכמים לבטל את החמץ בערב פסח, קודם שיגיע זמן איסורו.
== סוגית הגמרא ==
 
== גדר הביטול מהתורה ==
ה'''גמרא''' (פסחים ד ב) אומרת שמדאורייתא מספיק ביטול חמץ ואין צורך אף לבדוק ולבערו, ורק חכמים הם שהצריכו גם לבדוק ולבער.
 
'''רש"י'''' (ד"ה בביטול) מסביר שביטול החמץ שמועיל מדאורייתא, הוא מ הפסוק 'תשביתו', שמשמעה השבתה בלב.
<BR/>אבל '''תוספות''' (ד ב ד"ה מדאורייתא) הקשו על פירוש זה, והוכיחו שהשבתה היא הבערת החמץ:
* שמצינו שאומר ר' עקיבא בגמרא (ה א) שהפסוק 'אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם' הוא העברה, שהיא מלאכה האסורה ביום טוב, ולכן הכרח הוא ש'ביום הראשון' האמור בפסוק, אין הכוונה ליום טוב ראשון של חג, אלא ליום י"ד.
* הגמרא אומרת שתשביתו הוא משש שעות ולמעלה, והרי זהו אחר זמן איסור, ואין מועיל בו ביטול החמץ.
לכן מפרש '''ר"י''' שם בתוספות, שבביטול אין מצות תשביתו, אלא הוא מועיל מדין הפקר, שמאחר שביטלו הרי הוא הפקר וכאילו אינו ברשותו. ואף שבסתמא צריך [[להפקיר בפני שלושה]], מדראורייתא לא צריך.
 
== גזירת חכמים לבטל את החמץ בנוסף לביעור ==
ה'''גמרא''' (פסחים ו ב) מביאה דברי רב יהודה שאדם הגם שבודק הוא את החמץ, צריך לבטלו.
ה'''גמרא''' (פסחים ו ב) מביאה דברי רב יהודה שאדם הגם שבודק הוא את החמץ, צריך לבטלו.