הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:שבירת כלים בשבת לצורך אכילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 27: שורה 27:
<BR/>ב'''גמרא''' בביצה (לא ב) אומר שמואל שחותמות שבכלים מותר להפקיע, להתיר או לחתוך בין בשבת בין ביום טוב. ומבאר '''רש"י''' (לא ב) הטעם שאין בנין וסתירה בכלים.
<BR/>ב'''גמרא''' בביצה (לא ב) אומר שמואל שחותמות שבכלים מותר להפקיע, להתיר או לחתוך בין בשבת בין ביום טוב. ומבאר '''רש"י''' (לא ב) הטעם שאין בנין וסתירה בכלים.


=== שיטת התוספות ===
=== שיטת התוספות וסייעתו ===
כתבו ה'''תוספות''' (שבת קמו א ד"ה מתיר, עירובין לה א ד"ה בעי סכינא) שכל ההיתר בחותמות של כלים הוא דווקא כשהם קשורים בחבל, אבל אם הכלי סגור בעץ או במתכת אסור להפקיעו. והביא לזה ראיה ממסקנת הגמרא בעירובין לה. שהגמרא מעמידה שמדובר במגדל הקשור בחבל, מבואר דבלאו הכי, כלומר אם הכלי סגור בדבר חזק יותר כגון עץ או מתכת, אסור להפקיע או לשבור, דיש בנין וסתירה בכלים.
כתבו ה'''תוספות''' (שבת קב ב ד"ה האי, קמו א ד"ה מתיר, עירובין לה א ד"ה בעי סכינא) שכל ההיתר בחותמות של כלים הוא דווקא כשהם קשורים בחבל, אבל אם הכלי סגור בעץ או במתכת אסור להפקיעו. והביא לזה ראיה ממסקנת הגמרא בעירובין לה. שהגמרא מעמידה שמדובר במגדל הקשור בחבל, מבואר דבלאו הכי, כלומר אם הכלי סגור בדבר חזק יותר כגון עץ או מתכת, אסור להפקיע או לשבור, דיש בנין וסתירה בכלים.
<BR/>לדברי התוספות הסכימו גם ה'''רא"ש''' (עירובין ג ה) וה'''טור''' (אורח חיים שיד), וכן כתב ה'''מרדכי''' (שבת כב תלח).
<BR/>לדברי התוספות הסכימו גם ה'''רא"ש''' (עירובין ג ה) וה'''טור''' (אורח חיים שיד), וכן כתב ה'''מרדכי''' (שבת כב תלח). וכן הביא ב'''ספר מצוות גדול''' (לאוין סה ד"ה והסותר) שכן דעת '''רבנו שמשון'''.


בספר '''שבת של מי''' (קמו א ד"ה תוס' ד"ה מתיר) כתב שהתוספות לשיטתייהו אזלי, שסוברים שכל מגדל של עץ הוא, אבל בירושלמי מעמיד את המשנה במגדל של אבן, ולפי זה אין ראיה לדברי התוספות, שברי אבן אי אפשר לשבור אם לא שהוא קשור במיתנא.
בספר '''שבת של מי''' (קמו א ד"ה תוס' ד"ה מתיר) כתב שהתוספות לשיטתייהו אזלי, שסוברים שכל מגדל של עץ הוא, אבל בירושלמי מעמיד את המשנה במגדל של אבן, ולפי זה אין ראיה לדברי התוספות, שברי אבן אי אפשר לשבור אם לא שהוא קשור במיתנא.
=== שיטת היראים וסייעתו ===
כתב ר' אליעזר ממיץ ב'''ספר יראים''' (קב ד"ה והא דאמרינן) שמי שאבד לו מפתח התיבה וצריך לה לצורך שבת, יכול לשברה לכתחילה ואין בזה חשש איסור לפי שאין בנין וסתירה בכלים. והוכיח כן ממתניתין דחבית ומהגמרא גבי חותמות של כלים. והביאו ב'''ספר מצוות גדול''' (לאוין סה ד"ה והסותר).
== שולחן ערוך ואחרונים ==

תפריט ניווט