הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הדלקת נרות חנוכה"

נוספו 523 בתים ,  22:21, 20 בדצמבר 2017
שורה 26: שורה 26:
בעל '''הלכות גדולות''' (חנוכה ד"ה והיכא) כשהביא דין זה של זמן ההדלקה, דייק בלשונו ולא כתב 'משתשקע החמה' כלשון הגמרא, אלא  כתב 'אחר שקיעה', ולכאורה כוונתו בסוף השקיעה.  
בעל '''הלכות גדולות''' (חנוכה ד"ה והיכא) כשהביא דין זה של זמן ההדלקה, דייק בלשונו ולא כתב 'משתשקע החמה' כלשון הגמרא, אלא  כתב 'אחר שקיעה', ולכאורה כוונתו בסוף השקיעה.  
<BR/>ובאמת ב'''מרדכי''' (שבת תנה) כתב כן במפורש, שמשתשקע החמה פירושו מסוף השקיעה כלומר מצאת הכוכבים, שהרי שרגא בטיהרא מאי מהני, ולכן אין להדליק אלא כשיש חושך.
<BR/>ובאמת ב'''מרדכי''' (שבת תנה) כתב כן במפורש, שמשתשקע החמה פירושו מסוף השקיעה כלומר מצאת הכוכבים, שהרי שרגא בטיהרא מאי מהני, ולכן אין להדליק אלא כשיש חושך.
<BR/>גם מדברי ה'''תוספות''' (ד"ה דאי) יש קצת לדייק, שכתבו שיש להדליק '''בלילה''' מיד, משמע קצת אחרי השקיעה, וכן הלשון ב'''רא"ש''' (ב ג).
<BR/>גם מדברי ה'''תוספות''' (ד"ה דאי) יש קצת לדייק, שכתבו שיש להדליק '''בלילה''' מיד, משמע קצת אחרי השקיעה, וכן הלשון ב'''רא"ש''' (ב ג). ובמקום אחר (מנחות כ ב) פירשו כן להדיא, שמשתשקע החמה דנר חנוכה הוא בסוף שקיעה, דאם לא כן שרגא בטיהרא מאי מהני.  


ב'''טור''' (אורח חיים תרעב) פסק להלכה כהמרדכי וכתב בזה הלשון "מצותה מסוף שקיעת החמה".  
ב'''טור''' (אורח חיים תרעב) פסק להלכה כהמרדכי וכתב בזה הלשון "מצותה מסוף שקיעת החמה".  
שורה 36: שורה 36:
<BR/>אבל דעת ה'''גר"א''' נראית שצריך להדליק בתחילת השקיעה, וכתב שכן היא דעת הרשב"א והר"ן. וב'''משנה ברורה''' (תרעב א) הוסיף שגם דעת המאירי כן היא.
<BR/>אבל דעת ה'''גר"א''' נראית שצריך להדליק בתחילת השקיעה, וכתב שכן היא דעת הרשב"א והר"ן. וב'''משנה ברורה''' (תרעב א) הוסיף שגם דעת המאירי כן היא.
והרב '''פרי חדש''' (א) כתב גם כן שמה שכתב מרן סוף השקיעה, זהו לשיטת רבנו תם ודעימיה בחישוב זמן השקיעה וצאת הכוכבים, אבל לדידן יש לפרש התחלת השקיעה.
והרב '''פרי חדש''' (א) כתב גם כן שמה שכתב מרן סוף השקיעה, זהו לשיטת רבנו תם ודעימיה בחישוב זמן השקיעה וצאת הכוכבים, אבל לדידן יש לפרש התחלת השקיעה.
בשו"ת '''יצחק ירנן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21258&st=&pgnum=281 (א נא)] כתב שגם לספרדים יש לנהוג להדליק בתחילת השקיעה, שכן פירש להדיא היראים וכן היא דעת הרמב"ם, ושכן מוכח גם מתוך דברי הגאונים.


== אם מותר להדליק קודם השקיעה ==
== אם מותר להדליק קודם השקיעה ==