הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 574 בתים ,  14:51, 17 בדצמבר 2015
שורה 65: שורה 65:


ב'''גמרא''' וב'''רמב"ם''' לא נזכר כמות הנרות שמדליקים, ומשמע דהמנהג היה בנר אחד, אבל כתב '''ראבי"ה''' (שבת קצט) דהמנהג להדליק שתי נרות הוא מפני שאחד הוא מדליק כדי לאכול לאורה, וצריך היכר בין הנר שמשתמש בו לנר של מצווה. וכתב עוד דיש לומר דאחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.
ב'''גמרא''' וב'''רמב"ם''' לא נזכר כמות הנרות שמדליקים, ומשמע דהמנהג היה בנר אחד, אבל כתב '''ראבי"ה''' (שבת קצט) דהמנהג להדליק שתי נרות הוא מפני שאחד הוא מדליק כדי לאכול לאורה, וצריך היכר בין הנר שמשתמש בו לנר של מצווה. וכתב עוד דיש לומר דאחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.
<BR/>וה'''טור''' (אורח חיים רסג) הביא הטעם השני בלבד, שכתב שיש המכוונים לעשות ב' פתילות, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, וכן מובא גם ב'''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) וב'''שבלי הלקט''' (נט), וכ"כ ה'''שלחן ערוך''' (רסג א). <BR/>
<BR/>וה'''טור''' (אורח חיים רסג) הביא הטעם השני בלבד, שכתב שיש המכוונים לעשות ב' פתילות, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, וכן מובא גם ב'''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) וב'''שבלי הלקט''' (נט), וב'''תשב"ץ קטן''' (ז) בשם מהר"ם, וב'''כל בו''' (לא) בשם מהר"ם וכ"כ ה'''שלחן ערוך''' (רסג א). <BR/>
וע' ב'''ביאור הגר"א''' שציין מקור לזה בשבת לג:, וכוונתו לעובדא דרשב"י ור' אלעזר בנו שראו את ההוא סבא נקיט שני הדסים בידיו אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.<BR/>
וע' ב'''ביאור הגר"א''' שציין מקור לזה בשבת לג:, וכוונתו לעובדא דרשב"י ור' אלעזר בנו שראו את ההוא סבא נקיט שני הדסים בידיו אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.<BR/>
וב'''אליה רבה''' (ב) הביא טעמים נוספים לב' נרות, שהם כנגד איש ואשה, כי 'נר' פעמיים בגימטריה כמנין איברי האיש והאשה, שלאשה ד' איברים יותר מרמ"ח. ועוד רמז לב' נשמות הכרוכות יחד בגוף האדם בשבת.
ובספר '''מטה משה''' (עמוד העבודה שבת תיד) לתלמיד המהרש"ל כתב שאפשר שמטעם זה נוהגים לעשותם כרוכים בבית הכנסת לפי שבדיבור אחד נאמרו. וכתב שם עוד טעם לב' נרות, שהם כנגד איש ואשה, כי 'נר' פעמיים בגימטריה כמנין איברי האיש והאשה, שלאשה ד' איברים יותר מרמ"ח. ועוד רמז לב' נשמות הכרוכות יחד בגוף האדם בשבת, ומביאו ה'''אליה רבה''' (ב).


וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג א) כתב שיכולים להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, ושכן נהגו. וב'''דרכי משה''' ביאר מקורו על פי ה'''רא"ש''' (ראש השנה ד ג) וה'''מרדכי''' (ראש השנה ד תשכ) שכתבו בשם '''ראבי"ה''' שמותר [[להוסיף על עשרה פסוקים]] של [[מלכויות, זכרונות ושופרות]], אף שהם מכוונים כנגד עשרה מאמרות או עשרה הילולים, לפי שמותר להוסיף על דבר המכוון, כמו שמצאנו שמותר [[להוסיף על שבעה עולים בשבת]], אף שהם מכוונים כנגד שבעת רואי פני המלך. ולמד הרמ"א לכאן שמותר להוסיף על ב' נרות אף שמכוונים כנגד זכור ושמור.  
וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג א) כתב שיכולים להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, ושכן נהגו. וב'''דרכי משה''' ביאר מקורו על פי ה'''רא"ש''' (ראש השנה ד ג) וה'''מרדכי''' (ראש השנה ד תשכ) שכתבו בשם '''ראבי"ה''' שמותר [[להוסיף על עשרה פסוקים]] של [[מלכויות, זכרונות ושופרות]], אף שהם מכוונים כנגד עשרה מאמרות או עשרה הילולים, לפי שמותר להוסיף על דבר המכוון, כמו שמצאנו שמותר [[להוסיף על שבעה עולים בשבת]], אף שהם מכוונים כנגד שבעת רואי פני המלך. ולמד הרמ"א לכאן שמותר להוסיף על ב' נרות אף שמכוונים כנגד זכור ושמור.  
ובספר ''''מטה משה''' (שבת תיט) העתיק מ'''ים של שלמה''' שמי שיש לו כמה חדרים, צריך שיהיה לו נר בכל המקומות שהולך שם, שיש לחוש שמא יכשל, ושכן קיבל מן המדקדקים במצוה. ומביאו ה'''מגן אברהם''' (א).


===אשה ששכחה להדליק===
===אשה ששכחה להדליק===


כתוב בהגהת '''מהרי"ל''' (שבת א) שנשאל על אשה ששכחה ולא הדליקה נר בשבת, והשיב לה שתהיה זהירה כל ימיה להוסיף על כל נר של מצוה יותר ממה שהיתה רגילה בשיעורם עד עתה. וכשמתענה תתוודה גם על עבירה זו, ואם רצונה להרבות בתענית על זה תבוא עליה ברכה.
כתוב בהגהת '''מהרי"ל''' (שבת א) שנשאל על אשה ששכחה ולא הדליקה נר בשבת, והשיב לה שתהיה זהירה כל ימיה להוסיף על כל נר של מצוה יותר ממה שהיתה רגילה בשיעורם עד עתה. וכשמתענה תתוודה גם על עבירה זו, ואם רצונה להרבות בתענית על זה תבוא עליה ברכה, ומביאו בספר '''מטה משה''' (תכב).
<BR/>וכתב על זה ה'''דרכי משה''' (רסג א) שכל זה חומרות יתרות, אבל הנשים נוהגות כדברי מהרי"ל, ואשה ששכחה פעם אחת, מדליקה כל ימיה ג' נרות, וכן הכריע ב'''רמ"א''' (רסג א) מכח המנהג.  
<BR/>וכתב על זה ה'''דרכי משה''' (רסג א) שכל זה חומרות יתרות, אבל הנשים נוהגות כדברי מהרי"ל, ואשה ששכחה פעם אחת, מדליקה כל ימיה ג' נרות, וכן הכריע ב'''רמ"א''' (רסג א) מכח המנהג.  
<BR/>ונראה מדבריו שהבין במהרי"ל דצריך להוסיף עוד נר על הנרות שכבר מדליקה, ולכך הקשה עליו דכל המוסיף גורע. אבל בפשט דברי מהרי"ל משמע דמוסיפה שמן בכל נר של מצוה שמדליקה, יותר מהשיעור שהיתה רגילה, ולפי"ז אין לחוש לתוספת.   
<BR/>ונראה מדבריו שהבין במהרי"ל דצריך להוסיף עוד נר על הנרות שכבר מדליקה, ולכך הקשה עליו דכל המוסיף גורע. אבל בפשט דברי מהרי"ל משמע דמוסיפה שמן בכל נר של מצוה שמדליקה, יותר מהשיעור שהיתה רגילה, ולפי"ז אין לחוש לתוספת.   
וב'''מגן אברהם''' (א) כתב בשם מהרש"ל ומטה משה שיש להדליק בכל החדרים שהולך שם.


[[קטגוריה:עונג שבת]]
[[קטגוריה:עונג שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]

תפריט ניווט