הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 72 בתים ,  18:54, 16 בדצמבר 2015
שורה 47: שורה 47:


ועיין ב'''רא"ש''' (פסחים י יז) שהביא ראיה לשיטת רבנו תם שסובר ש[[אין מקדשים על הפת]], מגמרא דילן, דאיבעיא ליה לרבא דנר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת. אבל הרא"ש שם בסוף דבריו דחה ראיה זו, וכתב שכיון שעיקר מצוות הקידוש היא על היין ס"ד דידחה נר חנוכה. וכתב ה'''קרבן נתנאל''' שם (מ), דלפי"ז מיושב גם אמאי לא נימא דיוצא בקידוש של תפילה, וא"כ משיטא דנר ביתו עדיף, דהשתא י"ל כדברי הרא"ש, דעיקר הקידוש הוא על היין ולא בתפילה.<BR/>
ועיין ב'''רא"ש''' (פסחים י יז) שהביא ראיה לשיטת רבנו תם שסובר ש[[אין מקדשים על הפת]], מגמרא דילן, דאיבעיא ליה לרבא דנר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת. אבל הרא"ש שם בסוף דבריו דחה ראיה זו, וכתב שכיון שעיקר מצוות הקידוש היא על היין ס"ד דידחה נר חנוכה. וכתב ה'''קרבן נתנאל''' שם (מ), דלפי"ז מיושב גם אמאי לא נימא דיוצא בקידוש של תפילה, וא"כ משיטא דנר ביתו עדיף, דהשתא י"ל כדברי הרא"ש, דעיקר הקידוש הוא על היין ולא בתפילה.<BR/>
ומזה הוכיח ה'''מגן אברהם''' (ד) דאף שצריך לשאול על הפתחים לצורך נר שבת, מ"מ אם אין לו אפילו פת לאכול, זה קודם. דאל"כ אמאי פשיטא ליה לרבא דנר עדיף על יין לקידוש, נימא דחידוש הוא בגוונא דאין לו פת, שאעפ"כ מחוייב לקנות נר ולא פת לאכול. אלא ע"כ דעכ"פ פת קודם לנר.
ומכח דברי הרא"ש הללו הוכיח ה'''מגן אברהם''' (ד) דאף שצריך לשאול על הפתחים לצורך נר שבת, מ"מ אם אין לו אפילו פת לאכול, אין לו לוותר על קניית פת עבור נר. דאל"כ אמאי פשיטא ליה לרבא דנר עדיף על יין לקידוש, נימא דחידוש הוא בגוונא דאין לו פת, שאעפ"כ מחוייב לקנות נר ולא פת לאכול. אלא ע"כ דעכ"פ פת קודם לנר.


==כמה נרות מדליקים==
==כמה נרות מדליקים==

תפריט ניווט