הבדלים בין גרסאות בדף "קריאה בשטרי הדיוטות בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 19: שורה 19:
<BR/>ובספר '''אהל מועד''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7602&st=&pgnum=365&hilite= (שער השבת ו ו)] כתוב שרש"י אוסר אגרות שלום, אך מיד בסמוך כותב ששטרי הדיוטות האסורים לרש"י הם דווקא של מקח וממכר או אגרות שלום השלוחות למצוא בהם חפץ. ונראה בדבריו ששני סוגי אגרות יש, סתם אגרות שלום אסורות, אך לא משום קריאה בשטרי הדיוטות אלא מאיסור קריאה בספרים שאין בהם תועלת. ויש אגרות שיש להם תכלית, למצוא דברי חפץ, וזהו אסור כשטרי מקח וממכר משום שטרי הדיוטות.
<BR/>ובספר '''אהל מועד''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7602&st=&pgnum=365&hilite= (שער השבת ו ו)] כתוב שרש"י אוסר אגרות שלום, אך מיד בסמוך כותב ששטרי הדיוטות האסורים לרש"י הם דווקא של מקח וממכר או אגרות שלום השלוחות למצוא בהם חפץ. ונראה בדבריו ששני סוגי אגרות יש, סתם אגרות שלום אסורות, אך לא משום קריאה בשטרי הדיוטות אלא מאיסור קריאה בספרים שאין בהם תועלת. ויש אגרות שיש להם תכלית, למצוא דברי חפץ, וזהו אסור כשטרי מקח וממכר משום שטרי הדיוטות.


גם דעת ה'''רא"ש''' (כג א) היא שאסור לקרוא אף האגרות של רשות, ולמד כן מה[[איסור לקרוא כתב שתחת הצורה והדיוקנאות]]. וכן היא גם דעת '''ר' יונה''', שהביא לזה ראיה ממה שלמדה הגמרא לאסור קריאה בכתבי הקודש מכ"ש מקריאה בשטרי הדיוטות, שודאי הכוונה באגרות של רשות, שהם מיחלפי בכתבי הקודש. וכן סוברים ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף מג ב ד"ה והלכתא) ו'''שבלי הלקט''' (קכב) וה'''אגור''' (הוצאת שבת תקו).
גם דעת ה'''רא"ש''' (כג א) היא שאסור לקרוא אף האגרות של רשות, ולמד כן מה[[#כתובות שתחת הצורות והדיוקנאות|איסור לקרוא כתב שתחת הצורה והדיוקנאות]]. וכן היא גם דעת '''ר' יונה''', שהביא לזה ראיה ממה שלמדה הגמרא לאסור קריאה בכתבי הקודש מכ"ש מקריאה בשטרי הדיוטות, שודאי הכוונה באגרות של רשות, שהם מיחלפי בכתבי הקודש. וכן סוברים ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף מג ב ד"ה והלכתא) ו'''שבלי הלקט''' (קכב) וה'''אגור''' (הוצאת שבת תקו).
<BR/>ה'''רשב"א''' (קמט א סוד"ה לא) גם הוא הסכים לאסור, אלא שכתב ששטרי הדיוטות הם של מקח וממכר, ואגרות שלום אסורים '''משום''' קריאה בשטרי הדיוטות. כשיטה זו כתב גם ה'''אור זרוע''' (ב ב) ששטרי הדיוטות אסורים משום 'ממצוא חפצך' והם של מקח וממכר, ושאר אגרות אסורות אטו הני.
<BR/>ה'''רשב"א''' (קמט א סוד"ה לא) גם הוא הסכים לאסור, אלא שכתב ששטרי הדיוטות הם של מקח וממכר, ואגרות שלום אסורים '''משום''' קריאה בשטרי הדיוטות. כשיטה זו כתב גם ה'''אור זרוע''' (ב ב) ששטרי הדיוטות אסורים משום 'ממצוא חפצך' והם של מקח וממכר, ושאר אגרות אסורות אטו הני.


תפריט ניווט