הבדלים בין גרסאות בדף "נעילת דלת בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 810 בתים ,  15:33, 15 במאי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 67: שורה 67:
===היחס בין דלת אלמנה למחצלת של קנים===
===היחס בין דלת אלמנה למחצלת של קנים===
הפוסקים דנו ביחס בין דברי הברייתא לגבי דלת אלמנה, לבין הסוגיה לעיל בענין מחצלת של קנים ודלת של מוקצה, האם מדובר באותו מקרה, ומה מתחדש בעצם בדין זה של דלת אלמנה.  
הפוסקים דנו ביחס בין דברי הברייתא לגבי דלת אלמנה, לבין הסוגיה לעיל בענין מחצלת של קנים ודלת של מוקצה, האם מדובר באותו מקרה, ומה מתחדש בעצם בדין זה של דלת אלמנה.  
<BR/>וכמה השלכות לענין זה: א. האם מדובר גם כאן בדלת שיש לה היכר ציר. ב. האם מדובר בדלת הנגררת או שאינה נגררת. ג. האם מדובר בדלת שנכנסים ויוצאים בה תדיר או רק לעיתים רחוקות כדלת שבמוקצה.
<BR/>בכמה נקודות דנו בענין זה: א. האם מדובר גם כאן בדלת שיש לה היכר ציר. ב. האם מדובר בדלת הנגררת או שאינה נגררת. ג. האם מדובר בדלת שנכנסים ויוצאים בה תדיר או רק לעיתים רחוקות כדלת שבמוקצה.


====יש לה או אין לה ציר====
====יש לה או אין לה ציר====
שורה 76: שורה 76:


בספר '''מרכבת המשנה''' (חעלמא) על הרמב"ם (שבת כו ט), כתב שהרמב"ם חולק על התוספות וסובר שאף באין לה ציר נועלים בה, שאם יש לה ציר הרי תורת כלי עליה ונועלים בה אפילו היא אלמנה. אלא הכא מיירי באין לה ציר, ובדלת שאינה נגררת (וכגירסת הרי"ף), וזהו הטעם שבעינן איסקופה מלמטה, שהיא לה לבסיס באופן שתפתח ותנעל כדרכה. אבל דלת העשויה משתי לוחות, נועלים בה אפילו אין לה ולא היה לה ציר מעולם.
בספר '''מרכבת המשנה''' (חעלמא) על הרמב"ם (שבת כו ט), כתב שהרמב"ם חולק על התוספות וסובר שאף באין לה ציר נועלים בה, שאם יש לה ציר הרי תורת כלי עליה ונועלים בה אפילו היא אלמנה. אלא הכא מיירי באין לה ציר, ובדלת שאינה נגררת (וכגירסת הרי"ף), וזהו הטעם שבעינן איסקופה מלמטה, שהיא לה לבסיס באופן שתפתח ותנעל כדרכה. אבל דלת העשויה משתי לוחות, נועלים בה אפילו אין לה ולא היה לה ציר מעולם.
====נגררת או אינה נגררת====
לפי הגירסה שלפנינו בגמרא מדובר בסוגיה בדלת אלמנה הנגררת. וכן היא גירסת ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) ורוב הראשונים. ולפי זה יש להשוותה לדלת שבמוקצה ומחצלת של קנים, שגם שם איירי בנגרר, וטפי מיחזי כבונה.
<BR/>אמנם כבר הובא לעיל גירסת '''הרי"ף''' (לג ב), ושכן הסכים גם ה'''מאירי''' לגירסה זו, שמדובר בדלת אלמנה שאינה נגררת, וזה פחות מיחזי כבונה.
כבר הובא לעיל גירסת ה'''רי"ף''' (לג ב) שגורס בגמרא דלת אלמנה שאינה נגררת, ודלא כמו שבגמרא לפנינו.


===שלחן ערוך ואחרונים===
===שלחן ערוך ואחרונים===

תפריט ניווט