הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת מעין שבע"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 11 בתים ,  18:12, 3 באפריל 2017
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 17: שורה 17:


==אמירתה ביחיד==
==אמירתה ביחיד==
כתב '''ראבי"ה''' (קצו) שאין היחיד אומר ברכת מעין שבע, וכן שמע בשם ר"י הלבן, לפי שלא נתקנה אלא משום סכנה למתפללים בציבור בבית הכנסת, וכן משמע בגמרא 'שליח ציבור היורד לפני התיבה'. וכ"כ ב'''שבלי הלקט''' (סו). וכתב עוד הראבי"ה שראה בתשובות '''ר' חננאל''' שצריך היחיד לאומרו, אבל כנראה טעות יש שם וכוונתו לאמירת 'ויכולו'.<BR/>
כתב '''ראבי"ה''' (קצו) שאין היחיד אומר ברכת מעין שבע, וכן שמע בשם '''ר"י הלבן''', לפי שלא נתקנה אלא משום סכנה למתפללים בציבור בבית הכנסת, וכן משמע בגמרא 'שליח ציבור היורד לפני התיבה', וכ"כ ב'''שבלי הלקט''' (סו). וכתב עוד הראבי"ה שאף שראה בתשובות '''ר' חננאל''' שצריך היחיד לאומרו, אבל כנראה טעות יש שם וכוונתו לאמירת 'ויכולו'.<BR/>
ודברי ראבי"ה אלו הובאו להלכה ב'''טור''' (אורח חיים תסח) וב'''שלחן ערוך''' (ח). <BR/>  
דברי ראבי"ה אלו הובאו להלכה ב'''טור''' (אורח חיים תסח) וב'''שלחן ערוך''' (ח). <BR/>  
אבל כתב ה'''דרכי משה''' (ג) בשם '''אבודרהם''' (מעריב של שבת) שאם ירצה היחיד לאמרה בלא פתיחה וחתימה רשאי, וכן פסק להלכה ב'''רמ"א''' (ח), ושנוהגים לאמרה עם השליח ציבור יחד בלא הפתיחה והחתימה, וכ"כ '''מהרש"ל''' בהגהות הטור. וכתב ה'''מגן אברהם''' (יא) שהציבור יאמר רק עד 'זכר למעשה בראשית', וכן הוא מפורש ב'''כל בו''' (יא) בשם '''רבנו פרץ'''. כך פסק גם ב'''משנה ברורה''' (כא), והוסיף (כב) שאחר שסיימו הקהל לומר עד 'זכר למעשה בראשית' יתחיל שליח הציבור 'מגן אבות' לבדו בקול רם.
אבל כתב ה'''דרכי משה''' (ג) בשם '''אבודרהם''' (מעריב של שבת) שאם ירצה היחיד לאמרה בלא פתיחה וחתימה רשאי, וכן פסק להלכה ב'''רמ"א''' (ח), ושנוהגים לאמרה עם השליח ציבור יחד בלא הפתיחה והחתימה, וכ"כ '''מהרש"ל''' בהגהות הטור. וכתב ה'''מגן אברהם''' (יא) שהציבור יאמר רק עד 'זכר למעשה בראשית', וכן הוא מפורש ב'''כל בו''' (יא) בשם '''רבנו פרץ'''. כך פסק גם ב'''משנה ברורה''' (כא), והוסיף (כב) שאחר שסיימו הקהל לומר עד 'זכר למעשה בראשית' יתחיל שליח הציבור 'מגן אבות' לבדו בקול רם.


משתמש אלמוני

תפריט ניווט