הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

נוספו 1,170 בתים ,  13:24, 15 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 127: שורה 127:
<BR/>אמנם ה'''טורי זהב''' (ז) כתב שראה הרבה שנוהגים כסברה ראשונה לברך בשם ומלכות, ושכן מסתבר כי כולם כלולים בהולכי דרכים. גם ה'''משנה ברורה''' (לב) העתיק כן להלכה בשם אחרונים.
<BR/>אמנם ה'''טורי זהב''' (ז) כתב שראה הרבה שנוהגים כסברה ראשונה לברך בשם ומלכות, ושכן מסתבר כי כולם כלולים בהולכי דרכים. גם ה'''משנה ברורה''' (לב) העתיק כן להלכה בשם אחרונים.


===המכניס עצמו לסכנה===
דנו הפוסקים האם מי שהכניס עצמו לסכנה, כגון שניסה לאבד עצמו לדעת וניצול, אם מברך הגומל.
החיד"א ב'''מחזיק ברכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=79 (ריט ב)] הביא דעת אביו הגאון ר' יצחק זרחיה אזולאי, שאין מברכים הגומל אלא על צרה שבאה לאדם בעל כורחו ושלא מדעתו, אבל כאשר הכניס עצמו לסכנה, אפילו בציווי ה' כגון יצחק בעקידה או כהן גדול בקודש הקודשים, אינו מברך כאשר יוצא ממנה בשלום.
<BR/>וה'''ר"ר אליעזר נחום''' שם חלק עליו בזה. גם בשו"ת '''לב חיים''' (ג נג) כתב שמי שניסה לאבד עצמו לדעת וניצול חייב לברך הגומל, ואדרבה נוסח הברכה 'הגומל לחייבים טובות' מתאים יותר למי שפשע בעצמו ועבר על 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. וכן הסכים להלכה הרב '''יחוה דעת''' (ד יד).
===כשאירעו לו כמה ניסים===
===כשאירעו לו כמה ניסים===
בשו"ת '''פרי הארץ''' מזרחי [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1268&st=&pgnum=12&hilite= (אורח חיים א)]  
בשו"ת '''פרי הארץ''' מזרחי [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1268&st=&pgnum=12&hilite= (אורח חיים א)]