הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

נוספו 515 בתים ,  12:11, 30 בינואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 63: שורה 63:


===בירך בלא עשרה===
===בירך בלא עשרה===
כתב ה'''שיטה מקובצת''' (ד"ה אמר להו) שלכאורה מעובדא דרב יהודה משמע שאם בירך בלא עשרה ואחר כך נזדמן לו עשרה צריך לחזור ולברך, שהרי הגמרא הקשתה על מה שאמר רב יהודה לחכמים שפטרוהו מלהודות, שאלה הגמרא והרי לא היו עשרה, משמע שכיון שלא היו עשרה לא פטרוהו מלהודות וצריך לחזור ולברך.
כתב ה'''רבנו יונה''' (מג א ד"ה אמר להו) שמעובדא דרב יהודה למדנו שאם בירך בלא עשרה ואחר כך נזדמן לו עשרה, צריך לחזור ולברך, שהרי על מה שאמר רב יהודה לחכמים שפטרוהו מלהודות, שאלה הגמרא והרי לא היו עשרה, משמע שכיון שלא היו עשרה ולא פטרוהו מלהודות וצריך לחזור ולברך.
<BR/>אך בשיטה מקובצת דחה דברי האומרים כן, שאפשר לפרש את שאלה הגמרא, היאך כיוון רב יהודה לצאת לכתחילה והרי לא היו שם עשרה, אך אין הכי נמי שאם כיון ולא היו עשרה אינו חוזר ומברך.
<BR/>אך ב'''שיטה מקובצת''' (ד"ה אמר להו) דחה דברי האומרים כן, שאפשר לפרש את שאלת הגמרא, היאך כיוון רב יהודה לצאת לכתחילה והרי לא היו שם עשרה, אך אין הכי נמי שאם כיון ולא היו עשרה אינו חוזר ומברך.
 
גם ב'''טור''' כתב מסברת עצמו שאם בירך בלא עשרה אין צריך לחזור ולברך, ודייק זאת מהלשון 'וצריך', משמע שאינו מעכב. אבל ה'''בית יוסף''' כתב שאין הדיוק נראה, וגם רבנו יונה חולק על זה.
<BR/>אמנם ב'''שלחן ערוך''' (ג) אחר שהביא שיש אומרים שיצא ויש אומרים שלא יצא, הכריע שטוב לחזור ולברך בעשרה בלא שם ומלכות.


==כשאחר מברך==
==כשאחר מברך==