הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול כלכלה כשאבן בתוכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
===גם בפירות המיטנפים יכול להוציאם בידו===
===גם בפירות המיטנפים יכול להוציאם בידו===


==גירסת הרמב"ם והטור==
ה'''רמב"ם''' (שבת כה טז) העתיק להלכה דין זה של טלטול כלכלה ואבן בתוכה, אלא שבתחילה כתב את מסקנת הגמרא שאם נעשית האבן דופן לכלכלה מותר לטלטלה, ולאחר מכן כתב שאם הכלכלה מלאה פירות ויש אבן בתוך הפירות, אם אינו יכול לנער את הפירות כגון שעלולים הם להיטנף, מותר לטלטל את הכלכלה על פירותיה והאבן שבה, שבמקום הפסד לא גזרו.
דברי הרמב"ם קשים, וכבר ה'''ראב"ד''' במקום התקשה בדבריו, שהרי הגמרא דחתה תירוץ זה וכתבה שעל כל פנים צריך הוא לנער את הפירות לצד אחד עד שיוכל להוציא את האבן מבלי שיישפכו הפירות לארץ, ואם כן בכהאי גוונא אין היתר לטלטל את הכלכלה עם האבן.
ב'''מגיד משנה''' כתב לתרץ שגירסה אחרת היתה לפני הרמב"ם, שהוא לא גרס את קושיית הגמרא 'ולנערינהו נעורי', אלא תירוץ רב אשי בסוף הגמרא הוא תירוץ נוסף על מה שתירצה קודם שמדובר בפירות מטונפים ואינו יכול לנערם. לכן שני התירוצים אמת, ואת שניהם פסק הרמב"ם להלכה.
גם ה'''טור''' (אורח חיים שט) אחר שהביא דין מסקנת הגמרא באבן שנעשית דופן לכלכלה, הוסיף כדברי הרמב"ם שבפירות רטובים שאי אפשר לנערם, מותר לטלטל הכלכלה עם האבן והפירות שבה. וכתב ה'''בית יוסף''' שגם בדבריו צריך לומר שגרס כמו הרמב"ם.
===שיטת הרמב"ם בפירוש המשניות===
ה'''רמב"ם''' בפירוש המשנה כתב בדין זה של טלטול כלכלה עם האבן שבה, שישנם ג' תנאים על מנת להתיר הטלטול:
*שיהיו בכלכלה פירות.
*שיהיו הפירות מיטנפים.
*שתהיה הכלכלה פחותה והאבן נתונה בנקב לסתמה.
דברי הרמב"ם בזה תמוהים לפי שאינם מתאימים לדברי הגמרא, שהרי למסקנת הגמרא שהאבן נעשית דופן לכלכלה אין מדובר בפירות מיטנפים אלא אפילו ביבשים ואפילו אין בה פירות כלל. ואם רצונו להעמיד כתירוץ הראשון בגמרא דאיירי בפירות המיטנפים וכדבריו בהלכות, אין צורך להעמיד באבן הנתונה בדופן.
באמת המפרשים כתבו על דברי הרמב"ם שחזר בו בהלכות ממה שכתב בפירוש המשנה, כן כתב ה'''בית יוסף''' (שט ד"ה ודע).
==השמטת הרי"ף והרא"ש==
ה'''רי"ף''' וה'''רא"ש''' השמיטו כל סוגיה זו של כלכלה ואבן, ורק העתיקו את המשנה מבלי להוסיף עליה דבר. ונתקשו המפרשים על דבר השמטה זו.
<BR/>ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שט ד"ה כלכלה מלאה) כתב שהם גורסים כגירסתנו שתירוץ אחד יש בגמרא שמדובר באבן שנעשית דופן לכלכלה, ולא ראו צורך להעתיק אוקימתא זו, לפי שסמכו על מה שכתבו בסוגיית ה[[אבן שבקרויה]], שגם שם הדין דומה.
==טלטול הכלכלה לצורך מקומה==


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]

תפריט ניווט