הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול נר בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 754 בתים ,  15:53, 19 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 122: שורה 122:
<BR/>כתב ה'''משנה ברורה''' (טז) שההיתר לטלטל את הנר לאחר שכבה הוא דווקא לצורך גופו ומקומו, ככל כלי שמלאכתו לאיסור.
<BR/>כתב ה'''משנה ברורה''' (טז) שההיתר לטלטל את הנר לאחר שכבה הוא דווקא לצורך גופו ומקומו, ככל כלי שמלאכתו לאיסור.


==טיוטא==
==אם מועיל תנאי מערב שבת להתיר טלטול הנר אחר שכבה==
==אם מועיל תנאי מערב שבת להתיר טלטול הנר אחר שכבה==
{{לוקה בחסר}}
ה'''גמרא''' (מה א) מביאה ששאל ריש לקיש את ר' יוחנן לגבי חטים שזרען בקרקע וטרם השרישו, וכן ביצה שתחת התרנגולת שטרם נרקם בה אפרוח, האם מותר לטלטלן בשבת אליבא דר' שמעון, שיש לומר שאינו מתיר מוקצה אלא במקום שלא דחה הדבר בידיים, אך כאן שדחאם בידיים אסור. ענה לו ר' יוחנן שאין מוקצה לר' שמעון אלא שמן שבנר 'הואיל והוקצה למצוותו הוקצה לאיסורו'. אמנם הגמרא לבסוף מסיקה שאפילו הוקצה רק למצוה, מודה ר' שמעון שאסור בטלטול, כפי שמצאנו שאומר הוא לענין סוכת החג, שאסור ליטול מן העצים שבה כל שבעת ימי החג הואיל והוקצו למצווה. <BR/>
ה'''גמרא''' (מה א) מביאה ששאל ריש לקיש את ר' יוחנן לגבי חטים שזרען בקרקע וטרם השרישו, וכן ביצה שתחת התרנגולת שטרם נרקם בה אפרוח, האם מותר לטלטלן בשבת אליבא דר' שמעון, שיש לומר שאינו מתיר מוקצה אלא במקום שלא דחה הדבר בידיים, אך כאן שדחאם בידיים אסור. ענה לו ר' יוחנן שאין מוקצה לר' שמעון אלא שמן שבנר 'הואיל והוקצה למצוותו הוקצה לאיסורו'. אמנם הגמרא לבסוף מסיקה שאפילו הוקצה רק למצוה, מודה ר' שמעון שאסור בטלטול, כפי שמצאנו שאומר הוא לענין סוכת החג, שאסור ליטול מן העצים שבה כל שבעת ימי החג הואיל והוקצו למצווה. <BR/>
עוד מבואר שם בגמרא שאם התנה לפני החג שיוכל ליטול מן העצים בחג, הכל לפי תנאו ומותר, ובמקום אחר ב'''גמרא''' (ביצה ל ב) מבואר שזה מדובר בסוכה דעלמא, כלומר שלא עשאוה לשם החג אלא עומדת מימים רבים ורעועה היא.
עוד מבואר שם בגמרא שאם התנה לפני החג שיוכל ליטול מן העצים בחג, הכל לפי תנאו ומותר, ובמקום אחר ב'''גמרא''' (ביצה ל ב) מבואר שזה מדובר בסוכה דעלמא, כלומר שלא עשאוה לשם החג אלא עומדת מימים רבים ורעועה היא.
שורה 129: שורה 129:
הקשו ה'''תוספות''' (מד א ד"ה שבנר) למה לא נאמר שכשם שמועיל תנאי להתיר טלטול עצי הסוכה בתוך החג, כן יועיל תנאי לשמן שבנר שיוכל להסתפק ממנו בשבת אחר שכבה, שכשם שאמרינן בסוכה דעלמא שכיון שהיא רעועה דעתו עליה שתפול, כן בנר יש לומר שדעתו עליו שיכבה, וא"כ יועיל לזה תנאי.
הקשו ה'''תוספות''' (מד א ד"ה שבנר) למה לא נאמר שכשם שמועיל תנאי להתיר טלטול עצי הסוכה בתוך החג, כן יועיל תנאי לשמן שבנר שיוכל להסתפק ממנו בשבת אחר שכבה, שכשם שאמרינן בסוכה דעלמא שכיון שהיא רעועה דעתו עליה שתפול, כן בנר יש לומר שדעתו עליו שיכבה, וא"כ יועיל לזה תנאי.
<BR/>מתרצים התוספות שסוכה דעלמא היא עשויה כבר הרבה זמן ובבין השמשות אינו בודל ממנה אלא מצפה מתי תיפול, אך נר עיקר הקצאתו הוא לבין השמשות, והרי בהדלקתו הוא דוחה אותו בידיים לצורך שבת ולכך לא מועיל לזה תנאי.
<BR/>מתרצים התוספות שסוכה דעלמא היא עשויה כבר הרבה זמן ובבין השמשות אינו בודל ממנה אלא מצפה מתי תיפול, אך נר עיקר הקצאתו הוא לבין השמשות, והרי בהדלקתו הוא דוחה אותו בידיים לצורך שבת ולכך לא מועיל לזה תנאי.
==טלטול נר שאינו כלי==
{{לוקה בחסר}}
כתב הרב '''בגדי ישע''' (שבת ג טז) בשם ה'''מהרש"ל''' (ביאור לסמ"ג) שכל הנידון הכא הוא דווקא בטלטול נר שהוא כלי (קרוייז"ל) שאז מותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו ככלי שמלאכתו לאיסור, אבל נר שאינו כלי (קנדי"ל) אסור לטלטלו כלל אפילו אם לא הודלק בשבת, שהרי מה שהתירו לטלטל נר הוא מפני שעל כל פנים כלי הוא ומותר לצורך גופו ומקומו, אבל זה זה שאינו כלי הגם שמלאכתו לאיסור, לא שייך להתירו לצורך גופו ומקומו.


==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==

תפריט ניווט