הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול שברי כלים בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,204 בתים ,  16:31, 15 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 40: שורה 40:
ב'''בית יוסף''' (שח) הביא דברים אלו בשם הארחות חיים, אך לא העתיקם להלכה בשלחן ערוך, וה'''רמ"א''' הביאם להלכה (שח ו). אמנם להלן (יח) כתב מרן את היתר הטלטול פחות פחות מד' אמות בקוץ המונח ברשות הרבים, שבמקום היזקא לא גזרו רבנן שבות, לכן מסתבר שאינו חולק על הרמ"א בזה.
ב'''בית יוסף''' (שח) הביא דברים אלו בשם הארחות חיים, אך לא העתיקם להלכה בשלחן ערוך, וה'''רמ"א''' הביאם להלכה (שח ו). אמנם להלן (יח) כתב מרן את היתר הטלטול פחות פחות מד' אמות בקוץ המונח ברשות הרבים, שבמקום היזקא לא גזרו רבנן שבות, לכן מסתבר שאינו חולק על הרמ"א בזה.
<BR/>וב'''מגן אברהם''' (טז) כתב שדווקא בזכוכית מותר, אבל שברי חרס אסור לפנותם, שאין היזקם מצוי כל כך, וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (ל), אמנם הוסיף שיכול לדחותם ברגלים, לפי ש[[טלטול בגופו]] מותר.
<BR/>וב'''מגן אברהם''' (טז) כתב שדווקא בזכוכית מותר, אבל שברי חרס אסור לפנותם, שאין היזקם מצוי כל כך, וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (ל), אמנם הוסיף שיכול לדחותם ברגלים, לפי ש[[טלטול בגופו]] מותר.
===היחס לדין נולד===
====קושיית הטורי זהב ותירוצו====
הקשה ה'''טורי זהב''' (שח ו) שלפי מה שהעמידה הגמרא את מחלוקת ר' יהודה ורבנן בשנשברו הכלים בשבת, יוצא שהברייתא שהתירה להסיק בכלים ביום טוב ואסרה להסיק בשברי כלים היא אליבא דר' יהודה, שהרי לחכמים כשם שמותר לטלטל שברי כלים בשבת, כן מותר להסיק שברי כלים ביום טוב כדמוכח [[#שברי כלים|בגמרא]]. ואם כן קשה שהרי ביום טוב פסקו הפוסקים שאין מסיקין בשברי כלים, וא"כ גם כאן היה לנו לאסור הטלטול אם לא שעושין הן מעין מלאכתן.
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' (מו) שלדבי נולד בשבת פסקינן כת"ק וביום טוב כר' יהודה.
====דברי המגן אברהם====
ה'''מגן אברהם''' (יד) התייחס לקושיה זו בקצרה, ובדבריו מבואר שבאמת מי שפסק הכא להיתר סובר דנולד מותר אף ביום טוב, אך מי שמחמיר ביום טוב (אורח חיים תצה) בנולד יש לו להחמיר אף כאן ולפסוק כר' יהודה שצריך שיהיו ראויים למלאכתן הראשונה.
<BR/>אבל ה'''אליה רבה''' (טו) דחה דבריו, כי לפי תנא קמא שברי כלים לא הוי נולד, וקיי"ל כוותיה.


==חתיכת חרס==
==חתיכת חרס==

תפריט ניווט