הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול נר בשבת"

נוספו 1,916 בתים ,  12:59, 2 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 117: שורה 117:


==נר שהודלק בשבת==
==נר שהודלק בשבת==
כתב ה'''רשב"א''' בתשובה (ג רסח)  
כתב ה'''רשב"א''' בתשובה (ג רסח) שנר שהודלק בשבת בהיתר כגון לחולה או לחיה, או הדליק נר בשוגג, מותר לטלטלו לאחר שכבה לפי שלא הוקצה בין השמשות, ובגמרא (ביצה כו ב) איבעיא אם יש [[מוקצה לחצי שבת]] או לא ולא איפשטא וכיון שמוקצה הוא מדרבנן, ספק דרבנן לקולא. ובדבריו משמע שאף אם הודלק מערב שבת לחיה או לחולה, כיון שלא הוקצה מטלטול שהרי מותר לטלטלו לצרכם, גם לאחר שכבה הנר מותר לטלטלו.
<BR/>דברים אלו הובאו ב'''בית יוסף''' ופסקם מרן להלכה ב'''שלחן ערוך''' (ה). אמנם בלשונו נראה שאיירי בנר שהודלק בשבת עצמה, אבל כבר ציין ה'''משנה ברורה''' (טו) שגם אם הודלק בערב שבת לא הוקצה לכל השבת, שהרי מותר היה בטלטול לחיה ולחולה, וכן כתב ה'''גר"ז''' (ו). אמנם הרב '''ערוך השלחן''' (יג) כתב שנר שהודלק קודם בין השמשות לחיה או לחולה אסור לטלטלו אחר שכבה, דעל כל פנים איתקצאי לכולי יומא.
<BR/>כתב ה'''מגן אברהם''' (יא) שמה שכתבו הרשב"א ומרן שהדליק בשוגג בשבת הוא לאו דווקא, אלא אפילו הדליק במזיד מותר, אלא דלא איירי ברשיעי, וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (יח), וכן הוא ב'''ערוך השלחן''' (יג). אמנם בספר '''עולת שבת''' (ה) אוסר במזיד, והעתיקו הרב '''אליה רבה''' (יא).
<BR/>כתב ה'''משנה ברורה''' (טז) שההיתר לטלטל את הנר לאחר שכבה הוא דווקא לצורך גופו ומקומו, ככל כלי שמלאכתו לאיסור.
 
==טיוטא==
==טיוטא==
==אם מועיל תנאי מערב שבת להתיר טלטול הנר אחר שכבה==
==אם מועיל תנאי מערב שבת להתיר טלטול הנר אחר שכבה==