הבדלים בין גרסאות בדף "גזירת הטמנה"

נוספו 253 בתים ,  12:08, 26 בנובמבר 2015
שורה 18: שורה 18:
כן היא הגירסה לפנינו, וכן גרס '''רש"י''' ורוב הראשונים כנ"ל.
כן היא הגירסה לפנינו, וכן גרס '''רש"י''' ורוב הראשונים כנ"ל.


אבל ב'''ירושלמי''' (שבת ד א) כתוב הטעם שלא להטמין מבעוד יום בדבר המוסיף הבל, לפי "שהדברים הללו רותחין ומרתיחין והוא נוטלן והן תשים לתוך ידו ומחזירן והן מוסיפין רתיחה, לפיכך אסרו לטמון בהן".
אבל ב'''ירושלמי''' (שבת ד א) כתוב הטעם שלא להטמין מבעוד יום בדבר המוסיף הבל, לפי "שהדברים הללו רותחין ומרתיחין והוא נוטלן והן תשים לתוך ידו ומחזירן והן מוסיפין רתיחה, לפיכך אסרו לטמון בהן".<br/>
ו'''ר"ח והרי"ף והרמב"ם''' גורסים גם בבבלי כעין הירושלמי, דהטעם הוא שמא ירתיח.<br/>
ו'''ר"ח והרי"ף והרמב"ם''' גורסים גם בבבלי כעין הירושלמי, דהטעם הוא שמא ירתיח.


ופירש '''הראב"ד''' (שבת ד ב) בדעת הרי"ף דכיון שהטמין בדבר המוסיף הבל, הרי שהוא רוצה ברתיחתה, וחיישינן שמא יבוא להרתיחה משחשיכה אם ימצא שפסקה מלרתוח. אמנם בדבר שאינו מוסיף הבל לא חיישינן לזה ומותר אפילו בביה"ש, דסתם קדרות ביהרתוחות הן ולא חיישינן שיבוא להרתיחן משחשיכה. והרמב"ם פירש בד' הרי"ף דשמא ירתיח קאי על הקדרה, ר"ל שמא תרתח הקדרה ויצטרך לגלותה עד שתנוח הרתיחה, ויחזור ויכסה בשבת ונמצא טומן בדבר המוסיף הבל וזה אסור [ואף שלהחזיר שרי אפי' בשבת, זהו דווקא בדבר שאינו מוסיף הבל. רמב"ן]. וכן משמע בירושלמי (שבת ד א) כפירוש הרמב"ם. וכן משמע ברי"ף עצמו בתשובה (רצ א) שהסביר את המושג 'שמא ירתיח' דקאי על הקדרה עצמה ולא על האדם [ומחמת זה דחה גיר' רש"י]. וע' ברמב"ן במלחמות שחיזק פירוש זה. ולפירוש הרמב"םבביה"ש מותר להטמין אף בדבר המוסיף הבל, מפני שסתם קדרות ביה"ש רתוחות הן, כלומר כבר רתחו ונחו מבעבוען ושוב אינן רותחות.והרמב"ן בחידושים כתב גם לפירוש הרי"ף [במילה ירתיח], שקושיית הגמ' חוזרת על דבר שאינו מוסיף הבל, ומקשה שנגזור גם בזה בביה"ש שמא תרתח הקדרה ויגלה ויטמין בשבת [לא הבנתי, למה זה הטמנה לכתחילה ולא החזרה המותרת בדבר שאינו מוסיף הבל], וממילא אין היתר להטמין בביה"ש בדבר המוסיף הבל, דתמוה הוא בעיניו שמבעו"י יהיה אסור ובביה"ש מותר.
ולגירסה זו אינה מובנת קושיית אביי, 'אי הכי בין השמשות נמי נגזור', דמה ענין זה לכאן, והרי מדובר בדבר המוסיף הבל, ובאמת אסור בין השמשות דלא גרע מבעוד יום. ומה שכתוב בסוף פרק במה מדליקין דבבין השמשות מותר לטמון את החמין, זה איירי בשאינו מוסיף הבל.<br/>
 
ופירש '''הראב"ד''' בהשגות על הרמב"ם (שבת ד ב) דטעם הגזירה לפי הרי"ף הוא, דכיון שהטמין בדבר המוסיף הבל, הרי שהוא רוצה ברתיחתה, וחיישינן שמא יבוא להרתיחה משחשיכה אם ימצא שפסקה מלרתוח, ובדבר שאינו מוסיף הבל לא חיישינן לזה. וקושיית אביי חוזרת על דבר שאינו מוסיף הבל, דבמטמין ביהמגלה דעתו שרוצה אותה רתוחה, שהרי המתין מלטמנה עד עכשיו, וא"כ נגזור שמא ימצאנה בלילה צוננת ויבוא להרתיחה, וע"ז מתרץ דסתם קדרות רותחות הן בביה, ולא חיישינן שיבוא להרתיחן משחשיכה.  
וב'''ירושלמי''' (שבת ד א) כתוב הטעם שלא להטמין מבעוד יום בדבר המוסיף הבל, לפי "שהדברים הללו רותחין ומרתיחין והוא נוטלן והן תשים לתוך ידו ומחזירן והן מוסיפין רתיחה, לפיכך אסרו לטמון בהן".
<br/>אבל '''הרמב''' (שבת ד ב) פירש בד' הרי"ף דשמא ירתיח קאי על הקדרה, ר"ל שמא תרתח הקדרה ויצטרך לגלותה עד שתנוח הרתיחה, ויחזור ויכסה בשבת ונמצא טומן בדבר המוסיף הבל וזה אסור [ואף שלהחזיר שרי אפי' בשבת, זהו דווקא בדבר שאינו מוסיף הבל. רמב"ן]. וכן משמע בירושלמי (שבת ד א) כפירוש הרמב"ם. וכן משמע ברי"ף עצמו בתשובה (רצ א) שהסביר את המושג 'שמא ירתיח' דקאי על הקדרה עצמה ולא על האדם [ומחמת זה דחה גיר' רש"י]. וע' ברמב"ן במלחמות שחיזק פירוש זה. ולפירוש הרמב"ם קושיית אביי היא על דבר המוסיף הבל, ולכן בביה"ש מותר להטמין אף בדבר המוסיף הבל, מפני שסתם קדרות ביה"ש רתוחות הן, כלומר כבר רתחו ונחו מבעבוען ושוב אינן רותחות. והרמב"ן בחידושים דחה פירוש זה, כיון שלא ייתכן שמבעוד יום יהיה אסור להטמין בדבר המוסיף הבל, ובבין השמשות יהיה מותר. וכן דחו פירוש הרמב"ם מטעם זה גם הרשב"א והר"ן.