הבדלים בין גרסאות בדף "דברים האסורים בשבת וביום טוב משום שדומה לבנין"

אין תקציר עריכה
(דף חדש: {{מקורות||ביצה לב ב-לג א||יום טוב ד יד|אורח חיים שטו ג,ו,ז}} דברים שאסרו חכמים גזירה משום בנין, והאופנים המ...)
 
שורה 21: שורה 21:
רש"י כתב (לג א ד"ה והלכתא) שאין הלכה כרב יהודה בכל הני, לפי שהוא לשיטו אזיל שסובר כר' יהודה ש[[דבר שאינו מתכוון אסור]], אבל לפי מה שקיי"ל הלכה כר' שמעון ש[[דבר שאינו מתכוון מותר]].
רש"י כתב (לג א ד"ה והלכתא) שאין הלכה כרב יהודה בכל הני, לפי שהוא לשיטו אזיל שסובר כר' יהודה ש[[דבר שאינו מתכוון אסור]], אבל לפי מה שקיי"ל הלכה כר' שמעון ש[[דבר שאינו מתכוון מותר]].
<BR/>אבל '''תוספות''' (לב ב ד"ה מלמטה) חלק עליו וכתב שדוחק הוא לומר שכל הלכות אלו אינם לדינא, אלא ודאי בזה גם ר' שמעון מודה, לפי שהגדרת [[אינו מתכוון]] הוא דווקא כעשוה מעשה שלא נתכוון כלל לעשותו, אבל אם מתכוון לעשות הדבר שהוא עושה, אף שאין האיסור לפי מטרתו שלו אסור. כדברים האלו כתב גם ה'''רא"ש''' (ד יא), שדבר זה אסרו חכמים גזירה אטו בנין, ולכן כיון שמתכוון לעשות דבר זה שהוא דומה לבנין אסור. גם ה'''רי"ף''' (יח א) וה'''רמב"ם''' (יום טוב ד יד-טו) פסקו דברי רב יהודה להלכה.
<BR/>אבל '''תוספות''' (לב ב ד"ה מלמטה) חלק עליו וכתב שדוחק הוא לומר שכל הלכות אלו אינם לדינא, אלא ודאי בזה גם ר' שמעון מודה, לפי שהגדרת [[אינו מתכוון]] הוא דווקא כעשוה מעשה שלא נתכוון כלל לעשותו, אבל אם מתכוון לעשות הדבר שהוא עושה, אף שאין האיסור לפי מטרתו שלו אסור. כדברים האלו כתב גם ה'''רא"ש''' (ד יא), שדבר זה אסרו חכמים גזירה אטו בנין, ולכן כיון שמתכוון לעשות דבר זה שהוא דומה לבנין אסור. גם ה'''רי"ף''' (יח א) וה'''רמב"ם''' (יום טוב ד יד-טו) פסקו דברי רב יהודה להלכה.
[[קטגוריה:מלאכות המותרות ביום טוב]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:איסורי דרבנן בשבת]]
[[קטגוריה:ביצה לב:]]
[[קטגוריה:ביצה לג.]]
[[קטגוריה:יום טוב פרק ד]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן שטו]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן תקב]]