הבדלים בין גרסאות בדף "כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
שורה 8: שורה 8:
ואילו דעת רבי זירא בשם רב שפתילות ושמנים הפסולים לנר שבת, כשרים להדליק בהם נרות חנוכה, בין בימי החול ובין בשבת.  
ואילו דעת רבי זירא בשם רב שפתילות ושמנים הפסולים לנר שבת, כשרים להדליק בהם נרות חנוכה, בין בימי החול ובין בשבת.  


 
רבא מבאר שטעמו של רב הונא מתחלק לשני דינים שונים, טעם ליום חול וטעם לשבת. הסיבה שביום חול אסור להדליק בפתילות ושמנים שאינם משובחים היא מפני שכבתה זקוק לה, כלומר שאם הנר יכבה תוך הזמן, צריך הוא לחזור ולהדליקו. ואילו הטעם לכך שגם בשבת אסור להדליק בפתילות ושמנים גרועים היא מפני שמותר להשתמש לאורה, כלומר, ולכן בשבת יש חשש שמא יטה. לכן סובר רב הונא שצריך להדליק בשמן ופתילה טובים שאינם מסכסכים את האור ואין בהם חשש שמא יטה.
דברי רב הונא שאומר שהשמנים והפתילות הפסולים לנר שבת, פסולים כמו כן לנר חנוכה בין ביום חול ובין בשבת חנוכה.
<BR/>רבא מבאר שטעמו של רב הונא מתחלק לשני דינים שונים, טעם ליום חול וטעם לשבת. הסיבה שביום חול אסור להדליק בפתילות ושמנים שאינם משובחים היא מפני שכבתה זקוק לה, כלומר שאם הנר יכבה תוך הזמן, צריך הוא לחזור ולהדליקו. ואילו הטעם לכך שגם בשבת אסור להדליק בפתילות ושמנים גרועים היא מפני שמותר להשתמש לאורה, כלומר, ולכן בשבת יש חשש שמא יטה. לכן סובר רב הונא שצריך להדליק בשמן ופתילה טובים שאינם מסכסכים את האור ואין בהם חשש שמא יטה.
<BR/>רב חסדא לעומת זאת חולק ואומר שמותר להדליק נר חנוכה בשמנים ופתילות הפסולים לנר שבת, אולם זהו דווקא ביום חול, אך נר חנוכה שמדליק בערב שבת אסור. ומסבירה הגמרא שסובר הוא שאם כבתה אין זקוק לה ולכן אין צורך להדליק מראש באופן שלא יכבה הנר באמצע. אמנם לענין הנאה מן הנרות מודה הוא לרב הונא שמותר להשתמש לאורה, ולכן בנר חנוכה שמדליק בערב שבת אין להדליק בשמנים ופתילות גרועים, שמא יטה את הנר.
<BR/>רב חסדא לעומת זאת חולק ואומר שמותר להדליק נר חנוכה בשמנים ופתילות הפסולים לנר שבת, אולם זהו דווקא ביום חול, אך נר חנוכה שמדליק בערב שבת אסור. ומסבירה הגמרא שסובר הוא שאם כבתה אין זקוק לה ולכן אין צורך להדליק מראש באופן שלא יכבה הנר באמצע. אמנם לענין הנאה מן הנרות מודה הוא לרב הונא שמותר להשתמש לאורה, ולכן בנר חנוכה שמדליק בערב שבת אין להדליק בשמנים ופתילות גרועים, שמא יטה את הנר.
<BR/>את הדעה השלישית, דעת רב, מסביר ר' ירמיה באופן דומה, שפתילות ושמנים הפסולים לנר שבת כשרים הם לנר חנוכה בין ביום חול ובין בשבת, לפי שכבתה אין זקוק לה, כלומר אינו צריך לחזור ולהדליקה, ולכן יכול מלכתחילה להדליק בנר גרוע. וכן אסור להשתמש לאורה בשבת, ולכן אין חשש שמא יבוא להטות בשבת.  
<BR/>את הדעה השלישית, דעת רב, מסביר ר' ירמיה באופן דומה, שפתילות ושמנים הפסולים לנר שבת כשרים הם לנר חנוכה בין ביום חול ובין בשבת, לפי שכבתה אין זקוק לה, כלומר אינו צריך לחזור ולהדליקה, ולכן יכול מלכתחילה להדליק בנר גרוע. וכן אסור להשתמש לאורה בשבת, ולכן אין חשש שמא יבוא להטות בשבת.  

תפריט ניווט