הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 339 בתים ,  10:28, 9 בנובמבר 2021
שורה 131: שורה 131:


===צליית כחל עם בשר אחר===
===צליית כחל עם בשר אחר===
ב'''גמ'''' חולין {{ויקיטקסט|חולין קיא א|קיא.}} איתא: {{ציטוטון|בין כבדא בין כחלא, תותי בישרא שרי, עילויא בישרא דיעבד אין לכתחילה לא}}. כלומר: מותר לצלות כחל או כבד יחד עם בשר אחר, ואפילו שהם נוגעים זה בזה, דווקא כשהכחל או הכבד נמצאים למטה. אבל אם הם למעלה זה מותר רק בדיעבד.  
ב'''גמ'''' חולין {{ויקיטקסט|חולין קיא א|קיא.}} איתא: {{ציטוטון|בין כבדא בין כחלא, תותי בישרא שרי, עילויא בישרא דיעבד אין לכתחילה לא}}. כלומר: מותר לצלות כחל או כבד יחד עם בשר אחר, ואפילו שהם נוגעים זה בזה, דווקא כשהכחל או הכבד נמצאים למטה. אבל faהם למעלה מותר רק בדיעבד.  


הסיבה שאסור לכתחילה, כי בשעת הצליה נוטף מהכחל חלב, ומהכבד נוטף דם, וחוששים שזה יבלע בבשר האחר שנצלה איתם. ונחלקו ראשונים, באיזה כחל מדובר כאן: דעת ה'''תוס'''' ו'''הרא"ש''' שמדובר בכחל שקרע וטח אותו כדינו, ובכל זאת אסור לכתחילה לצלות בשר מתחתיו כי יש קצת חלב ניכר שנוטף בשעת הצליה. ולשיטתם, כחל שלא נקרע כדינו, יאסור גם בדיעבד את הבשר שנצלה מתחתיו. אך דעת ה'''רשב"א''', שמדובר גם בכחל שלא נקרע, ובכל זאת בדיעבד שרי הבשר שנצלה תחתיו, כי האש של הצליה שורפת את רוב החלב הנוטף והוא לא מספיק להיבלע בבשר שתחת הכחל.  
הסיבה שאסור לכתחילה, כי בשעת הצליה נוטף מהכחל חלב, ומהכבד נוטף דם, וחוששים שזה יבלע בבשר האחר שנצלה איתם. ונחלקו ראשונים, באיזה כחל מדובר כאן: דעת ה'''תוס'''' ו'''הרא"ש''' שמדובר בכחל שקרע וטח אותו כדינו, ובכל זאת אסור לכתחילה לצלות בשר מתחתיו כי יש קצת חלב ניכר שנוטף בשעת הצליה. ולשיטתם, כחל שלא נקרע כדינו, יאסור גם בדיעבד את הבשר שנצלה מתחתיו. אך דעת ה'''רשב"א''', שמדובר גם בכחל שלא נקרע, ובכל זאת בדיעבד שרי הבשר שנצלה תחתיו, כי האש של הצליה שורפת את רוב החלב הנוטף והוא לא מספיק להיבלע בבשר שתחת הכחל.  
שורה 137: שורה 137:
'''רש"י''' כתב שכיון שאסור לכתחילה לצלות כחל מעל בשר אחר, אסור לצלות בשר וכחל בשיפוד אחד גם אם השיפוד שוכב, כי חוששים שבשלב מסוים יטה את השפוד שהכחל יהיה מעל הבשר.
'''רש"י''' כתב שכיון שאסור לכתחילה לצלות כחל מעל בשר אחר, אסור לצלות בשר וכחל בשיפוד אחד גם אם השיפוד שוכב, כי חוששים שבשלב מסוים יטה את השפוד שהכחל יהיה מעל הבשר.


להלכה: '''המחבר''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} כתב ש"צליית כחל עם בשר דינו כצליית כבד עם בשר", ('''ש"ך''': עילויא בישרא או בשיפוד שלנו אסור לכתחילה, ותחתיו שרי). ה'''גר"א''' מדייק מלשונו שכך הדין גם אם הכחל אינו קרוע, וכשיטת הרשב"א. אולם '''הרמ"א''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ב|סעיף ב}} פסק כשיטת התוס' והרא"ש.
להלכה: '''המחבר''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} כתב ש"צליית כחל עם בשר דינו כצליית כבד עם בשר", ('''ש"ך''': עילויא בישרא או בשיפוד שלנו אסור לכתחילה, ותחתיו שרי). ה'''גר"א''' מדייק מלשונו שכך הדין גם אם הכחל אינו קרוע, וכשיטת הרשב"א. אולם '''הרמ"א''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ב|סעיף ב}} פסק כשיטת התוס' והרא"ש, שגם אם קרע וטח כדינו אסור לצלות בשר תחת הכחל, וכן אסור לצלות כחל ובשר בשיפוד שוכב, ורק בדיעבד מותר כשקרע וטח אם הכחל מעל הבשר, ואם לא קרע וטח כדין רק העליון מותר (ולא חוששים שהתהפכו באמצע הצליה).


===חיתוך הכחל בסכין===
===חיתוך הכחל בסכין===
391

עריכות

תפריט ניווט