הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין פרק האישה נקנית"

נוספו 3,414 בתים ,  23:05, 27 באוקטובר 2021
אין תקציר עריכה
שורה 148: שורה 148:
ב. משום שהצורך במניין הוא למעט מאחר ובעבד אין שום קניין שממעטת בו, לכן לא מנינו מניין.
ב. משום שהצורך במניין הוא למעט מאחר ובעבד אין שום קניין שממעטת בו, לכן לא מנינו מניין.
=== '''מפרשים על הסוגיה:''' ===
=== '''מפרשים על הסוגיה:''' ===
'''האם שטר קידושין צריך להיכתב לשמה?'''
בגמרא קידושין ט. הסתפק בכך ריש לקיש צדדי ההסתפקות: א. מאחר שמקישים הביה ליציאה שנאמר:"כי־יקח איש אשה ובא אליה ושנאה" וכמו שביציאה הגט צריך להיות לשמה ה"ה (הוא הדין) ההביה הקידושין צריכים להיות לשמה. ב. או שמקישים את ההביות זב לזה, כלומר, כמו שבקידושי כסף לא צריך שכסף הקידושין יהיה טבוע לשמה, כן בקידושי שטר לא צריך שהשטר ייכתב לשמה.
'''מסקנת הסוגיה''' מקישים הביה ליציאה ושטר קידושין צריך להיכתב לשמה.
'''האם צריך להקנות לאישה את שטר הקידושין?'''
'''הקדמה''': אי אפשר להקנות דבר שנכתב באיסורי הונאה אלא אם כן אין צורך בהקניה ואז מותר לכתוב באיסורי הנאה.
'''הר"ן''': מכוח זה שהוקש הביה ליציאה גט שכתבו על איסורי הנאה כשר, וה"ה שטר הקידושין. מה שאין כן בשטרות מקח שנכתבו על איסורי הנאה פסולים לפי שיש להם קניין.
'''קצות החושן''': הביאור בדברי הר"ן שבגט אין צורך להקנות אותו לאישה שהרי אפשר לגרש בע"כ של האישה, ובהכרח שבגט די בנתינה בידה, ולכן גט שנכתב על איסורי הנאה כשר ומכח ההיקש ה"ה בשטר קידושין שלא צריך שהבעל יקנה לאישה את השטר אלא די שיתן לידה, ולכן גם שם כשר אם נכתב על איסורי הונאה. אך בשטרי מקח שצריך שהמוכר יקנה את השטר ללוקח, צריך שהשטר יהיה מותר בהנאה,ואם נכתב על איסורי הנאה שאין בו זכייה - פסול.
'''הרשב"א''': כתב ששטר קידושין שנכתב על איסורי הונאה - פסול.
'''הסבר הגר"א ברשב"א''': בגמרא ירושלמי נחלקו התנאים אם גט שכתב על איסורי הנאה כשר, למנ"ד המכשיר בגט גם שטר הקידושין שנכתב על איסורי ההנאה כשר ולמנ"ד הפוסל בגט גם בשטר קידושין יהיה פסול. אומרת שם הגמרא אמר ר' יעקב שמחלוקת התנאים היא כך שהמכשיר מכשיר באיסורי הנאה דרבנן והפוסל פוסל באיסורי הנאה דאורייתא ולפי זה כתב הרשב"א שבגט הבבלי מכשיר גם באיסורי הנאה מדאורייתא, מ"מ בשטר קידושין לא מצינו שהבבלי חולק על הירושלמי, ולכן שטר קידושין שכתבו על איסורי הנאה דאורייתא - פסול.
'''אבני המילואים''': הטעם לשיטת הסוברים ששטר קידושין הנכתב באיסורי הנאה פסול, משום שבגט אין צורך בזכייתה של האישה משום שמגרשה בעל כורחה לכן כשר גם על איסורי הנאה. מה שאין כן בקידושין שצריך את דעתה לקידושין צריך שתזכה בשטר, ולכן פסול אם נכתב על איסורי הנאה.
48

עריכות