הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין פרק האישה נקנית"

אין תקציר עריכה
(1.)
שורה 12: שורה 12:
'''
'''
=== הסבר הגמרא ===
=== הסבר הגמרא ===
'''
''''''שנינו במשנה:''' האשה נקנית בשלש דרכים.
 
'''ודנה הגמרא:'''
 
מאי שנא הכא-במה שונה ומיוחדת משנתנו כאן, דתני-ששנה בה התנא "האשה נקנית", ומכנה התנא את האירוסין בלשון "קנין".
 
ומאי שנא התם-שם-בתחילת פרק שני [מא א], דתני-ששנה בה התנא "האיש מקדש בו ובשלוחו", ומכנה את האירוסין בלשון "קידושין", ולא בלשון קנין? תאמר גם כאן האישה מתקדשת בלשון קידושין ולמה כתבנו בלשון קניין? 1
 
1.  כאן הגמרא מקשה מדוע התנא נוקט כאן לשון קנין, ולהלן [בפרק ב] לשון קידושין. ובסמוך הגמרא מקשה מדוע התנא דיבר במשנתנו על האשה ["האשה נקנית"]. ואילו להלן [בפרק ב] התנא דבר על האיש ["האיש מקדש"]. הראשונים הקשו מדוע הגמרא לא מדקדקת תחלה על המילה "האשה". ורק אחר כך ראוי לדקדק על המילה "נקנית". עיין שם.
ומבארת הגמרא: התנא נוקט כאן לשון "קנין" ולא לשון קידושין, משום דקא בעי למיתני, היות והוא רוצה לשנות בהמשך המשנה, שאחת מן הדרכים שהאשה נקנית בהן, היא על ידי נתינת כסף.
  אסורה לכל אדם אחר, זולתו, בשלש דרכים, שיבוארו להלן. ואשת איש קונה את עצמה, להיות מותרת להנשא לאדם אחר, בשתי דרכים, שיבוארו גם הן להלן: האשה נקנית בשלש דרכים:
  אסורה לכל אדם אחר, זולתו, בשלש דרכים, שיבוארו להלן. ואשת איש קונה את עצמה, להיות מותרת להנשא לאדם אחר, בשתי דרכים, שיבוארו גם הן להלן: האשה נקנית בשלש דרכים:


שורה 83: שורה 92:


גמרא:
גמרא:
'''שנינו במשנה:''' האשה נקנית בשלש דרכים.
'''ודנה הגמרא:'''
מאי שנא הכא-במה שונה ומיוחדת משנתנו כאן, דתני-ששנה בה התנא "האשה נקנית", ומכנה התנא את האירוסין בלשון "קנין".
ומאי שנא התם-שם-בתחילת פרק שני [מא א], דתני-ששנה בה התנא "האיש מקדש בו ובשלוחו", ומכנה את האירוסין בלשון "קידושין", ולא בלשון קנין? תאמר גם כאן האישה מתקדשת בלשון קידושין ולמה כתבנו בלשון קניין? 1
1.  כאן הגמרא מקשה מדוע התנא נוקט כאן לשון קנין, ולהלן [בפרק ב] לשון קידושין. ובסמוך הגמרא מקשה מדוע התנא דיבר במשנתנו על האשה ["האשה נקנית"]. ואילו להלן [בפרק ב] התנא דבר על האיש ["האיש מקדש"]. הראשונים הקשו מדוע הגמרא לא מדקדקת תחלה על המילה "האשה". ורק אחר כך ראוי לדקדק על המילה "נקנית". עיין שם.
ומבארת הגמרא: התנא נוקט כאן לשון "קנין" ולא לשון קידושין, משום דקא בעי למיתני, היות והוא רוצה לשנות בהמשך המשנה, שאחת מן הדרכים שהאשה נקנית בהן, היא על ידי נתינת כסף.


ומצאנו שהתורה קוראת לנתינת כסף - "קנין".
ומצאנו שהתורה קוראת לנתינת כסף - "קנין".
48

עריכות