48
עריכות
Galanti ziv (שיחה | תרומות) (1.) |
Galanti ziv (שיחה | תרומות) |
||
שורה 12: | שורה 12: | ||
''' | ''' | ||
=== הסבר הגמרא === | === הסבר הגמרא === | ||
''' | ''''''שנינו במשנה:''' האשה נקנית בשלש דרכים. | ||
'''ודנה הגמרא:''' | |||
מאי שנא הכא-במה שונה ומיוחדת משנתנו כאן, דתני-ששנה בה התנא "האשה נקנית", ומכנה התנא את האירוסין בלשון "קנין". | |||
ומאי שנא התם-שם-בתחילת פרק שני [מא א], דתני-ששנה בה התנא "האיש מקדש בו ובשלוחו", ומכנה את האירוסין בלשון "קידושין", ולא בלשון קנין? תאמר גם כאן האישה מתקדשת בלשון קידושין ולמה כתבנו בלשון קניין? 1 | |||
1. כאן הגמרא מקשה מדוע התנא נוקט כאן לשון קנין, ולהלן [בפרק ב] לשון קידושין. ובסמוך הגמרא מקשה מדוע התנא דיבר במשנתנו על האשה ["האשה נקנית"]. ואילו להלן [בפרק ב] התנא דבר על האיש ["האיש מקדש"]. הראשונים הקשו מדוע הגמרא לא מדקדקת תחלה על המילה "האשה". ורק אחר כך ראוי לדקדק על המילה "נקנית". עיין שם. | |||
ומבארת הגמרא: התנא נוקט כאן לשון "קנין" ולא לשון קידושין, משום דקא בעי למיתני, היות והוא רוצה לשנות בהמשך המשנה, שאחת מן הדרכים שהאשה נקנית בהן, היא על ידי נתינת כסף. | |||
אסורה לכל אדם אחר, זולתו, בשלש דרכים, שיבוארו להלן. ואשת איש קונה את עצמה, להיות מותרת להנשא לאדם אחר, בשתי דרכים, שיבוארו גם הן להלן: האשה נקנית בשלש דרכים: | אסורה לכל אדם אחר, זולתו, בשלש דרכים, שיבוארו להלן. ואשת איש קונה את עצמה, להיות מותרת להנשא לאדם אחר, בשתי דרכים, שיבוארו גם הן להלן: האשה נקנית בשלש דרכים: | ||
שורה 83: | שורה 92: | ||
גמרא: | גמרא: | ||
ומצאנו שהתורה קוראת לנתינת כסף - "קנין". | ומצאנו שהתורה קוראת לנתינת כסף - "קנין". |
עריכות