הבדלים בין גרסאות בדף "אמירת 'ויכולו' בערב שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,289 בתים ,  17:27, 20 בינואר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
<BR/>אבל ה'''טור''' (אורח חיים רסח) למד מדברי הגמרא לאמרם בתוך התפילה, ומקורו מדברי ה'''תוספות''' (פסחים קו א ד"ה זוכרהו) וה'''רא"ש''' (פסחים י טו), שזהו כפשט הגמרא בשבת שם. וכן העתיק להלכה ב'''שלחן ערוך''' (א).
<BR/>אבל ה'''טור''' (אורח חיים רסח) למד מדברי הגמרא לאמרם בתוך התפילה, ומקורו מדברי ה'''תוספות''' (פסחים קו א ד"ה זוכרהו) וה'''רא"ש''' (פסחים י טו), שזהו כפשט הגמרא בשבת שם. וכן העתיק להלכה ב'''שלחן ערוך''' (א).
<BR/>אבל הוסיפו התוס' והרא"ש שתיקנו לומר גם על הכוס כדי להוציא בניו ובני ביתו.  
<BR/>אבל הוסיפו התוס' והרא"ש שתיקנו לומר גם על הכוס כדי להוציא בניו ובני ביתו.  
<BR/>ועוד כתבו שאומרים אותו גם בציבור אחרי התפילה בקול רם, והטעם לזה משום יום טוב שחל להיות בשבת, שאז אין אומרים 'ויכולו' בתפילה, מפני שמתפללים 'אתה בחרתנו' ותיקנו לומר בכל השבתות כדי לא לחלק בין שבת לשבת.
<BR/>ועוד כתבו שם, וכ"כ '''ספר התרומה''' (רמו) שאומרים אותו גם בציבור אחרי התפילה בקול רם, והטעם לזה משום יום טוב שחל להיות בשבת, שאז אין אומרים 'ויכולו' בתפילה, מפני שמתפללים 'אתה בחרתנו' ותיקנו לומר בכל השבתות כדי לא לחלק בין שבת לשבת. והובא כל זה גם ב'''מרדכי''' (שבת תז, פסחים תריא) וב'''ריטב"א''' (פסחים קו א ד"ה זכרהו).
 
==אמירתו בעמידה==
כתב ה'''מרדכי''' שם ש'ויכולו' שלאחר התפילה אומרים אותו מעומד ובקול רם, משום דהוי עדות שהקב"ה שבת בשבת, ואמירת עדות יש לעמוד כמ"ש 'ועמדו שני האנשים'. וכן כתב ב'''חידושי הריטב"א''' (שבת קיט ב) בשם ר' יחיאל. וכן כתב ה'''מאירי''' מדנפשיה בהקדמתו לחידושי הש"ס (ד"ה ואחר שהתבאר).
 
==אמירתו ביחיד==
ב'''רי"ף''' (שבת מד ב) הביא הגמ' הנ"ל שצריך לומר ויכולו בער"ש, וגורס שם 'אפילו יחיד המתפלל' וכן היא הגירסה שלפנינו, ודלא כגי' הרא"ש והטור שגרסו 'כל המתפלל'. וכתב ב'''חידושי הריטב"א''' (שבת קיט ב) שאפילו יחיד יש לו לומר ויכולו, פירוש בתפילה או לאחריה כמו שנהגו בבית הכנסת.
 
אבל הטור (רסח) וכתב שמטעם דהוי כעדות, צריך שיאמרו אותו יחד.
 
[[קטגוריה:תפילות שבת]]
[[קטגוריה:תפילות שבת]]

תפריט ניווט