הבדלים בין גרסאות בדף "חלקי העץ והפרי השונים לענין ערלה ונטע רבעי"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 28: שורה 28:
לעומת זאת ה'''ר"ש''' וה'''רא"ש''' כאן פירשו 'נובלות' באופן אחר, על פי ה'''גמרא''' (ברכות מ ב) לענין ברכת 'שהכל' על הנובלות.<BR/>  
לעומת זאת ה'''ר"ש''' וה'''רא"ש''' כאן פירשו 'נובלות' באופן אחר, על פי ה'''גמרא''' (ברכות מ ב) לענין ברכת 'שהכל' על הנובלות.<BR/>  
דאיתיא שם שנחלקו ר' זירא ור' אילעא בפירוש 'נובלות' לענין ברכה ראשונה. לדעת אחד מן האמוראים נובלות הן 'בושלי כמרא', ומסביר '''רש"י''' (ד"ה בושלי) שהם תמרים שבישלה אותם החמה יתר על המידה עד שנשרפו. ולדעה אחרת שם נובלות הן 'תמרא דזיקא', פירש '''רש"י''' (ד"ה תמרי) שהרוח משירה אותן.
דאיתיא שם שנחלקו ר' זירא ור' אילעא בפירוש 'נובלות' לענין ברכה ראשונה. לדעת אחד מן האמוראים נובלות הן 'בושלי כמרא', ומסביר '''רש"י''' (ד"ה בושלי) שהם תמרים שבישלה אותם החמה יתר על המידה עד שנשרפו. ולדעה אחרת שם נובלות הן 'תמרא דזיקא', פירש '''רש"י''' (ד"ה תמרי) שהרוח משירה אותן.
<BR/>ייתכן שהר"ש והרא"ש אזלי לשיטתם [[#נטע רבעי|לעיל]] שסוברים הם שפגים ובוסר אין דין נטע רבעי נוהג בהם. ובאמת ה'''טור''' {{היברובוקס טוש"ע|6365|יורה דעה רצד}} כתב להדיא שדין רבעי אינו נוהג בנובלות.
<BR/>ייתכן שהר"ש והרא"ש אזלי לשיטתם [[#נטע רבעי|לעיל]] שסוברים הם שפגים ובוסר אין דין נטע רבעי נוהג בהם. ובאמת ה'''טור''' {{היברובוקס טוש"ע|6365|יורה דעה רצד}} כתב להדיא שדין רבעי אינו נוהג בנובלות. וב'''בית יוסף''' שם כתב שכוונת הטור גם לפגים שגם הם מותרים ברבעי, וזאת על פי הברייתא 'פרי אתה פודה ואין אתה פודה לא בוסר ולא פגין', וכפי שפירשוה הרא"ש והר"ש.<BR/>
<BR/>ה'''בית חדש''' (א ד"ה ונראה) כתב ליישב דעת הטור, שמה שכתוב הנובלות כולן אסורות אף ברבעי, הכוונה לתמרי דזיקא, שכיוון שמברכים עליהן בורא פרי העץ, הרי הם נחשבים לפרי ואסורים משום ערלה. אבל בושלי כמרא, שהם פירות שלעולם לא יתבשלו, הרי שברכתם 'שהכל', ואם כן אינם חשובים פרי כלל, ואין דין רבעי נוהג בהם.
ה'''בית חדש''' {{היברובוקס טוש"ע|6365|יורה דעה רצד א ד"ה ונראה}} כתב ליישב דעת הטור עם המשנה, שמה שכתוב הנובלות כולן אסורות אף ברבעי, הכוונה לתמרי דזיקא, שכיוון שמברכים עליהן בורא פרי העץ, הרי הם נחשבים לפרי ואסורים משום ערלה. אבל בושלי כמרא, שהם פירות שלעולם לא יתבשלו, הרי שברכתם 'שהכל', ואם כן אינם חשובים פרי כלל, ואין דין רבעי נוהג בהם. ולכן כתב הטור את דינו דווקא על בושלי כמרא, כלומר תמרים שאינם מתבשלים, ולא על תמרי דזיקא.<BR/>ועוד כתב הב"ח שם שגם הרמב"ם סובר כן, ומה שסתם וכתב 'הנובלות כולן אסורות' כלשון המשנה, זהו דווקא בתמרי דזיקא, אבל בושלי כמרא מותרים ברבעי, דלאו פרי הן.
 
[[קטגוריה: ערלה]]
[[קטגוריה: ערלה]]
[[קטגוריה: נטע רבעי]]
[[קטגוריה: נטע רבעי]]

תפריט ניווט