10,100
עריכות
| שורה 31: | שורה 31: | ||
<BR/>בסידור '''רב עמרם גאון''' כתוב שקורא עד השעה השלישית, ומשמע עד ולא עד בכלל. וכן הוא ב'''מחזור ויטרי''' וב'''ספר יראים'''. <BR/> | <BR/>בסידור '''רב עמרם גאון''' כתוב שקורא עד השעה השלישית, ומשמע עד ולא עד בכלל. וכן הוא ב'''מחזור ויטרי''' וב'''ספר יראים'''. <BR/> | ||
ה'''ספר מצוות גדול''' (עשין יח ד"ה מסקינן הלכה) הביא לזה הוכחה מהגמרא (ג ב) שאמרה שלפי ר' נתן שאומר שהלילה מחולק לשלוש משמרות ולא לארבע, צריך ליישב מה שדוד המלך אומר 'קדמו עיני אשמורות' ומשמע שתי אשמורות אף שהיה קם בחצות? ואומרת הגמרא שהכוונה היא שמשמרה אחת היא שש שעות של הלילה, והשניה היא שתי שעות ביום שהמלכים מאחרים מלקום (והיינו כר' יהושע שאמר כן דרך מלכים לעמוד בשלוש שעות), הרי שתי משמרות. מוכח להדיא ששלוש שעות שאמר ר' יהושע הכוונה תחילת שלש שעות, שכן המלכים קמים אחר שתי שעות. אמנם הסמ"ג עצמו כבר דוחה ראיה זו, וכותב שייתכן שכוונת הגמרא שהיו קמים אחר שתי שעות וקוראים את שמע בשעה שלישית<ref>צ"ע, שהרי הגמרא מדברת על מלכי אומות העולם, שדוד מתפאר שקם לפניהם כדי לעסוק בתורה.</ref>, וכתב שכן מוכח בירושלמי (ברכות א ה) שהיו קוראים אותה בסוף שעה שלישית. | ה'''ספר מצוות גדול''' (עשין יח ד"ה מסקינן הלכה) הביא לזה הוכחה מהגמרא (ג ב) שאמרה שלפי ר' נתן שאומר שהלילה מחולק לשלוש משמרות ולא לארבע, צריך ליישב מה שדוד המלך אומר 'קדמו עיני אשמורות' ומשמע שתי אשמורות אף שהיה קם בחצות? ואומרת הגמרא שהכוונה היא שמשמרה אחת היא שש שעות של הלילה, והשניה היא שתי שעות ביום שהמלכים מאחרים מלקום (והיינו כר' יהושע שאמר כן דרך מלכים לעמוד בשלוש שעות), הרי שתי משמרות. מוכח להדיא ששלוש שעות שאמר ר' יהושע הכוונה תחילת שלש שעות, שכן המלכים קמים אחר שתי שעות. אמנם הסמ"ג עצמו כבר דוחה ראיה זו, וכותב שייתכן שכוונת הגמרא שהיו קמים אחר שתי שעות וקוראים את שמע בשעה שלישית<ref>צ"ע, שהרי הגמרא מדברת על מלכי אומות העולם, שדוד מתפאר שקם לפניהם כדי לעסוק בתורה.</ref>, וכתב שכן מוכח בירושלמי (ברכות א ה) שהיו קוראים אותה בסוף שעה שלישית. | ||
<BR/> | <BR/>דעה זו של עד שלוש שעות ולא עד בכלל, כתב גם ב'''הגהות מיימוניות''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=471&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (א ט)] בשם '''רבנו שמחה'''. וההג"מ עצמו כתב שלא נמצא כן בשאר מפרשים, ושאת הראיה מדוד המלך ניתן לדחות שהגמרא לא דקדקה לומר בדווקא שתי שעות, אלא העיקר שיש עוד משמרה מלבד שש שעות של הלילה. | ||
אמנם ה'''רמב"ם''' (קריאת שמע א יא) כתב להדיא עד סוף שלוש שעות, וכן | אמנם ה'''רמב"ם''' (קריאת שמע א יא) כתב להדיא עד סוף שלוש שעות, וכן ב'''הגהות מיימוניות''' (א ט) למסקנה ושכן כתבו כל הפוסקים סתם 'שלוש שעות' ואם היתה כוונת המשנה והפוסקים שתחילת שעה שלישית היה להם לפרש. | ||
כן פסק ה'''שלחן ערוך''' {{היברובוקס טוש"ע|427|נח א}} שזמנה עד סוף ג' שעות. | |||
== לאחר שלוש שעות == | == לאחר שלוש שעות == | ||