9,780
עריכות
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות||כתובות ט א||איסורי ביאה יח י|אבן העזר סח ז}} | |||
אדם שמחיל על עצמו איסור מכח דיבורו, אך הוא אינו תקף כלפי שאר העולם. | |||
{{מקורות||כתובות ט א|| | |||
==פתיחה== | ==פתיחה== | ||
שורה 181: | שורה 178: | ||
פתחנו את הסוגיה בהגדרת הייחודיות שבדין "שוויה אנפשיה", שהיא היותו חיוב סובייקטיבי כלפי האדם. ראינו שלוש דרכים בהסברת דין זה: נדר, פסיקת דין לעצמו ובירור האמת.<br />הפער שבין ההסברים הוא במידת המחויבות שלהם לעולם המציאותי. לכן ביררנו האם האדם צריך להיות בקיא בטענתו, האם דין "שוויה אנפשיה" עומד מול דמים והאם הוא עומד מול עדים.<br />דנו בשאלה האם כשהאיסור על העולם האישי של האדם משפיע גם על אחרים דין "שוויה אנפשיה" חל. <br />ראינו את מחלוקת האחרונים בין הקצות לתרומת הכרי שנראה ששורשה הוא בהבנת דין "שוויה אנפשיה". <br />בסיום הסוגיה דנו במחויבות שדין "שוויה אנפשיה" יוצר כלפי בי"ד ביחס לכפייה בגירושין, מלקות ועונש מוות. | פתחנו את הסוגיה בהגדרת הייחודיות שבדין "שוויה אנפשיה", שהיא היותו חיוב סובייקטיבי כלפי האדם. ראינו שלוש דרכים בהסברת דין זה: נדר, פסיקת דין לעצמו ובירור האמת.<br />הפער שבין ההסברים הוא במידת המחויבות שלהם לעולם המציאותי. לכן ביררנו האם האדם צריך להיות בקיא בטענתו, האם דין "שוויה אנפשיה" עומד מול דמים והאם הוא עומד מול עדים.<br />דנו בשאלה האם כשהאיסור על העולם האישי של האדם משפיע גם על אחרים דין "שוויה אנפשיה" חל. <br />ראינו את מחלוקת האחרונים בין הקצות לתרומת הכרי שנראה ששורשה הוא בהבנת דין "שוויה אנפשיה". <br />בסיום הסוגיה דנו במחויבות שדין "שוויה אנפשיה" יוצר כלפי בי"ד ביחס לכפייה בגירושין, מלקות ועונש מוות. | ||
== הערות שוליים == | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:אישות]] | [[קטגוריה:אישות]] | ||
[[קטגוריה:עדות]] | [[קטגוריה:עדות]] | ||
[[קטגוריה: כתובות ט | [[קטגוריה: הודאת בעל דין]] | ||
[[קטגוריה: כתובות ט.]] | |||
[[קטגוריה: איסורי ביארה פרק יח]] | |||
[[קטגוריה: אבן העזר סימן סח]] |