הבדלים בין גרסאות בדף "החייבים בהדלקת נר שבת"

שורה 20: שורה 20:
כתב בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [מו]) שאם אין האשה בבית, ידליק האיש ולא הבת הגדולה, כיון שעיקר החיוב מוטל עליו ואשתו אינה אלא שלוחה שלו, וכ"כ הרב '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קמד). {{ראה עוד|חיוב הדלקת נר שבת|קדימת הנשים במצווה}}
כתב בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [מו]) שאם אין האשה בבית, ידליק האיש ולא הבת הגדולה, כיון שעיקר החיוב מוטל עליו ואשתו אינה אלא שלוחה שלו, וכ"כ הרב '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קמד). {{ראה עוד|חיוב הדלקת נר שבת|קדימת הנשים במצווה}}


===חיוב לבעל בשאר החדרים===
===חיוב לשאר בני הבית===
ראה בספר '''אשל אברהם''' בוצ'ץ' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36229&st=&pgnum=51 (ו)]  
ראה בספר '''אשל אברהם''' בוצ'ץ' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36229&st=&pgnum=51 (ו)]  
שמסתפק אם יש לאיש חיוב בפני עצמו להדליק (בחדר שמשתמש בו) מעבר לחיוב של האישה להדליק במקום האכילה, והוא עצמו היה נוהג להדליק ואף לברך כשהדליק לפני אשתו. אלא שכתב שראה בספר '''שלחן עצי שטים''' חעלמא (ד) שאין לבעל לברך, אלא אשתו מדלקת ומברכת והוא יוצא בברכתה, וע"ש שלא הכריע בזה. אבל בשו"ת '''רב פעלים''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1401&st=&pgnum=286 (ב נ)]  
שמסתפק אם יש לאיש חיוב בפני עצמו להדליק (בחדר שמשתמש בו) מעבר לחיוב של האישה להדליק במקום האכילה, והוא עצמו היה נוהג להדליק ואף לברך כשהדליק לפני אשתו. אלא שכתב שראה בספר '''שלחן עצי שטים''' חעלמא [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8020&st=&pgnum=375 (ד)]
כתב להדיא דיש חיוב על הבעל בחדרו, בנוסף על החיוב העיקרי של האשה להדליק, ואף שאר בני הבית חייבים כל אחד בחדרו. וכתב כן על פי דברי ה'''מגן אברהם''' (יד) שדייק מה'''שלחן ערוך''' ש[[מקום הדלקת נר שבת#הדלקה בשאר החדרים|צריך להדליק גם בשאר החדרים]]. וראה בספר '''בן איש חי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14054&st=&pgnum=254 (נח ב)]  
שאין לבעל לברך, אלא אשתו מדלקת ומברכת והוא יוצא בברכתה, וע"ש שלא הכריע בזה.<BR/>
שכתב שהאיש לא יברך על מה שמדליק במקום השינה, כיון שאשתו מברכת על הנרות שבשולחן. ואין הכרח שחזר בו, שבבא"ח מדובר שמדליק אחריה, ובזה אינו מברך.
אבל בשו"ת '''רב פעלים''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1401&st=&pgnum=286 (ב נ)]  
כתב להדיא דיש חיוב על הבעל בחדרו, בנוסף על החיוב העיקרי של האשה להדליק, ואף שאר בני הבית חייבים כל אחד בחדרו. וכתב כן על פי דברי ה'''מגן אברהם''' (יד) שדייק מה'''שלחן ערוך''' ש[[מקום הדלקת נר שבת#הדלקה בשאר החדרים|צריך להדליק גם בשאר החדרים]].  
ואף שבספר '''בן איש חי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14054&st=&pgnum=254 (נח ב)]  
כתב שהאיש לא יברך על מה שמדליק במקום השינה, כיון שאשתו מברכת על הנרות שבשולחן, אין הכרח שחזר בו, שבבא"ח מדובר שמדליק אחריה, ובזה אינו מברך, אבל אה"נ דחיובא יש לכל אחד להדליק בחדרו, כמ"ש ברב פעלים. וראה גם בספר '''דברי חנוך ושאול''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8708&st=&pgnum=12&hilite= (ח] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8708&st=&pgnum=148 ובהשמטות שם)] שמצדד לומר שיש חיוב בפנ"ע לכל אחד מבני הבית, אלא שנתנו קדימה לנשים מהטעמים הנזכרים.


==איש שאינו יוצא בהדלקת אשתו==
==איש שאינו יוצא בהדלקת אשתו==