הבדלים בין גרסאות בדף "שנים מקרא ואחד תרגום"

שורה 40: שורה 40:
כתבו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8b&format=pdf (ד"ה ישלים)] ש'עם הציבור' הוא החל ממנחה של שבת שאז מתחילים לקרוא את הפרשה של שבת הבאה, ועד שבת בבוקר, שכן מצינו במדרש שרבינו הקדוש ציווה לבניו שלא יאכלו לחם בשבת עד שישלימו כל הפרשה. ומסיימים תוספות שאף אם השלים אחר הסעודה שפיר דמי, אך לכתחילה מצוה מן המובחר קודם אכילה.
כתבו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8b&format=pdf (ד"ה ישלים)] ש'עם הציבור' הוא החל ממנחה של שבת שאז מתחילים לקרוא את הפרשה של שבת הבאה, ועד שבת בבוקר, שכן מצינו במדרש שרבינו הקדוש ציווה לבניו שלא יאכלו לחם בשבת עד שישלימו כל הפרשה. ומסיימים תוספות שאף אם השלים אחר הסעודה שפיר דמי, אך לכתחילה מצוה מן המובחר קודם אכילה.
<BR/>כדברים אלו העתיק גם ה'''רא"ש''' (א ח).
<BR/>כדברים אלו העתיק גם ה'''רא"ש''' (א ח).
<BR/>לעומת זאת '''רבנו פרץ''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49595&st=&pgnum=28 (בהגהות תשב"ץ קטן קפד ב)] כתב שאפשר להתחיל לקרוא מיום ראשון של אותו שבוע, ואין צורך לחכות ליום רביעי, אף ששלושת הימים הראשונים של השבוע שייכים לשבת הקודמת. אך כתב שבמנחה של שבת שלפניו, לא יצא, כיון שבאותו היום קראו פרשה קודמת.
<BR/>לעומת זאת '''רבנו פרץ''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49595&st=&pgnum=28 (בהגהות תשב"ץ קטן קפד ב)] כתב להתחיל לקרוא מיום ראשון של אותו שבוע, אך במנחה של שבת שלפניו, לא יצא, כיון שבאותו היום קראו פרשה קודמת. ומ"מ אין צורך לחכות ליום רביעי, אלא יכול להתחיל מיום ראשון, אף ששלושת הימים הראשונים של השבוע שייכים לשבת הקודמת.


'''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה לעולם) כתב שעם הציבור הוא באמת במשך כל אותו שבוע, אבל לא יקדים שבוע קודם. וציין שיש נוהגים לקרוא בכל יום מעט ומסיימים בשבת.
'''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה לעולם) כתב שעם הציבור הוא באמת במשך כל אותו שבוע, אבל לא יקדים שבוע קודם. וציין שיש נוהגים לקרוא בכל יום מעט ומסיימים בשבת.
שורה 47: שורה 47:


=== זמן להשלים ===
=== זמן להשלים ===
ה'''טור''' (אורח חיים רפה) כותב שאם לא קרא קודם האכילה בשחרית, ישלים לאחר אכילה קודם מנחה. אך לאחר מנחה עבר זמנה, כיון שהתחילו את הפרשה של השבת הבאה.
ה'''מרדכי''' בהלכות קטנות (מנחות תתקסח) כותב בשם '''מהר"ם מרוטנבורג''' שמי שלא קרא קודם השבת, יכול להשלים עד יום רביעי, כדין [[הבדלה]]. ובשם '''רבנו יהודה''' כתב, שאחרי מנחה של שבת כבר אינו יוצא ידי חובה, כיון שהתחילו פרשה אחרת. וכן הוא ב'''טור''' (אורח חיים רפה), שאם לא קרא קודם האכילה בשחרית, ישלים לאחר אכילה קודם מנחה. אך לאחר מנחה עבר זמנה, כיון שהתחילו את הפרשה של השבת הבאה.
 
בספר '''אגודה''' (ברכות א יז) כתב שמותר להשלים עד יום שלישי, אם כי לכתחילה עדיף קודם האכילה בשבת. וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה יג ש).
 
==== עד שמיני עצרת ====
ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה יג ש) בשם רבנו שמחה, שמי שלא קרא הפרשה בזמנה, ישלים בשמיני עצרת, שזה הזמן שהציבור גומרים.


== אופן הקריאה ==
== אופן הקריאה ==