הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הדלקת נרות שבת"

נוספו 374 בתים ,  18:21, 31 בדצמבר 2015
שורה 70: שורה 70:
==ברכת שהחיינו==
==ברכת שהחיינו==


היעב"ץ ב'''סידור בית יעקב''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42977&hilite=7c4d5b83-506a-4ca2-b572-9c1ea53f18f1&st=%D7%A2%D7%A8%D7%91+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=276 (דיני ערב שבת לב)] כותב שפעם ראשונה שמקיים המצוה של הדלקת נרות שבת, מברך [[שהחיינו כדין כל המצוות]]. וכן העלה להלכה בשו"ת '''תורת יקותיאל''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1777&st=&pgnum=113 (ס)]. <BR/>
היעב"ץ ב'''סידור בית יעקב''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42977&hilite=7c4d5b83-506a-4ca2-b572-9c1ea53f18f1&st=%D7%A2%D7%A8%D7%91+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=276 (דיני ערב שבת לב)] כותב שפעם ראשונה שמקיים המצוה של הדלקת נרות שבת, מברך [[שהחיינו כדין כל המצוות]]. וכן העלה להלכה בשו"ת '''תורת יקותיאל''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1777&st=&pgnum=113 (ס)] על פי דברי ה'''טורי זהב''' (אורח חיים כב א), שכתב לגבי ציצית ותפילין, שבפעם הראשונה שמברך עליהם, יש לו [[לברך גם שהחיינו]], ולמד כן מדברי ה'''רמ"א''' (יורה דעה כח) לענין כיסוי הדם, וכן הדין בכל המצוות שעושה בפעם הראשונה.<BR/>
אבל בשו"ת '''תשובה מאהבה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=19550&st=%u05E8%u05DC%u05D8 (ב רלט)] לתלמיד הנודע ביהודה, האריך בזה והעלה שלא לברך שהחיינו על הדלקת נרות, והמורה שהורה בזה לברך טעה בהוראה, ואף שיש ללמד עליו זכות שאינה ברכה לבטלה, מ"מ אין הדין כן. וכן החזיק אחריו בשו"ת '''ציץ אליעזר''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14512&st=%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F+%D7%9B%D7%94&pgnum=72&hilite=7f489ef7-6419-49ae-9fd7-8d923f40c5a6 (יג כד)] וכתב שאין המנהג לברך, והביא ראיות לחיזוק המנהג. וכדברים האלה כתב גם בשו"ת '''משנה הלכות''' (ז לח) שכמדומה שאין מנהג העולם לברך, ואם רוצה לצאת ידי כל הדעות, תברך על פרי או בגד חדש, או תברך בלא שם ומלכות. גם בשו"ת '''יחוה דעת''' (ב לא) החמיר בזה וכתב שאף ברכה שאינה צריכה יש בזה, ושאין לברך שהחיינו בהדלקה ראשונה.
אבל בשו"ת '''תשובה מאהבה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=19550&st=%u05E8%u05DC%u05D8 (ב רלט)] לתלמיד הנודע ביהודה, האריך בזה והעלה שלא לברך שהחיינו על הדלקת נרות, והמורה שהורה בזה לברך טעה בהוראה, ואף שיש ללמד עליו זכות שאינה ברכה לבטלה, מ"מ אין הדין כן. וכן החזיק אחריו בשו"ת '''ציץ אליעזר''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14512&st=%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F+%D7%9B%D7%94&pgnum=72&hilite=7f489ef7-6419-49ae-9fd7-8d923f40c5a6 (יג כד)] וכתב שאין המנהג לברך, והביא ראיות לחיזוק המנהג. וכדברים האלה כתב גם בשו"ת '''משנה הלכות''' (ז לח) שכמדומה שאין מנהג העולם לברך, ואם רוצה לצאת ידי כל הדעות, תברך על פרי או בגד חדש, או תברך בלא שם ומלכות. גם בשו"ת '''יחוה דעת''' (ב לא) החמיר בזה וכתב שאף ברכה שאינה צריכה יש בזה, ושאין לברך שהחיינו בהדלקה ראשונה.


[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:ברכות]]
[[קטגוריה:ברכות]]