הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין בעד אחד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 264 בתים ,  22:50, 22 באפריל 2018
אין תקציר עריכה
שורה 77: שורה 77:


== עד אחד המעיד שנתקדשה בפניו ובפני חבירו ==
== עד אחד המעיד שנתקדשה בפניו ובפני חבירו ==
כתב ה'''ריטב"א''' (סה א ד"ה איתמר) שעד אחד שמעיד שנתקדשה בפני שנים, אין חוששין לקידושיו. והוכיח זאת מכך שעל קושיית הגמרא ממשנת 'האומר לאשה קידשתיך', לא תירצה הגמרא דהב"ע בעד אחד שמעיד שנתקדשה בפני שנים, שמוכח שגם בכה"ג אינו נאמן, שגזירת הכתוב הוא דאיסור ערוה אינו בפחות משנים. אמנם כשמעידה על עצמה שנתקדשה בפני שנים אין זה עדות, אלא דמשויא אנפשה חתיכה דאיסורא. משמע בדבריו שאפילו כאשר אף אחד אינו מכחיש העד, אינו נאמן.  
כתב ה'''ריטב"א''' (סה א ד"ה איתמר) שעד אחד שמעיד שנתקדשה בפני שנים, אין חוששין לקידושיו. והוכיח זאת מכך שעל קושיית הגמרא ממשנת 'האומר לאשה קידשתיך', לא תירצה הגמרא דהב"ע בעד אחד שמעיד שנתקדשה בפני שנים, אלא מוכח שגם בכה"ג אינו נאמן, שגזירת הכתוב הוא שכל הנוגע לאיסור ערוה אינו יכול להתקיים בפחות משנים. אמנם כשהאשה מעידה על עצמה שנתקדשה בפני שנים אין זה עדות, אלא ד[[שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא|משויא אנפשה חתיכה דאיסורא]].  
<BR/>מיהו דעת ה'''מאירי''' (סה א ד"ה המקדש) שדווקא לאותו שמכחיש את העד, אין העד נאמן עליו, שכל עד אחד בהכחשה אינו נאמן אצל אותו שמכחישו. ומבואר בדבריו שאותו שאינו מכחיש את העד צריך לחשוש לדבריו, דלדידו נאמן העד לומר שנתקדשה בפני שנים.
<BR/>משמע בדברי הריטב"א שאפילו כאשר אף אחד אינו מכחיש את העד, אינו נאמן.  
<BR/>לעומת זאת דעת ה'''מאירי''' (סה א ד"ה המקדש) שדווקא לאותו שמכחיש את העד, אין העד נאמן עליו, שכל עד אחד בהכחשה אינו נאמן אצל אותו שמכחישו. ומבואר בדבריו שאותו שאינו מכחיש את העד צריך לחשוש לדבריו, דלדידו נאמן העד לומר שנתקדשה בפני שנים.


ב'''תרומת הדשן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1835&st=&pgnum=70 (ריב)] כתב שאף לדעת הגאונים הסוברים שאין חוששין לקידושין בעד אחד, אם עד אחד מעיד שהיו קידושין בפניו ובפני חבירו, חוששין לדבריו לכולי עלמא.
ב'''תרומת הדשן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1835&st=&pgnum=70 (ריב)] כתב שאף לדעת הגאונים הסוברים שאין חוששין לקידושין בעד אחד, אם עד אחד מעיד שהיו קידושין בפניו ובפני חבירו, חוששין לדבריו לכולי עלמא, ומשמע בדבריו שאפילו שניהם מכחישים יש לחוש.  
<BR />ה'''בית יוסף''' (אבן העזר מב ד"ה וכתב עוד תרומת הדשן) חלק על דבריו וכתב שאינם נראים כלל.
<BR/>גם ב'''שו"ת מהרי"ל''' (עד) כתוב כעין דברי התרומת הדשן, שאם העד אומר נתקדשה האישה בפני שנים והלכו להם למדינת הים, נאמן. אמנם אם העד השני מכחיש אותו אין דברי הראשון כלום.
<BR/>גם ב'''שו"ת מהרי"ל''' (עד) כתוב כעין דברי התרומת הדשן, שאם העד אומר נתקדשה האישה בפני שנים והלכו להם למדינת הים, נאמן. אמנם אם העד השני מכחיש אותו אין דברי הראשון כלום.
ה'''בית יוסף''' (אבן העזר מב ד"ה וכתב עוד תרומת הדשן) הביא דברי התרומת הדשן, אבל חלק על דבריו וכתב שאינם נראים כלל.


== מדוע צריך עדים לקיום הקידושין ==
== מדוע צריך עדים לקיום הקידושין ==

תפריט ניווט