הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האילנות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,796 בתים ,  12:27, 11 במרץ 2018
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:
<BR/>ב'''מחצית השקל''' (א) תלה זאת במחלוקת לגבי [[ברכת שהחיינו]] בסימן רכו ס"ג, שלפי החולקים שם וסוברים שגם אם לא בירך בפעם הראשונה יכול לברך בפעם השניה, הוא הדין הכא, שיכול לברך בראייה שניה אם לא בירך בראייה ראשונה.
<BR/>ב'''מחצית השקל''' (א) תלה זאת במחלוקת לגבי [[ברכת שהחיינו]] בסימן רכו ס"ג, שלפי החולקים שם וסוברים שגם אם לא בירך בפעם הראשונה יכול לברך בפעם השניה, הוא הדין הכא, שיכול לברך בראייה שניה אם לא בירך בראייה ראשונה.


בשו"ת '''משפטי עוזיאל''' (א ו) פוסק לדינא שמי שראה ולא בירך, לא יכול שוב לברך, ואינו דומה לברכת שהחיינו שהיא ברכה על ההנאה, ויש לה גדרי ברכת הנהנין, שלכן גם אם לא בירך כשנהנה פעם ראשונה יברך כשנהנה פעם שניה, לפוסקים הנ"ל. אבל ברכת האילנות אינה ברכת הנהנין, ומי שלא שיבח לבורא פעם ראשונה, הרי הוא מעוות לא יוכל לתקון, כדין מי שבטל קריאת שמע או תפילה.
=== בלילה ===
=== בלילה ===
בשו"ת '''ציץ אליעזר''' (יב כ ו ד"ה כן) הביא בשם ספר '''יין הטוב''' שמותר לברך ברכה זו גם בלילה, והסכים לדבריו, ושאם לא כן היה ראוי לפטור מטעם זה נשים מברכה זו, דהוי מצות עשה שהזמן גרמא.
בשו"ת '''ציץ אליעזר''' (יב כ ו ד"ה כן) הביא בשם ספר '''יין הטוב''' שמותר לברך ברכה זו גם בלילה, והסכים לדבריו, ושאם לא כן היה ראוי לפטור מטעם זה נשים מברכה זו, דהוי מצות עשה שהזמן גרמא.
שורה 53: שורה 54:
<BR/>בשו"ת '''זכר יהוסף''' שטרן [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=772&st=&pgnum=76 (קצד)] כתב גם כן שאף שהידור הוא לברך בניסן, אם ראה לבלול או לא בירך בניסן, יכול לברך אחר כך. ובלאו הכי יש להכריע כהפוסקים נגד המקובלים במקום שהם חלוקים.
<BR/>בשו"ת '''זכר יהוסף''' שטרן [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=772&st=&pgnum=76 (קצד)] כתב גם כן שאף שהידור הוא לברך בניסן, אם ראה לבלול או לא בירך בניסן, יכול לברך אחר כך. ובלאו הכי יש להכריע כהפוסקים נגד המקובלים במקום שהם חלוקים.
<BR/>בשו"ת '''השיב משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=774&st=&pgnum=11&hilite= (א ח)] טייטלבוים השיב לשואל, שמי שלא בירך בניסן ודאי יש לו לברך כשרואה, ומה שנקטה הגמרא 'ניסן' הוא שלא נאמר שיש לברך בכל פעם שרואה או אחת לשלושים יום.
<BR/>בשו"ת '''השיב משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=774&st=&pgnum=11&hilite= (א ח)] טייטלבוים השיב לשואל, שמי שלא בירך בניסן ודאי יש לו לברך כשרואה, ומה שנקטה הגמרא 'ניסן' הוא שלא נאמר שיש לברך בכל פעם שרואה או אחת לשלושים יום.
<BR/>בשו"ת '''משפטי עוזיאל''' (א ו) מצדד לומר להלכה ולמעשה שאין לברכה זו כלל זמן קבוע, וניתן לברכה אף קודם ניסן או אחריו. ואף לפי המקובלים לא באו להגביל לחודש ניסן אלא במקומות שיש בניסן אילנות מלבלבים, אבל ודאי מקומות שבניסן כבר גדלו הפירות, או שעדיין לא צמחו הפרחים, גם לפי המקובלים ניתן לברך ברכה זו שלא בחודש ניסן, אלא לפי לבלוב האילנות באותו מקום.
<BR/>בשו"ת '''מנחת יצחק''' (י טז) מצדד לומר שאף אם נאמר שניסן הוא דווקא, זה נאמר רק לארץ ישראל וסביבותיה, שדרך גידול האילנות בחודש זה, אבל כגון באוסטרליה וכיו"ב, שהאילנות כלל לא מלבלבים בניסן אלא בתשרי או בחשוון, בזה לכולי עלמא יכול לברך שלא בחודש ניסן.
<BR/>בשו"ת '''מנחת יצחק''' (י טז) מצדד לומר שאף אם נאמר שניסן הוא דווקא, זה נאמר רק לארץ ישראל וסביבותיה, שדרך גידול האילנות בחודש זה, אבל כגון באוסטרליה וכיו"ב, שהאילנות כלל לא מלבלבים בניסן אלא בתשרי או בחשוון, בזה לכולי עלמא יכול לברך שלא בחודש ניסן.


 
וכן דעת הרבה פוסקים שאפשר לברך גם אחר חודש ניסן. כן כתב בשו"ת '''ישמח לב''' גאגין [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=543&st=&pgnum=27&hilite= (יב)], וכן פסק הרב '''יחוה דעת''' (א א).
== החייבים בברכה ==
== החייבים בברכה ==
== כמה אילנות ==
== כמה אילנות ==
שורה 93: שורה 95:
=== אילנות סרק ===
=== אילנות סרק ===
בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב אין לברך אלא על אילני מאכל. וכן פסק ה'''משנה ברורה''' (ב).
בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב אין לברך אלא על אילני מאכל. וכן פסק ה'''משנה ברורה''' (ב).
<BR/>בשו"ת '''משפטי עוזיאל''' (א ו), ביאר טעם בדבר, שברכה זו היא כפולה גם על יופי הבריאה, וגם על התועלת הנמשכת ממנה להינות בני אדם, וזהו דווקא באילני מאכל ולא באילני סרק.


=== אילנות של ערלה או אשרה ===
=== אילנות של ערלה או אשרה ===

תפריט ניווט