הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,167 בתים ,  13:16, 21 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 27: שורה 27:
<BR/>ב'''אור זרוע''' (ב מגילה שסט, שעט) הסכים לדברי ר"ת והביא ראיה נוספת לדבריו מהירושלמי, שם כתוב שגר שמל אחר שהאיר מזרח כבר נפטר מקריאת מגילה. ואם היתה עיקר קריאת המגילה בלילה, היה לו לומר גר שמל אחר הנץ החמה כבר נפטר מקריאת מגילה של לילה. אלא ודאי שאינו נפטר מקריאת מגילה של יום, לפי שהיא מצוה בפני עצמה.
<BR/>ב'''אור זרוע''' (ב מגילה שסט, שעט) הסכים לדברי ר"ת והביא ראיה נוספת לדבריו מהירושלמי, שם כתוב שגר שמל אחר שהאיר מזרח כבר נפטר מקריאת מגילה. ואם היתה עיקר קריאת המגילה בלילה, היה לו לומר גר שמל אחר הנץ החמה כבר נפטר מקריאת מגילה של לילה. אלא ודאי שאינו נפטר מקריאת מגילה של יום, לפי שהיא מצוה בפני עצמה.


לעומת זאת ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) כתב שביום אינו חוזר ומברך שהחיינו. וכן במרדכי (א תשפא) ובאגור (פורים אלף נה) הביאו בשם ה'''רשב"ם''' שאין צריך לברך זמן ביום, לפי שכבר בירך בלילה. וב'''הגהות מיימוניות''' (א ו) הביא שנהגו העם כהרמב"ם, ושכן הנהיגו המהר"ם ובעל הרוקח.
לעומת זאת ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) כתב שביום אינו חוזר ומברך שהחיינו. וכן במרדכי (א תשפא) ובאגור (פורים אלף נה) הביאו בשם ה'''רשב"ם''' שאין צריך לברך זמן ביום, לפי שכבר בירך בלילה. וב'''הגהות מיימוניות''' (א ו) הביא שנהגו העם כהרמב"ם, ושכן הנהיגו המהר"ם ובעל '''הרוקח'''.


וכתב ה'''מרדכי''' (א תשפא) ש'''רבנו מאיר''' היה רגיל לומר זמן בלחש בשעה שהיו הקהל עונים 'אמן', וכך לצאת ידי חובת כולם, וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (מגילה א ו) וב'''אגור''' (פורים אלף נה), והובא ב'''דרכי משה''' (א).
וכתב ה'''מרדכי''' (א תשפא) ש'''רבנו מאיר''' היה רגיל לומר זמן בלחש בשעה שהיו הקהל עונים 'אמן', וכך לצאת ידי חובת כולם, וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (מגילה א ו) וב'''אגור''' (פורים אלף נה), והובא ב'''דרכי משה''' (א).
שורה 43: שורה 43:


אצל רוב הספרדים המנהג שלא לברך. אמנם יש שכתבו כן לברך זמן ביום, ה'''כף החיים''' (יג) הביא כן בשם שו"ת בית יהודה ובשם הרב '''יפה ללב''' (ב ד) והכריע שיש לילך בזה אחר המנהג. גם החיד"א ב'''ברכי יוסף''' (תרצב ב) ציין לרב המאירי ושו"ת הרשב"ש הנ"ל, קצת משמע שדעתו שיש לברך.
אצל רוב הספרדים המנהג שלא לברך. אמנם יש שכתבו כן לברך זמן ביום, ה'''כף החיים''' (יג) הביא כן בשם שו"ת בית יהודה ובשם הרב '''יפה ללב''' (ב ד) והכריע שיש לילך בזה אחר המנהג. גם החיד"א ב'''ברכי יוסף''' (תרצב ב) ציין לרב המאירי ושו"ת הרשב"ש הנ"ל, קצת משמע שדעתו שיש לברך.
בשו"ת '''הר צבי''' (ב קכ ד"ה אגב אמרתי) כתב שסברת הרוקח שלא לברך שהחיינו ביום היא מפני שסובר שחיוב קריאה של לילה הוא עיקר, כמבואר בדבריו במקום אחר (ברכות שסג). אבל ר"ת ס"ל דקריאה של לילה עיקר, וכיון שקיי"ל הכי, אפשר שלפי סברה זו גם הרוקח לא פליג.


=== לפטור שאר מצוות בברכה ===
=== לפטור שאר מצוות בברכה ===
שורה 48: שורה 50:
<BR/>כן העתיק גם ה'''מגן אברהם''' (א) למעשה, והוסיף שנראה שיש לכוון בזה בברכת שהחיינו של יום, לפי שזמנם ביום.  
<BR/>כן העתיק גם ה'''מגן אברהם''' (א) למעשה, והוסיף שנראה שיש לכוון בזה בברכת שהחיינו של יום, לפי שזמנם ביום.  
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם א) הוסיף שיש גם להודיע זאת לש"ץ, דבעינן גם כוונת משמיע. ועוד כתב, שלפי הרמב"ם והשו"ע שלא מברכים שהחיינו ביום, יש לכוון זאת בברכה שבלילה. וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (א).
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם א) הוסיף שיש גם להודיע זאת לש"ץ, דבעינן גם כוונת משמיע. ועוד כתב, שלפי הרמב"ם והשו"ע שלא מברכים שהחיינו ביום, יש לכוון זאת בברכה שבלילה. וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (א).
<BR/>בשו"ת '''ציץ אליעזר''' (יט כז ב) כתב שכל הדין הזה הוא לא לעיכובא אלא רק מהיות טוב, שהרי [[#מי שאין לו מגילה]] לא מברך עליהם.
==== אם לכוון גם על מתנות לאביונים ====
בשו"ת '''ציץ אליעזר''' (יט כז ב) נשאל אם צריך לכוון גם על מתנות לאביונים בברכת 'שהחיינו', והשיב, שבשל"ה ובמג"א לא נזכר אלא משלוח מנות וסעודה, וכן הוא במשנ"ב. אבל הפרמ"ג ובספר שלחן שלמה כן הזכירו מתנות לאביונים. אך כל זה לא מדינא אלא רק מהיות טוב.


=== מי שאין לו מגילה ===
=== מי שאין לו מגילה ===
שורה 54: שורה 60:
<BR/>ב'''ברכי יוסף''' (תרצב א) הביא מתשובת '''ר' יעקב מולכו''' כתב יד (עח), שמברך ברכת שהחיינו אף אם אין לו מגילה. אך הוסיף שהאחרונים כתבו שלא לברך.
<BR/>ב'''ברכי יוסף''' (תרצב א) הביא מתשובת '''ר' יעקב מולכו''' כתב יד (עח), שמברך ברכת שהחיינו אף אם אין לו מגילה. אך הוסיף שהאחרונים כתבו שלא לברך.


וב'''ביאור הלכה''' (ד"ה  ושהחיינו) סיים דצ"ע למעשה.
ב'''ביאור הלכה''' (ד"ה  ושהחיינו) הביא את השיטות, וסיים דצ"ע למעשה.


== ברכת הרב את ריבנו ==
== ברכת הרב את ריבנו ==

תפריט ניווט