הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האורז והדוחן"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 332 בתים ,  12:56, 7 בפברואר 2018
שורה 35: שורה 35:
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז) פסק כדעת רוב הראשונים שעל אורז שבישלו או שעשה ממנו פת, יש  לברך בורא מיני מזונות בתחילתו, ובורא נפשות בסופו.
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז) פסק כדעת רוב הראשונים שעל אורז שבישלו או שעשה ממנו פת, יש  לברך בורא מיני מזונות בתחילתו, ובורא נפשות בסופו.
ואם כוסס אורז חי מברך בורא פרי האדמה.
ואם כוסס אורז חי מברך בורא פרי האדמה.
==== אם דווקא כשנתמעך ====
==== אם דווקא בשנתמעך ====
ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) מחלק וכותב, שאורז מברך עליו בורא פרי האדמה בין חי בין מבושל שהוא בעינו, אך בישלו ועשאו כעין דייסא, וכן אם עשה ממנו פת, מברך מזונות.
ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) מחלק וכותב, שאורז מברך עליו בורא פרי האדמה בין חי בין מבושל שהוא בעינו, אך בישלו ועשאו כעין דייסא, וכן אם עשה ממנו פת, מברך מזונות.
כתב ה'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומכל מקום) שמה שפסקו הראשונים לברך בורא מיני מזונות על אורז מבושל, זהו דווקא בשנתמעך כעין דייסא, אבל אם לא נתמעך דינו בורא פרי האדמה.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' (ו ח) כתב שאורז שבישלו ועשאו כעין דייסא מברכים עליו בורא מיני מזונות. משמע שאם בישלו שלא כדייסא ברכתו אדמה, וכן הוא ב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א).
 
מדברי הרא"ש הללו, דייק ה'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומכל מקום), שמה שפסקו הראשונים לברך בורא מיני מזונות על אורז מבושל, זהו דווקא בשנתמעך כעין דייסא, אבל אם לא נתמעך דינו בורא פרי האדמה.


== ברכת הדוחן ==
== ברכת הדוחן ==

תפריט ניווט