חבישת כיפה

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מהו המקור לדין חובת חבישת כיפה, ומהו הפרטים של הדין.

גמרות[עריכה | עריכת קוד מקור]

חשיבות כיסוי הראש לגברים[עריכה | עריכת קוד מקור]

במסכת שבת (קי"ח:) כתוב "אמר רב הונא בריה דרב יהושע: תיתי לי [=ישולם שכרי בעולם הבא] דלא סגינא [=שלא הלכתי] ארבע אמות בגילוי הראש."

וכן במסכת שבת (קנ"ו:) מסופר על אמו של רב נחמן בר יצחק, שאמרו לה החוזים בכוכבים שבנה יהיה גנב, ולכן היא ציוותה שהוא לא ילך ארבע אמות גלוי ראש, יום אחד נפל כיסוי הראש שלו - והוא ראה עץ עם דקלים, תקף אותו יצרו והוא תיפס על העץ ולקח את התנאים בשיניו. מכאן לומדים על חשיבותה של הכיפה במתן יראת שמים.

הגמרא בקידושין (ל"א.) מביאה "אמר רבי יהושע בן לוי: אסור לאדם שיהלך ארבע אמות בקומה זקופה, שנא': מלא כל הארץ כבודו. רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש, אמר: שכינה למעלה מראשי."

ברכה בלי כיסוי ראש[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. במסכת סוכה (י:) מובא שהישן בכילה ערום - יש דיון האם מוציא את ראשו חוץ לכילה וקורא קריאת שמע. נראה משם שרק הערווה זה העניין הבעיתי - אך שמותר לקרוא קריאת שמע ללא כיפה.
  2. במסכת פסחים (ז:) מובא שהטובל מברך אחרי הטבילה, ולא מובא שצריך כיסוי ראש. אז נראה שמותר לברך ללא כיפה.
  3. מסכת סופרים


האם חובה לחבוש כיפה[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. בגמרא בנדרים (ל:) כתוב "אנשים זימנין דמיכסו רישייהו וזימנין דמגלו רישייהו (=אנשים לפעמים מכסים את ראשם ולפעמים מגלים את ראשם), אבל נשים לעולם מיכסו, וקטנים לעולם מיגלו." נראה שלא נהגו שכולם יחבשו כיפה תמיד.
  2. בגמרא בקידושין (ל.) מסופר על החשיבות של לימוד תורה לילדים, ומסופר על רבי יהושע בן לוי, ששם "דיסנא" (רש"י: כיסוי שאינו ראוי לעטיפת הראש, אלא כיסוי בעלמא) על ראשו, כדי לקחת את בנו מהר לבית הכנסת. מכאן נראה שיש עניין חשוב שלא לילך גלוי ראש.

אחרונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מהרש"ל[עריכה | עריכת קוד מקור]


גר"א[עריכה | עריכת קוד מקור]