הבדלים בין גרסאות בדף "תשלומי תרומה לפי דמים או לפי מידה"

הפניה לדף רמב"ם
(הפניה לדף רמב"ם)
תגיות: עריכה חזותית הפניה חדשה
שורה 1: שורה 1:
סיכום ספק הגמרא האם חיוב תשלומי התרומה הם לפי המידה שאכל או לפי דמים שאכל
#הפניה [[רמב"ם ]]סיכום ספק הגמרא האם חיוב תשלומי התרומה הם לפי המידה שאכל או לפי דמים שאכל


== ספק הגמ' ==
==ספק הגמ'==
הגמ’ בפסחים {דף לב.} מסתפקת מהו חיוב התשלומין של התרומה, האם החיוב הוא לשלם את השווי הכספי של התרומה שאכל, או שהחיוב זה לשלם פירות באותה המידה שאכל.
הגמ’ בפסחים {דף לב.} מסתפקת מהו חיוב התשלומין של התרומה, האם החיוב הוא להחזיר לכהן פירות שהשווי הכספי שלהם יהיה כפי השווי של הפירות תרומה שאכל, או שהחיוב זה להחזיר פירות אחרים שיהיו כפי מידת הפירות שאותם אכל.
מסקנת הגמ’ שזה מחלוקת תנאים, שר"ע סובר שזה לפי דמים ורבי יוחנן בן נורי סובר שזה לפי מידה.


====== הנפק"מ ======
ואומרת הגמ’ שהנפק"מ תיהיה במקרה שלאחר שאכל את התרומה התייקרו הפירות, שאם חייב לשלם את השווי הכספי של הפירות שאכל אז כל מה שהוא חייב זה רק להחזיר פירות כפי השווי בזמן שאכל, אבל אם החיוב זה לשלם כפי המידה אז חייב להביא את אותה מידת הפירות אפילו שעכשיו זה שווה יותר. ומדברי הגמ’ נראה שיש עוד נפק"מ האם חייב לשלם במקרה שאכל תרומת חמץ בפסח, שאם זה לפי דמים הוא פטור מלשלם, שהרי התרומה אז לא היתה שווה כלום אם כן אין שום שווי כספי שהוא צריך לשלם, אבל אם לפי מידה משלם אז צריך להחזיר תרומה כמו מה שאכל.
אומרת הגמ’ שהנפק"מ תיהיה במקרה שלאחר שאכל את התרומה התייקרו הפירות, שאם חייב לשלם את השווי הכספי של הפירות שאכל אז כל מה שהוא חייב זה רק להחזיר פירות כפי השווי בזמן שאכל, אבל אם החיוב זה לשלם כפי המידה אז חייב להביא את אותה מידת הפירות אפילו שעכשיו זה שווה יותר.
ומדברי הגמ’ נראה שיש עוד נפק"מ האם חייב לשלם במקרה שאכל תרומת חמץ בפסח, שאם זה לפי דמים הוא פטור מלשלם, שהרי התרומה אז לא היתה שווה כלום אם כן אין שום שווי כספי שהוא צריך לשלם, אבל אם לפי מידה משלם אז צריך להחזיר תרומה כמו מה שאכל.


====== צדדי הספק ======
====== מסקנת הגמ ======
שהדבר תלוי במחלוקת ר"ע ורבי יוחנן בן נורי האם האוכל תרומת חמץ בפסח חייב, שרבי יוחנן בן נורי שמחייב האוכל תרומת חמץ בפסח סובר שלפי מידה משלם, ולכן אפילו שהתרומה שאכל אינה שווה כלום בכל זאת הוא חייב להחזיר תרומה, שהרי החיוב שלו זה להחזיר פירות כמו שאכל אז גם כאן חייב להחזיר, ור"ע שפוטר את האוכל תרומת חמץ בפסח סובר שלפי דמים משלם, ולכן הוא פטור שהרי לא אכל משהו ששווה משהו אז בעצם אין לו מה להחזיר ולכן הוא פטור.
 
======צדדי הספק======
ברש"י1 נראה שהבין שצדדי הספק הם, שמצד אחד מדוע שכאן יהיה שונה משאר חיובי תשלומין ואם בשאר חיובי תשלומין תמיד החובה שלו זה להחזיר את השווי הכספי אז מדוע שכאן יהיה שונה, אבל מצד שני הרי כאן התורה חייבה אותו להחזיר דווקא פירות אם כן יש לומר שכאן יש חיוב להחזיר בדיוק כמו שאכל וחייב להחזיר פירות כפי המידה שאכל.
ברש"י1 נראה שהבין שצדדי הספק הם, שמצד אחד מדוע שכאן יהיה שונה משאר חיובי תשלומין ואם בשאר חיובי תשלומין תמיד החובה שלו זה להחזיר את השווי הכספי אז מדוע שכאן יהיה שונה, אבל מצד שני הרי כאן התורה חייבה אותו להחזיר דווקא פירות אם כן יש לומר שכאן יש חיוב להחזיר בדיוק כמו שאכל וחייב להחזיר פירות כפי המידה שאכל.


====== פסיקת הלכה ======
======פסיקת הלכה======
נחלקו בזה הראשונים, שיטת הרמב"ם שהאוכל תרומת חמץ בפסח פטור מלשלם כמו הצד שלפי דמים משלם, אבל הראב"ד פסק שחייב לשלם כמו הצד שלפי דמים משלם, שהרי כך כתוב במשנה שחייב לשלם.
נחלקו בזה הראשונים, שיטת הרמב"ם שלפי דמים משלם, שהאוכל תרומת חמץ בפסח פטור מלשלם כמו הצד שלפי דמים משלם, אבל הראב"ד פסק שלפי מידה משלם, שהרי במשנה כתוב שהאוכל חמץ בפסח חייב לשלם כמו הצד שלפי דמים משלם, שהרי כך כתוב במשנה שחייב לשלם.


== מקרה שוודאי הולכים בו לפי דמים ==
==מקרה שוודאי הולכים בו לפי דמים==
הגמ’ אומרת שבמקרה והפירות הזלו אין שם הבדל אם לפי דמים או לפי מידה משלם, היות וברור שחייב לשלם כפי השווי הכספי שלהם כפי איך שהיו שווים בזמן אכילתם, והיות ובוודאי אוכל תרומה לא אמור להיות פחות מגזלן, ובגזלן הדין הוא שאם הוזל שאינו יכול להחזיר חפץ כמו שגנב אלא חייב להחזיר את השווי הכספי בזמן הגניבה.
הגמ’ אומרת שבמקרה והפירות הזלו אין שם הבדל אם לפי דמים או לפי מידה משלם, היות וברור שחייב לשלם כפי השווי הכספי שלהם כפי איך שהיו שווים בזמן אכילתם, והיות ובוודאי אוכל תרומה לא אמור להיות פחות מגזלן, ובגזלן הדין הוא שאם הוזל שאינו יכול להחזיר חפץ כמו שגנב אלא חייב להחזיר את השווי הכספי בזמן הגניבה.