הבדלים בין גרסאות בדף "תפילת נדבה"

נוספו 1,925 בתים ,  13:42, 24 בינואר 2022
אין תקציר עריכה
שורה 29: שורה 29:
==דעות הראשונים==
==דעות הראשונים==
נחלקו הראשונים בהבנת המחלוקת ושיטות האמוראים:
נחלקו הראשונים בהבנת המחלוקת ושיטות האמוראים:
=== דעת רש"י ===
רש"י כותב שלר' יוחנן יכול להתפלל תמיד, אפילו בלא חידוש.
ובעצם יש שלוש דעות:
# רבי אלעזר - אסור להתפלל שוב.
# רבי יוחנן - מותר להתפלל שוב תמיד, אפילו בלא חידוש.
# רבי יהודה אמר שמואל - מותר להתפלל שוב רק עם חידוש.
ומביא הלכה בשם '''בה"ג''' שהלכה כשמואל בודאי, שמותר להתפלל רק עם חידוש. וכר' יוחנן בספק - שבספק מותר להתפלל אפילו בלא חידוש.
=== דעת תוספות ===
ה'''תוספות''' {{מ|ד"ה ור' יוחנן}} מביא את דעת '''ר"י''' - הלכה כר' יוחנן,
ודעת רבי יוחנן היא שבספק - מתפלל על דעת נדבה. ואם התחיל להתפלל ובאמצע נזכר - יפסיק.
וכן אפשר להתפלל על דעת נדבה אם מוסיף בה דבר, אפילו בתפילת יחיד. (והסיבה שכתוב דווקא בציבור יכול להתפלל נדבה אם מוסיף בה דבר - שלא נחשוב שציבור נחשב חידוש)
וכן מסכימים '''<u>רבינו האי גאון, ה"ר יונה</u>''' (יב: ד"ה והאי) '''<u>והרא"ש</u>''' (סי' טו) וגם רש"י מסכים לעניין הדין, המחלוקת היא לעניין סברא.


===דעת הרי"ף===
===דעת הרי"ף===
לפי הבנת הרב רבינו יונה והרא"ש - הרי"ף אומר שסתם ככה לא צריך חידוש בתפילת נדבה. אלא הלכה כר' יוחנן שאפשר להתפלל תפילות נדבה ללא חידוש.
אבל דווקא בציבור צריך חידוש, כי נראה שמתפלל עמהם לשם חובה.
אבל הבית יוסף לא מסכים, ומבין בדעת הרי"ף שגם ביחיד וגם בציבור צריך בתפילת נדבה להוסיף בה דבר.
וכ' הרי"ף בסוגיין וז"ל "והלכתא כרבי יוחנן דאמר ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו ומפרשי רבנן דה"מ ביחיד ואדעתא דרשות אבל אדעתא דחובה אסור וצבור בין אדעתא דחובה בין אדעתא דרשות אסור דקי"ל דתפילות כנגד תמידין תקנום וכשם שאין הצבור מביא עולת נדבה כך אין הצבור מתפללין תפילת נדבה אבל היחיד מתפלל תפילת נדבה שכן היחיד מביא עולת נדבה הלכך אין היחיד מתפלל תפילת המוספין תפילת נדבה שאינו מתנדב בקרבן מוסף והא דאמר רב יהודה אמר שמואל היה עומד בתפילה ונזכר שכבר התפלל פוסק אפילו באמצע ברכה מפרשי לה רבנן כגון שהתפלל תפילתו אדעתא דחובה ושכח שכבר התפלל ועמד להתפלל אדעתא דחובה ונזכר שכבר התפלל פוסק ואפילו באמצע ברכה שאם בא לגומרה נמצא כמי שמקריב שני תמידין בשחרית שהוא עובר משום בל תוסיף ולפיכך פוסק ואפילו באמצע ברכה ובהא אפילו רבי יוחנן מודה דלא דאמר רבי יוחנן ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו אלא תפילת נדבה כגון תחנונים וכיוצא בזה אבל תפילת חובה לא" עכ"ל.
וכ' הרי"ף בסוגיין וז"ל "והלכתא כרבי יוחנן דאמר ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו ומפרשי רבנן דה"מ ביחיד ואדעתא דרשות אבל אדעתא דחובה אסור וצבור בין אדעתא דחובה בין אדעתא דרשות אסור דקי"ל דתפילות כנגד תמידין תקנום וכשם שאין הצבור מביא עולת נדבה כך אין הצבור מתפללין תפילת נדבה אבל היחיד מתפלל תפילת נדבה שכן היחיד מביא עולת נדבה הלכך אין היחיד מתפלל תפילת המוספין תפילת נדבה שאינו מתנדב בקרבן מוסף והא דאמר רב יהודה אמר שמואל היה עומד בתפילה ונזכר שכבר התפלל פוסק אפילו באמצע ברכה מפרשי לה רבנן כגון שהתפלל תפילתו אדעתא דחובה ושכח שכבר התפלל ועמד להתפלל אדעתא דחובה ונזכר שכבר התפלל פוסק ואפילו באמצע ברכה שאם בא לגומרה נמצא כמי שמקריב שני תמידין בשחרית שהוא עובר משום בל תוסיף ולפיכך פוסק ואפילו באמצע ברכה ובהא אפילו רבי יוחנן מודה דלא דאמר רבי יוחנן ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו אלא תפילת נדבה כגון תחנונים וכיוצא בזה אבל תפילת חובה לא" עכ"ל.